کانسپت مزدا MX-5 اسپیدستر اولوشن

گروه آمریکای شمالی مزدا (MNAO) چهره‌ی آشنایی در نمایشگاه مجمع بازاریابی تجهیزات تخصصی (SEMA) در لس انجلس است. این نمایشگاه فرصتی را برای طراحان ایجاد می‌کند تا تخیلشان را آزاد گذاشته و برخی از شگفت انگیزترین و رویایی‌ترین خودروها را خلق کنند.

سال ۲۰۱۶ هم با دو کانسپ آن همین ویژگی را داشت: مدل سبک‌تر و با راندمان فوق العاده‌اش MX-5 اسپیدستر اولوشن و نیز MX-5 RF Kuro که بر اساس مدل MX-5 RF جمع شدنی است که در اوایل سال ۲۰۱۷ در ایالات متحده به فروش می‌رسد.
در نمایشگاه SEMA سال ۲۰۱۵ از مزدای MX-5 پرده برداری شد و این خودرو به عنوان نمونه‌ای با الهام از تجربه رانندگی خالص و سبک وزن ماشین‌های اسپرتی دهه ۱۹۵۰ معرفی شد. مزدا MX-5 اسپیدستر با وزن فقط ۲,۰۸۰ پوند در مقایسه با MX-5 ۱۱ درصد کاهش وزن را نشان می‌دهد.
mazda-mx-5_speedster_evolution_concept-2016-1280-01
پس از نمایشگاه SEMA سال ۲۰۱۵ خودروی MX-5 اسپیدستر تایستان را در فستیوال سرعت گودوود در بریتانیا گذراند و در یک مسیر کوهستانی سربالایی ۱٫۱۶ مایلی تست شد. پس از آن MX-5 اسپیدستر دوباره به بخش طراحی آمریکای مزدا بازگشت تا تیم طراحی خالق آن در ایروین کالیفرنیا ببینند با آزمایش‌هایشان چقدر می‌توانند آن را سبک‌تر کنند. تیم طراحی با مدیریت مدیر طراحی کن ساوارد تجهیزات زیر داشبورد را تخلیه کردند و آن را به یک نمایشگر دیجیتال جایگزین کردند؛ ترمزهای جلو را با روتورها و کلیپرهای سبک‌تر مزرا MX-5 اسپرت جایگزین کردند تا خودرو باز هم سبک‌تر شود. همچنین باتری ۲۵٫۱ پوندی آن با باتری G20 لیتیوم بریل گرین لایت (Braille GreenLite) با وزن فقط ۴٫۵ پوند جایگزین شد.
mazda-mx-5_speedster_evolution_concept-2016-1280-05
در نهایت تیم طراحی توانستند ۱۰۰ پوند دیگر از وزن آن کم کنند. از MX-5 اسیپدستر مجموعا ۳۵۰ پوند معادل ۱۵ درصد وزن اولیه خالص MX-5 کم شد و حالا فقط ۱,۹۸۰ و.ند وزن داشت.
ساوارد می‌گوید: «با MX-5 اسپیدستر اولون هدف ما این بود که مفهوم اساسی و مرکزی را که MX-5 طی ۲۷ سال کذشته به عنوان مهندسی سبک وزن و لذت خالص رانندگی عرضه کرده باز هم ارائه کنیم. در آینده بازهم تلاش می‌کنیم تا وزن خودرو را بیشتر کاهش دهیم.
همراه با مزدا MX-5 اسپیدستر اولوشن، در جایگاه مزدا کانسپت جدید بر اساس MX-5 RF قرار می‌گیرد که قرار است در اوایل ۲۰۱۷ وارد بازار فروش شود. این خودرو که مزدای MX-5 RF Kuro نامید هشده ماشین است که بسیاری ویژگی‌های تکنولوژی MX-5 Global Cup را اقتباس کرده اما با رویکردی بیشتر خیابانی تا اسپرتی. مزدا MX-5 RF Kuro همچنین از همان سیستم تعلیق قابل تنظیم و کلیپرهای ترمز دو پیستونی Brembo استفاده می‌کند.
mazda-mx-5_speedster_evolution_concept-2016-1280-04
ساوارد درباره آن می‌گوید: «می‌خواستیم که مزدا MX-5 RF Kuro‌ظاهری ظریف و آب‌ زیر کاه داشته باشد تا با نمای ظریف آن هم خوان باشد. با حرکت برند در جهتی که آن را مزدای عالی می‌نامیم، ما قصد داریم میراث غنی خودرهای اسپرتی مان را استفاده کرده و به طراحی‌های نفس گیری مثل MX-5 RF دست پیدا کنیم.

گروه آمریکای شمالی مزدا (MNAO) چهره‌ی آشنایی در نمایشگاه مجمع بازاریابی تجهیزات تخصصی (SEMA) در لس انجلس است. این نمایشگاه فرصتی را برای طراحان ایجاد می‌کند تا تخیلشان را آزاد گذاشته و برخی از شگفت انگیزترین و رویایی‌ترین خودروها را خلق کنند.

تصویر مرتبط
mazda-mx-5_speedster_evolution_concept-2016-1280-03

گالری تصاویر کانسپت مزدا MX-5

به اشتراک بگذارید :