خودرو

ثبت نام لاستیک دولتی و قیمت خرید لاستیک دولتی (۱۴۰۳)

None

لاستیک یا تایر خودرو مثل تعدادی از اقلام و کالاهای مصرفی در بازار ایران با دو نرخ و قیمت به دست مصرف‌کنندگان می‌رسد.  در میان این اقلام، یکی لاستیک دولتی است که بخشی از قیمت آن توسط دولت پرداخت می‌شود و بقیه مبلغ را مصرف‌کننده در هنگام خرید می‌پردازد. یکی هم لاستیک آزاد است که هزینه تولید یا واردات آن با دلار آزاد محاسبه شده و با قیمتی بیشتر از لاستیک دولتی در بازار داخلی عرضه می‌شود.
بدین ترتیب لاستیک خودرو هم در کنار کالاهایی مثل تخم مرغ، مرغ و… یک کالای یارانه‌ای محسوب شده و با شرایط خاص توسط مصرف‌کنندگان قابل خریداری است.
در چند سال اخیر، افزایش نرخ تورم تا ۴۰-۵۰ درصد و بالا رفتن قیمت دلار از ۳۰۰۰ تومان به ۳۰ هزار تومان، باعث شده تا قیمت همه کالاها و خدمات به شدت گران شود. یکی از این کالاها، لاستیک خودرو است که افزایش قیمت بی‌سابقه‌ای داشته است.
برای کنترل قیمت‌ها در بازار، دولت وارد عمل شده و تلاش کرده تا با عرضه لاستیک دولتی، این کالا را با قیمت ارزان‌تری به دست مصرف‌کنندگان (رانندگان و مالکان خودرو) برساند. به این ترتیب، مهم‌ترین مزیت خرید لاستیک دولتی، امکان تهیه آن با ۱۰ تا ۳۵ درصد ارزان‌تر از تایر در بازار آزاد است.
هر چند لاستیک دولتی بیشتر به وسایل حمل و نقل عمومی، شامل، اتوبوس، مینی‌بوس، کامیون و وانت تخصیص داده می‌شود، اما رانندگان و صاحبان خودروهای شخصی هم این امکان را دارند تا لاستیک را با نرخ دولتی بخرند.
سهمیه لاستیک هر خودرو در سال دو حلقه (حضوری) و چهار حلقه (اینترنتی) است.
قیمت لاستیک دولتی ۱۰ تا ۳۵ درصد کمتر از قیمت بازار آزاد است (برای مثال اگر دو حلقه لاستیک در بازار آزاد یک میلیون تومان قیمت داشته باشد، یک جفت لاستیک دولتی را می‌توانید با قیمت ۶۵۰ هزار تا ۹۰۰ هزار تومان تهیه کنید).
علاوه بر قیمت لاستیک، ۹ درصد هم به عنوان مالیات بر ارزش افزوده به فاکتور خریدتان اضافه می‌شود و در صورت خرید اینترنتی، هزینه پست را هم باید پرداخت کنید. قیمت‌ها مقطوع است و نمایندگی‌ها نمی‌توانند لاستیک دولتی را با قیمتی بیشتر از قیمت مصوب به شما بفروشند.
لاستیک هم مثل کفش به مرور زمان و به دلیل استفاده مستهلک شده و قابلیت‌های خود را از دست می‌دهد و در صورتی که در زمان مناسب تعویض نشود، ممکن است برای راننده و سرنشینان خطرآفرین باشد. به همین منظور، باید به نشانه‌های زمان تعویض لاستیک دقت کنید.
عمق لاستیک نباید از ۱.۶ میلیمتر کمتر باشد و اگر در مناطق بارانی و برف‌گیر زندگی می‌کنید و جاده‌ها صاف هستند، عمق لاستیک باید حداقل ۵ میلیمتر باشد.
لاستیک‌های جدید دارای نوارهایی هستند که به نوار شاخص فرسودگی معروفند. این نوارها بعد از استفاده و ساییده شدن لاستیک‌ها نمایان می‌شوند و اگر تعدادشان بیشتر از یکی باشد، بهتر است که سریعا لاستیک را تعویض کنید.
ایجاد شکاف و بریدگی در کناره لاستیک یکی از علائمی است که نشان می‌دهد زمان تعویض تایر فرا رسیده است.
برآمدگی سطح لاستیک یکی دیگر از نشانه‌های زمان تعویض است. این علامت مشخص می‌کند که سطح لاستیک ضعیف شده و ممکن است منجر به ترکیدن تایر شود.
یکی از عوامل لرزش زیاد خودرو در زمان رانندگی می‌تواند وجود مشکل در لاستیک یا خراب و فرسوده بودن آنها باشد.
بهتر است با توجه به ابعاد بدنه خودروها، سایز لاستیک آن ها هم نسبت به رنگ و بدنه و … انتخاب شود مناسب خود را استفاده کنند.
سایز لاستیک هر خودرو در دفترچه راهنما و همین طور وبسایت شرکت تولیدکننده اتومبیل نوشته شده که عینا روی لاستیک هم درج شده است و به عنوان مثال بدین شکل نوشته می‌شود: P220/80R16.
حرف P روی لاستیک علامت کلمه انگلیسی Passenger به معنی مسافری است و نشان می‌دهد که این لاستیک مناسب خودروهای سواری، شاسی‌بلندها و وانت‌ها است.
عدد سه رقمی بعد از حرف P، عرض لاستیک خودرو را نشان می‌دهد. به عنوان مثال ۲۲۰ یعنی عرض لاستیک خودرو ۲۲۰ میلیمتر است.
عددی که بعد از علامت «/» می‌آید، برای محاسبه ارتفاع لاستیک به کار می‌رود. در مثالی که گفته شد عرض لاستیک (۲۲۰) را در ضریب ارتفاع (۸۰) ضرب و سپس بر ۱۰۰ تقسیم می‌کنیم تا ارتفاع لاستیک که ۱۷۶ میلیمتر است، به دست می‌آید.
حرف R بیان‌کننده کلمه Radial است که ساختار لاستیک را نشان می‌دهد. عددی که بعد از حرف R می‌آید، اندازه رینگ را به اینچ اعلام می‌کند. در این مثال عدد ۱۶، یعنی رینگ خودرو ۱۶ اینچ است.
لاستیک هم مثل دیگر قطعات و بخش‌های ماشین برای اینکه عمر بیشتری داشته باشد، نیاز به مراقبت و نگهداری دارد. این روش‌ها برای نگهداری و مراقبت از لاستیک به کارتان می‌آید.
لاستیک‌های جلو به دلیل اینکه در هنگام دور زدن و پیچیدن فشار بیشتری را تحمل می‌کنند، زودتر از لاستیک‌های عقب فرسوده می‌شوند و باید به صورت ضربدری با لاستیک‌های عقب تعویض شوند.
بهتر است هر ۱۵ هزار تا ۲۰ هزار کیلومتر لاستیک‌ها را بالانس کنید. در صورتی که لاستیک‌ها بالانس نباشند، فرمان در سرعت‌های بالا دچار لرزش خواهد شد و همین طور لاستیک‌ها زودتر فرسوده می‌شوند و جلوبندی خودرو هم آسیب می‌بیند.
دمای هوا میزان باد لاستیک را تغییر می‌دهد. هر ۵ درجه تغییر دما باعث تغییر ۱ psi در فشار باد لاستیک می‌شود. به عنوان مثال اگر دمای هوا ۱۵ درجه کاهش پیدا کند، فشار باد تایر ۱۰ درصد کم می‌شود. بنابراین توصیه می‌شود هر ماه یک بار باد لاستیک را تنظیم کنید.
وزن بیش از حد خودرو به دلیل حمل بار یا سرنشین، باعث گرم شدن و فرسودگی لاستیک می‌شود.
بنابر اعلام سامانه جامع تجارت:
سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای به خرده‌فروشان لاستیک سواری اعلام کرد:
مجتبی صفایی، رئیس اتاق اصناف ایران، اعلام کرد:
سامانه جامع تجارت، دستورالعمل فروش تایر سواری برای خرده فروشان را اعلام کرد:
حسین فرهیدزاده، رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان روز ۲۲ آبان‌ماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
رئیس اتحادیه فروشندگان لاستیک، فیلتر و تعویض روغن تهران اعلام کرد:
حسین فرهیدزاده، معاون وزیر صمت و رئیس سازمان حمایت، در بازدید از یک کارخانه تولید لاستیک گفت:
انجمن صنفی صنعت تایر ایران، وزارت صمت با افزایش ۲۰ درصدی قیمت تایر موافقت کرد.

تهیه و تنظیم:  میلاد قزللو

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا