چشم شرکای خودروساز ایران به دست آمریکا

هفته گذشته بود که مجلس نمایندگان آمریکا به فروش هواپیماهای ایرباس به ایران رأی داد. در حالی رأی مجلس نمایندگان آمریکا به این فروش مثبت بود که چند خودروساز بزرگ دنیا که منافع بزرگی هم در آمریکا دارند همچنان برای حضور در ایران پشت چراغ قرمز مانده‌اند.

اما آیا می‌توان این رأی را به منزله چراغ سبزی برای حضور خودروسازان بزرگ دنیا در ایران تلقی کرد؟

به گزارش اقتصادآنلاین، فولکس واگن و فیات دو گزینه مهم برای صنعت خودروی ایران هستند که مذاکرات با هر دوی آنها بیش از یک سال است ادامه دارد. مذاکره با فولکس واگن برای حضور در ایران از حدود دو سال پیش آغاز شد و این شرکت آلمانی برای مشارکت در صنعت خودروی ایران با دولتی ها به تفاهم نرسید و به سمت بخش خصوصی ایران رو کرد.

گرچه ابتدا نام ماموت به عنوان شریک بزرگ ترین خودروساز جهان در ایران شنیده شد اما شریک قدیمی این شرکت یعنی همان کرمان موتور تمام تلاش خود را برای آغاز مشارکت مجدد با رفیق قدیمی آلمانی تبارش به کار بست. گرچه اکنون تقریباً این مذاکرات نهایی و به نتیجه رسیده اما فولکس واگن آلمانی همچنان برای حضور در ایران منتظر روشن شدن سیاست های دولت جمهوریخواه آمریکا مانده است.

از سوی دیگر نام فیات کرایسلر نیز از اسفند ماه سال گذشته بر سر زبان‌ها افتاد. همان دو رگه ایتالیایی-آمریکایی که قرار بود شریک اصلی آبی‌های جاده مخصوص شود اما نام آنها در فضای غبارآلود سیاست‌های آمریکا گم شد و به تعلیق درآمد. حالا مجلس نمایندگان آمریکا به فروش هواپیماهای ایرباس به ایران رأی مثبت داده اما می‌توان این رای را به معنای سبز شدن چراغ ورود خودروسازان بزرگ به ایران تعبیر کرد؟

فربد زاوه، کارشناس صنعت خودرو، در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «خیر، به اعتقاد من این چراغ سبز نیست بلکه تلاش اوباما برای حفظ برجام و برآورده شدن بخشی از تعهدات آمریکا در قبال برجام است. حضور خودروسازان بزرگ در ایران همچنان منوط به مشخص شدن رفتار موج جمهوریخواه آمریکا در قبال ایران است. با توجه به اینکه هیچ سابقه سیاسی از ترامپ موجود نیست، رفتار او نسبت به برجام غیرقابل پیش بینی است.»

امیرحسن کاکایی، استاد دانشگاه علم و صنعت ایران و کارشناس صنعت خودرو نیز در این زمینه بیان می‌کند: «به اعتقاد من این موضوع را نمی‌توان به معنای اجازه دولت آمریکا -که این روزها اروپایی‌ها را حسابی ترسانده- به حضور خودروسازان بزرگ جهان که منافع زیادی در بازار آمریکا دارند تلقی کرد. فروش هواپیما به ایران به معنای دسترسی ایران به تکنولوژی نیست اما حضور خودروسازان بزرگ در ایران به معنای توسعه صنعت خودرو و دسترسی به تکنولوژی‌ها روز است.»

او می‌افزاید: «رئیس جمهوری جدید آمریکا در کارزار انتخاباتی خود حرف‌های تندی را علیه برجام بیان کرد، گرچه پیش بینی می‌شود سیاست‌های او در شروع کار تعدیل شود اما هنوز هم سیاست‌های آینده دولت جدید آمریکا غیرشفاف است. ترامپ اهل تجارت است و بعید به نظر می‌رسد به راحتی اجازه دهد همه منفعت از بازار ایران به اروپایی‌ها برسد.»

کاکایی با اشاره به پتانسیل بالای بازار ایران، تصریح می‌کند: «بازار ایران و شرایط جغرافیایی آن، پتانسیل بالایی برای انجام فعالیت‌های اقتصادی دارد بنابراین سود زیادی برای سرمایه گذاران خارجی خواهد داشت. با توجه به روحیه تجاری ترامپ به نظر می‌رسد او در بهترین حالت اجازه فعالیت و مشارکت خودروسازان آمریکایی در ایران را بدهد.»

یک ماه دیگر، فرآیند اجرای برجام وارد یک سالگی می‌شود؛ یک سالی که برای صنعت خودروی ایران فقط بازگشت سه شریک قدیمی فرانسوی را در عمل در پی داشت و آبستن نام‌های خودروسازان بزرگ بود که به نظر نمی رسد حداقل تا یک ماه دیگر قصد متولد شدن در ابعاد بازار ایران را داشته باشند.

هفته گذشته بود که مجلس نمایندگان آمریکا به فروش هواپیماهای ایرباس به ایران رأی داد. در حالی رأی مجلس نمایندگان آمریکا به این فروش مثبت بود که چند خودروساز بزرگ دنیا که منافع بزرگی هم در آمریکا دارند همچنان برای حضور در ایران پشت چراغ قرمز مانده‌اند.

به اشتراک بگذارید :