خودرو

سکوت وزارت صمت درخصوص شعار سال ۱۴۰۳


بازار خودرو همچنان برای عرضه های حجیم و گسترده چشم انتظار مانده است، اما با توجه به سکوت وزارت صمت درخصوص شعار سال ۱۴۰۳ به نظر می رسد متولی صمت کشور هنوز در این زمینه به نتیجه نرسیده است یا برای تحقق جهش تولید تکالیف جدیدی به خودروسازان بزرگ، آن هم در آستانه واگذاری تحمیل کرده است.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، سخن‌گوی اقتصادی دولت در تشریح اقدامات دولت در خصوص تحقق شعار سال گفت: «شعار امسال به صورت مکرر بر اهمیت تولید به اضافه گسترده کردن دامنه مشارکت آحاد مردم در خروجی تولید ملی تأکید دارد، به شکل مشخصی برای دولت حاوی چند راهبرد جدی است.»
به گفته احسان خاندوزی، حرکت به سمت تقویت و توسعه بیش تر فرهنگ کارآفرینی، بهبود فضای کسب و کار که نه تنها در حوزه تسهیل مجوزها بلکه کمک‌های مقرراتی برای کاهش بار مقرراتی بر تولیدکنندگان کشور، اعطای مشوق‌های سرمایه گذاری خارجی و داخلی، مشارکت بیش تر بخش‌های خصوصی و تعاونی و گشایش آغوش دولت برای استفاده از این ظرفیت‌ها، تأمین مالی از روش‌های مختلفی از جمله بازار سرمایه، کاهش تصدی‌های دولت در فعالیت‌های اقتصادی، تسریع در فرآیند واگذاری شرکت‌های در فهرست (واگذاری) و تقویت نظارت دولت و توانمندی‌های حاکمیتی و تقویت مشارکت عمومی و خصوصی متناسب با هدف گذاری امسال در دستور کار قرار خواهد گرفت.»
در این شرایط با توجه به اهمیت بسیار بالایی که خودرو طی سال های اخیر پیدا کرده است به نظر می رسید وزارت صمت به سرعت برنامه های خود را برای تحقق و به ثمر رسیدن اهداف جهش تولید با مشارکت مردم نهایی کند و به تشریح آن ها بپردازد.
اما تا امروز فقط خودروسازان بزرگ کشور از افزایش تولید با کاهش هزینه ها صحبت کرده اند. با این تفاسیر معلوم نیست که آیا می توان این اقدام را برنامه وزارت صمت دانست یا این که همچنان باید منتظر اعلام رسمی برنامه های متولی صمت کشور ماند. این در شرایطی است که امسال باید سهامی دو خودروساز بزرگ کشور واگذار و دخالت دولت به نظارت تبدیل شود.
اما سکوت وزارت صمت و برنامه های تولیدی دو خودروساز بزرگ در آستانه واگذاری ها ابهام های این صنعت را بیش از پیش خواهد کرد. به بیان ساده تر، همان طور که سال گذشته وزارت صمت با سامانه فروش یکپارچه عملاً بدون مشورت و نظرخواهی، برنامه های خود را به آنان تحمیل کرد، برای سال جاری هم گویا همین برنامه و راهکار را در پیش گرفته است. در واقع، به رغم تأکید بر واگذاری ها و تعیین مهلت برای واگذاری ها، باز این وزارت صمت است که نقشه راه خودروسازان را ترسیم و طراحی کرده است.
البته به صورت رسمی هنوز وزارت صمت در ارتباط با شعار سال حرفی نزده است، اما با توجه به تغییر و تحولات آخر سال و حضور تیم جدید خودرویی در وزارت صمت ممکن است شاهد تغییر راه و روش صمت در کشور باشیم. همچنین امسال دیگر نمی توانند با خبردرمانی و برقی‌بازی زمان بخرند. در واقع، آستانه تحمل بازار برای پذیرش این نوع بازی ها اشباع شده است و چاره ای جز اقدام عملی وجود ندارد.
در این میان به نظر می رسد وزارت صمت باید هر چه زودتر نگاه و برنامه خود را درباره شعار سال بیان کند. این نگاه می تواند به نوعی سمت و سوی فعالان این صنعت را نیز روشن کند. این که بالاخره دولت زیربار خصوصی سازی می رود یا خیر؟ یا نحوه و چگونگی این خروج به چه شکل خواهد بود؟ می تواند نقش مؤثر و مستقیم در قیمت های بازار و سهام خودروسازان داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا