خودرو

تولید پژو پارس ادامه خواهد داشت


پس از یک سال پرتنش و کشمکش‌های فراوان میان شرکت خودروساز ایران خودرو، سازمان ملی استاندارد ایران و هزاران متقاضی خرید خودروی پرطرفدار پژو پارس، سرانجام خبر رسمی ادامه تولید این محصول محبوب از سوی مقامات مسئول اعلام شد. محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی امروز در یک نشست خبری رسماً از تداوم خطوط تولید پژو پارس در ایران خودرو پس از رفع ایرادات و مشکلات آن خبر داد.
اسفنانی در این باره گفت: “قرار بر این بود که پژو پارس به دلیل اینکه استانداردهای ۸۵ گانه را رعایت نکرده بود، تولید آن متوقف شود که با رفع مشکلاتی که اعلام کردند و با دستور رئیس جمهور به تولید ادامه می‌دهد.” این اظهارات در حالی مطرح شد که ماجرای پرحاشیه پژو پارس از حدود یک سال پیش و با فرارسیدن موعد تحویل این خودرو به متقاضیان آغاز شد.
در آن برهه زمانی، با وجود انتظار طولانی مدت هزاران نفر برای تحویل خودروی پیش خرید شده، اما عدم ارسال پیامک و فراخوان از سوی ایران خودرو مبنی بر زمان دقیق تحویل، سروصداها و اعتراضات گسترده در این خصوص بلند شد. این امر حتی منجر به تجمعات اعتراضی متعدد مقابل نهادهای دولتی از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت گردید.
در میانه همین اعتراضات و ابهامات، ناگهان مشخص شد که پژو پارس به دلیل عدم انطباق با استانداردهای ۸۵ گانه اعلام شده از سوی سازمان ملی استاندارد، نمی‌تواند همچنان در خطوط تولید باقی بماند. مهدی اسلام‌پناه، رئیس این سازمان در آن زمان تأکید کرد که از سال ۱۴۰۱ و در قالب اعلام‌های رسمی به ایران خودرو گوشزد شده بود این خودرو نمی‌تواند استانداردهای مزبور را لحاظ کند و باید برای این موضوع تدبیری اندیشیده شود. اما متأسفانه به جای بررسی این مسئله، فروش پژو پارس همچنان در سامانه یکپارچه فروش خودرو در دستور کار وزارت صمت و شرکت سازنده قرار گرفت.
پس از اوج گرفتن اعتراضات و انتقادات از سوی متقاضیان خرید این خودرو، سازمان ملی استاندارد ایران مجبور شد برای آرام کردن اوضاع، موافقت کند که تولید پژو پارس تا پایان سال ۱۴۰۲ و حتی به صورت مشروط تا پایان فروردین ماه ۱۴۰۳ نیز ادامه پیدا کند. اسلام‌پناه در این باره گفته بود: “تولید خودروی پژوپارس تا مشخص شدن نتایج مرکز آزمون بین‌المللی استاندارد، ادامه خواهد داشت که به احتمال زیاد نتایج آزمون استاندارد فروردین‌ماه ۱۴۰۳ مشخص می‌شود.”
اما در ادامه این کشمکش‌ها، در ۱۲ اسفندماه سال گذشته، ایران خودرو در نامه‌ای رسمی به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که این خودرو به هیچ عنوان نمی‌تواند استانداردهای ۸۵ گانه را اخذ کند و باید مجوز شفاف درباره امکان تداوم تولید پارس با استانداردهای فعلی صادر شود. در همان زمان، ایران خودرو فراخوانی را نیز برای متقاضیان پژو پارس ارسال کرد که طی آن به این افراد اجازه داده می‌شد تا سفارش خود را به خودروهای دیگری مانند سورن XU7 پلاس، پژو ۲۰۷ دنده دستی، تارا دنده دستی V1 و غیره تبدیل کنند.
این اقدام ایران خودرو با واکنش جدی سازمان استاندارد روبرو شد و این نهاد اعلام کرد: “به هر علتی که امکان تحویل خودروهای پیش‌فروش شده به مصرف کننده میسر نشود، تمامی مسؤولیت‌ها در مقابل مشتریان به عهده آن شرکت است.” در میان این جنجال‌ها، عباس علی‌آبادی وزیر وقت صمت نیز سعی کرد با موضع‌گیری آرامش‌بخش، اوضاع را مدیریت کند. وی اعلام کرد: “تلاش می‌کنیم که افرادی که ثبت نام کرده‌اند با اولویت، خودرو به آنها تحویل شود.”
اکنون پس از گذشت یک سال پرالتهاب و ابهام درباره سرنوشت پژو پارس، سخنگوی تعزیرات حکومتی با اشاره به دستور ریاست جمهوری از ادامه تولید این خودرو پس از رفع مشکلات و ایرادات آن خبر می‌دهد. این اظهارات می‌تواند پایان‌بخش نگرانی‌ها و دغدغه‌های یکساله بسیاری از متقاضیان خرید این محصول پرطرفدار پایان‌بخش نگرانی‌ها و دغدغه‌های یکساله بسیاری از متقاضیان خرید این محصول پرطرفدار باشد. هرچند هنوز جزئیات دقیق رفع ایرادات و مشکلات پژو پارس برای انطباق با استانداردهای لازم از سوی مقامات ذیربط تشریح نشده است.
با این حال، به نظر می‌رسد ایران خودرو در نهایت موفق شده راهکارهای مناسبی را برای مرتفع ساختن ایرادات و کاستی‌های شناسایی شده در این خودرو، و تطبیق آن با الزامات استاندارد ۸۵ گانه به کار گیرد. این امر احتمالاً با اعمال تغییرات و بهسازی‌های لازم در طراحی، تجهیزات و آپشن‌های نصب شده بر روی پژو پارس انجام گرفته است.
از سویی، اقدام دولت برای صدور دستور ادامه تولید پژو پارس نیز نشان از اهمیت و جایگاه این محصول در صنعت خودروسازی کشور و نیز میزان بالای تقاضای آن در بازار دارد. پژو پارس به دلیل قیمت مناسب و کیفیت نسبتاً قابل قبول در دسته خودروهای ارزان قیمت، همواره از محبوبیت بالایی در میان اقشار متوسط و کم درآمد جامعه برخوردار بوده است.
تداوم تولید این خودرو می‌تواند ضمن برآورده کردن انتظارات ده‌ها هزار متقاضی که از یک سال پیش در صف تحویل آن قرار گرفته‌اند، تا حدودی موجب تعدیل قیمت‌ها و کاهش التهابات بازار خودروی کشور نیز بشود. گرچه باید دید سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های آتی در خصوص حجم تولید، زمان‌بندی تحویل، قیمت‌گذاری و شرایط فروش پژو پارس از سوی ایران خودرو و دولت چگونه خواهد بود.
علاوه بر این، سازمان ملی استاندارد نیز باید با جدیت هرچه تمام‌تر نظارت خود را بر کیفیت و انطباق محصول نهایی با ضوابط و معیارهای تعیین شده افزایش دهد تا از تکرار چنین ابهامات و مشکلاتی در آینده جلوگیری شود. در غیر این صورت نه تنها احتمال رضایت مشتریان و متقاضیان از بین خواهد رفت، بلکه اعتماد و اعتبار صنعت خودروسازی داخلی نیز دچار آسیب‌های جدی خواهد شد.
در مجموع، تصمیم نهایی در خصوص ادامه تولید پژو پارس گرچه می‌تواند در کوتاه مدت آرامش نسبی را به بازار خودرو بازگرداند، اما رسیدن به یک استراتژی روشن و پایدار در این زمینه نیازمند همکاری، هماهنگی و تعامل سازنده میان تمامی ذینفعان از جمله شرکت خودروساز، نهادهای ناظر، وزارت صمت و مصرف کنندگان است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا