خودرو

تولد یک اسطوره

تولید موتورسیکلت در اوایل دهه ۵۰ در سراسر ژاپن افزایش یافت و توسط شرکت هایی که قبلاً در ساخت هواپیماهای نظامی شرکت داشتند، از جمله کاوازاکی، میتسوبیشی و هوندا رهبری می شدند. Nippon Gakki، شرکتی که بعدها به یاماها معروف شد، می‌خواست وارد این صنعت پررونق شود، اما ترجیح داد به جای اسکوترها و دوچرخه‌های موتوری که سایر شرکت‌ها تولید می‌کردند، کار خود را با یک موتورسیکلت معمولی شروع کند.
به گزارش خبرآنلاین، توسعه و تولید یک نمونه اولیه در سال ۱۹۵۳ آغاز شد. برای کشف بهترین مسیر رو به جلو، مهندسان و طراحان یاماها به اروپا فرستاده شدند و در آنجا پایه ای عالی برای موتورسیکلت جدید خود در موتورسیکلت آلمانی DKW RT125 کشف کردند که دیگر تحت محدودیت های ناشی از ثبت اختراع در دوران جنگ قرار نداشت. کار بر روی یک نسخه کپی از DKW آغاز شد — البته با برخی بهبودهای قابل توجه.
بر اساس گزارش روزیاتو، موتورسیکلت جدید به جای چهار دنده، سه دنده داشت و تا زمانی که کلاچ درگیر بود می شد با هر دنده ای شروع به حرکت کرد. DKW برای شروع حرکت به خلاص شدن نیاز داشت. در سال ۱۹۵۵، یک موتورسیکلت برای تولید انبوه معرفی شد، در معرض فروش عموم قرار گرفت و موافقت فوری خریداران را جلب کرد. یاماها YA-1، یک موتور سیکلت ۲ زمانه ۱۲۵ سی سی، ثابت کرد که موفقیت آمیز و شروعی عالی برای موتورسیکلت های یاماها بود.
توسعه جهانی
با موفقیت YA-1، مدیریت یاماها بلافاصله به دنبال راه هایی برای گسترش تجارت خود بود و چشم خود را به ایالات متحده به عنوان نزدیک ترین، بزرگترین و سودآورترین بازار ممکن معطوف کرد. کوپر موتورز واردات یاماها YD-1 250 و MF-1 جدید را در سال ۱۹۵۸ آغاز کرد، و یاماها در سال ۱۹۶۰ یک شبکه نمایندگی را با گسترش تهاجمی راه اندازی کرد.

در طول دهه ۶۰، موتورسیکلت های یاماها تا حدودی از نظر اندازه و وسعت محدود بودند. با این حال، سال ۱۹۷۰ با معرفی اولین موتور سیکلت ۴ زمانه این شرکت، همه چیز را تغییر داد، موتورسیکلتی که بازارهای جدیدی را باز کرد و فرصت‌هایی را برای ساخت موتورهای بزرگتر و سریع‌تر ایجاد کرد. موتورسیکلت جدید ۶۵۰ سی سیXS-1 به بازار عرضه شد که بسیار شبیه به دوقلوهای موازی بریتانیایی بود که در آن زمان محبوب بودند. در حالی که در چند سال اول تغییراتی در طراحی مورد نیاز بود – مانند اضافه کردن ترمز دیسکی جلو – این موتورسیکلت به اندازه کافی محبوب شده و برای بیش از یک دهه در تولید باقی ماند.
با رشد سریع عصر کامپیوتر و پیشرفت سریع فناوری، دهه ۱۹۸۰ دورانی بود که در آن یاماها می توانست مهارت خود را به عنوان یک تولید کننده در سطح جهانی نشان دهد. یاماها سیستم کنترل مدیریت تولید پان یاماها (PYMAC) خود را در تاسیسات تولید کامپیوتری اش پیاده سازی کرد و به دنبال آن در چند سال اول این دهه فعالیت خود را به اسپانیا، فرانسه، برزیل و چین گسترش داد.
موتورسیکلت های آن دوران یاماها مرزها را جابجا می کردند. موتورسیکلت اسپورت Seca در کنار کروزر Virago و اولین مدل تور یاماها، Venture Royale، که اولین موتورسیکلت آن با موتور V4 خنک شونده با مایع بود، به نمایش درآمد. Venture یک موتور بزرگ و راحت بود که سیستم تعلیق بادی قابل تنظیم و بی سیم را برای سواری در مسافت های طولانی نیز ارائه می کرد.

با این حال، ستاره های این دوره در سال های ۱۹۸۴ و ۱۹۸۵ ظاهر شدند. ابتدا، یاماها موتورسیکلت ورزشی FZ750 را با اولین موتور DOHC با پنج سوپاپ در هر سیلندر برای این شرکت معرفی کرد و به روند رو به رشد تولید سوپربایک پیوست.
در دهه ۲۰۰۰، مدل سوپراسپرت FZR توسط YZF جایگزین شد. این نسخه شامل YZF-R6 با ظرفیت ۶۰۰ سی سی و YZF-R1 با ظرفیت ۱,۰۰۰ سی سی بود. این موتورسیکلت ها به ترتیب ۱۲۰ و ۱۵۰ اسب بخار قدرت را در فریم بسیار سبک و چابک به راکبان ارائه می‌کردند.
یاماها در حال حاضر بر میراثی غنی از نوآوری و تولید ایستاده است که برای کیفیت خود شهرت زیادی کسب کرده است. خط تولید کنونی پایه های تثبیت شده مهندسی مکانیک را با فناوری پیشرفته ترکیب می کند و محصولات مدرن و در سطح جهانی را ارائه می دهد. علاوه بر این، یاماها به حوزه های جدیدی از تحقیق و توسعه وارد شده است که منجر به فناوری های جدید خارج از ترکیب محصولی تاریخ ساز آن شده است.

ترکیب فعلی موتورسیکلت های یاماها نمایانگر نگاه رو به جلو است. یاماها عمدتاً از بازار کروزرها، غیر از بولت R-Spec و V Star 250، کناره گیری کرده و بر هسته‌ای از موتورهای خیابانی فوق مدرن و پیچیده همراه با ارائه قوی اسکوترهای خیابانی بسیار کارآمد تمرکز کرده است.
با سرمایه‌گذاری روی توسعه پیشرانه‌های الکتریکی که از قبل آغاز شده است، تنها بحث زمان است که کی موتورسیکلت‌های برقی آماده عرضه در نمایندگی‌های یاماها شوند و به نظر می‌رسد که یاماها تا زمانی که شرایط اجازه دهد به تحویل موتورسیکلت های سنتی خود ادامه می‌دهد. برند یاماها با موتورسیکلت های ۲ زمانه هوشمندانه خود راه زیادی را برای کمک به بازسازی یک کشور جزیره ای جنگ زده طی کرده است. تا زمانی که به ارتقای کیفیت و نوآوری ادامه دهد، یاماها برای دهه‌های آینده با ما خواهد بود.

۵۸۵۸

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا