خداحافظی افسانه‌ای با پاترول

نسل چهارم نیسان پاترول با عرضه یک نسخه تولید محدود موسوم به افسانه‌ای (لگند ادیشن) به تعداد ۳۰۰ دستگاه برای همیشه از خط تولید خارج خواهد شد. پیش بینی نیسان این است که تا پیش از پایان سال جاری میلادی تمام این ۳۰۰ دستگاه به فروش برسد و با توقف تولید این محصول نیسان ناوارا تنها اس یو وی بزرگ این خودروساز است که به پیشرانه دیزلی مجهز خواهد بود.

یک کوهستان ناهموار، دره‌های عمیق و گودال‌هایی پر از آب چشمه‌های معدنی و بیابان‌هایی که اطراف آن را فرا گرفته‌اند. یک محیط ناملایم که محل آزمون یک ۴WD خاص می‌باشد. نسخه ویژه نیسان پاترول Y61 که پس دو دهه تولید قرار است پایان بخش حضور آن در خط تولید نیسان باشد.
نسل چهارم نیسان پاترول با عرضه یک نسخه تولید محدود موسوم به افسانه‌ای (لگند ادیشن) به تعداد ۳۰۰ دستگاه برای همیشه از خط تولید خارج خواهد شد. پیش بینی نیسان این است که تا پیش از پایان سال جاری میلادی تمام این ۳۰۰ دستگاه به فروش برسد و با توقف تولید این محصول نیسان ناوارا تنها اس یو وی بزرگ این خودروساز است که به پیشرانه دیزلی مجهز خواهد بود.

قیمت نسخه افسانه‌ای پاترول ۵۷۹۹۰ دلار برای گیربکس دستی و ۶۰۹۹۰ دلار برای گیربکس اتوماتیک می‌باشد که در هر دو نمونه با وجود افزوده شدن چیزی در حدود ۱۰ هزار دلار تجهیزات و امکانات اضافی، اختلاف قیمت با نمونه عادی فقط ۶۰۰ دلار است. پس از برچیدن خط تولید پاترول Y61 نسل بعدی آن یعنی Y62 که در سال ۲۰۱۳ معرفی گردید با موتور بنزینی V8 تنها پاترول موجود خواهد بود.
انتخاب منطقه آرکارولا در استرالیا به دو دلیل بود. اول اینکه این منطقه ناهموار بهترین مکان برای بررسی توانایی‌های خودرویی است که به همه جا رو بودن شهرت پیدا کرده است. دومین اینکه خانواده اسپریگ که در سال ۱۹۶۲ با یک دستگاه پاترول از صحرای بزرگ استرالیا عبور کردند اهل این منطقه بودند.

نسخه افسانه‌ای از لحاظ موتور و گیربکس تفاوتی با پاترول ST ندارد. همان پیشرانه ۳ لیتری دیزل که از سال ۲۰۰۷ روی این پاترول نصب شده است با قدرت ۱۶۰ اسب بخار و گشتاور ۳۸۰ نیوتن متر با گیربکس دستی و ۳۵۴ نیوتن متر با گیربکس اتوماتیک.
برخلاف بسیاری از اتومبیل‌های چهار چرخ متحرک و آفرود امروزی که با فشردن یک دکمه به حالت آفرود وارد می‌شوند این پاترول آخرین بازمانده‌های نسل آفرودهای قدیمی است که دو اهرم تعویض دنده داشته و با درگیر کردن دنده کمکی توانایی خودرو برای عبور از مناطق صعب العبور افزایش می‌یابد. این خودرو به قفل خودکار ضدهرزگردی چرخ‌ها نیز مجهز است که قابلیت آفرود بهتری به آن می‌بخشد. قفل دیفرانسیل عقب نیز موجب بهبود کشش خودرو در جاده های لغزنده خواهد شد.

سیستم تعلیق در جلو به فنرهای مارپیچی با سه اتصال و در عقب به فنرهای مارپیچی با ۵ اتصال مجهز است که آزادی عمل خوبی به چرخ ها می‌دهد و در جاده نیز راحتی سرنشینان را تا حد زیادی تامین می‌نمایند. ورود به داخل کابین حس ورود به ماشین زمان را به انسان می‌دهد. طراحی کابین از معرفی این خودرو در سال ۱۹۹۷ فرق چندانی نکرده درحالی که طراحی داخلی خودروها در این ۲۰ سال کاملا متحول شده است.

نسخه افسانه پاترول مجهز به تجهیزاتی مثل هدایت ماهواره‌ای، دوربین دید عقب، باربند سقف، سپرهای مستحکم فلزی، وینچ برقی و ورودی هوای روی ستون جلو است که در سایر پاترول‌های Y61 بطور استاندارد وجود ندارد. البته کیفیت نصب نمایشگر هدایت ماهواره‌ای تعریف چندانی نداشته و شبیه نتیجه کار فروشگاه‌های متفرقه تیونینگ خودرو است. با این حال صندلی‌های خودرو پس از دو دهه همچنان راحت و جادار بوده و به لطف پنجره‌های بزرگ که امروزه کمتر شاهد آن هستیم تسلط به اطراف بسیار خوب است. پاترول با داشتن ردیف سوم صندلی یک اس یو وی هفت نفره محسوب می‌شود که با تا کردن آنها به طرفین به فضای بار افزوده خواهد شد. فضای سرنشینان در ردیف دوم خوب بوده و جای کافی برای سه سرنشین بالغ وجود دارد.

دسترسی به فضای عقب از طریق دو درب امکان پذیر است که چرخ زاپاس نیز روی آنها نصب شده است. یافتن موقعیت مناسب پشت فرمان کار سختی نیست به ویژه آنها تنظیم فرمان نیز چندان خاص نبوده و فقط در بالا و پایین قابل حرکت است.
پاترول در مسیرهای دشوار هنوز حرف های زیادی برای گفتن دارد و این نسخه افسانه‌ای تقریبا در هیچ جا با واماندگی و نیاز به امداد مواجه نشد. در طول مسیر بسیار کم پیش آمد که نیاز به فشار زیاد به موتور برای حرکت باشد. با توجه به اینکه خبری از سیستم کنترل پایداری در سرازیری نیست باید قفل دیفرانسیل را فعال کرده و با کمک ترمز اتومبیل را هدایت کرد که البته در این خصوص نیز می‌توان به توانایی‌های پاترول اطمینان داشت.

تنها مشکلی که در مسیر به وجود آمده پنچری یکی از چرخ‌ها در برخورد به صخره‌های تیز بود. پس از دو روز بودن در کنار پاترول در یکی از مناطق صعب العبور استرالیا باید اعتراف کنیم که قابلیت‌های آفرود آن واقعا عالی است و می‌تواند شما را به هر نقطه‌ای ببرد. در عین حال سواری راحت آن در جاده نیز شما را شگفت زده خواهد کرد. موتور خودرو بسیار کم صدا است و هیچگونه لرزشی ندارد.
شکی وجود ندارد که پاترول Y61 یک اتومبیل توانمند است اما به قول مقامات نیسان دورانش به سر آمده است. موتور ۳ لیتری دیزل آن قابل اعتماد می‌باشد اما دیگر استانداردهای زیست محیطی فعلی را تامین نمی‌کند. و فقط موضوع پیشرانه نیست؛ از نظر امکانات ایمنی (تنها دو ایربگ در جلو)، فناوری‌ها و تجهیزات رفاهی نیز پاترول Y61 حرفی در مقابل رقبای مدرن خود ندارد.
برای کسانی که دنبال یک اتومبیل توانمند ۴WD اما با ظاهر و تجهیزاتی قدیمی هستند ۳۰۰ دستگاه پاترول Y61 افسانه‌ای موجود است. اما نسل فعلی پاترول یعنی Y62 نیز با ظاهری مدرن‌تر و سواری راحت‌تر و نیز موتور V8 و گیربکس اتوماتیک هفت دنده می‌تواند افتخارات گذشتگان خود را تکرار کند.

نسل چهارم نیسان پاترول با عرضه یک نسخه تولید محدود موسوم به افسانه‌ای (لگند ادیشن) به تعداد ۳۰۰ دستگاه برای همیشه از خط تولید خارج خواهد شد. پیش بینی نیسان این است که تا پیش از پایان سال جاری میلادی تمام این ۳۰۰ دستگاه به فروش برسد و با توقف تولید این محصول نیسان ناوارا تنها اس یو وی بزرگ این خودروساز است که به پیشرانه دیزلی مجهز خواهد بود.

تصویر مرتبط

خداحافظی افسانه‌ای با پاترول

به اشتراک بگذارید :