کیا اپتیما هیبرید ۲۰۱۷ ؛ اتومبیلی دیربازده!

کیا چندان تلاشی برای خلاقیت به خرج دادن در پیشرانه اپتیما هیبرید ۲۰۱۷ انجام نداده است. در اینجا یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی در کنار یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی قرار دارد و همچنین یک باتری ۱٫۶۲ کیلووات ساعتی که آنرا تغذیه می‌کند. مجموع قدرت خودرو ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور آن ۲۷۱ فوت پوند خواهد بود و طبق آزمایشات صورت گرفته مصرف سوخت در حالت‌های شهری، جاده و ترکیبی به ترتیب ۶ لیتر، ۵٫۱ لیتر و ۵٫۶ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد.

اتومبیل های هیبریدی خودروسازان را در منگنه عجیبی قرار داده‌اند. از طرفی بازدهی اتومبیل‌های هیبریدی بالاست و طبق استانداردهای امروز صنعت خودروسازی نمی‌توان از آن چشم پوشید. اما از طرف دیگر قیمت بالای این خودروها در مقابل قیمت ارزان سوخت باعث شده مدت زمان زیادی طول بکشد تا این اختلاف قیمت با صرفه جویی در مصرف سوخت جبران شود. این عامل موجب شده خودروسازان در اتومبیل‌های هیبریدی با جدیت تمام در جهت کاهش مصرف سوخت حرکت کنند.

این تلاش‌ها منجر به نوآوری‌های زیادی در تولید پیشرانه‌های هیبریدی شده تا فاصله و زمانی که اتومبیل قادر است با اتکای کامل به نیروی باتری بپیماید تا حد امکان افزایش یابد و استفاده از موتور فسیلی به حداقل برسد. برخی اوقات این تلاش‌ها خوب جواب نمی‌دهد مانند نیسان روگ هیبریدی و در عوض برخی مواقع نیز به هدف خود می‌رسد مانند کیا اپتیما هیبرید ۲۰۱۷٫

کیا چندان تلاشی برای خلاقیت به خرج دادن در پیشرانه اپتیما هیبرید ۲۰۱۷ انجام نداده است. در اینجا یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی در کنار یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی قرار دارد و همچنین یک باتری ۱٫۶۲ کیلووات ساعتی که آنرا تغذیه می‌کند. مجموع قدرت خودرو ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور آن ۲۷۱ فوت پوند خواهد بود و طبق آزمایشات صورت گرفته مصرف سوخت در حالت‌های شهری، جاده و ترکیبی به ترتیب ۶ لیتر، ۵٫۱ لیتر و ۵٫۶ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد.
اما نکته اصلی قرار دادن یک مبدل گشتاور در مسیر کلاچ به گیربکس می‌باشد که موجب شده انتقال قدرت بسیار نرم و بازدهی بالا صورت گرفته و اپتیما هیبرید کارایی در حد تویوتا پریوس داشته و تبدیل به یکی از بهترین اتومبیل های هیبریدی جهان شود. تا سرعت‌های کمتر از ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت اتومبیل بطور پیش‌فرض در صورت شارژ باتری با اتکا به موتور الکتریکی ۵۰ اسب بخاری حرکت می‌کند و با فشار بیشتر پدال گاز بلافاصله موتور بنزینی وارد مدار شده و شتاب لازم برای دستیابی به سرعت‌های بالار را تامین می‌کند. در واقع در اینجا با چند ایده ساده مصرف سوخت کاهش پیدا کرده و سیستم هیبریدی حتی در گاز دادن‌های ناگهانی نیز به خوبی از عهده وظیفه خود برمی‌آید.

یکی از مزایای گیربکس ۶ دنده اتوماتیک که کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد کارکرد آرام و بی سروصدای آن است به گونه ای که تصور می‌شود با یک گیربکس CVT طرف هستیم. البته با این تفاوت که از صدای یکنواخت گیربکس‌های CVT خبری نیست، چون اینجا عمل تعویض دنده واقعا انجام می‌شود. عملکرد موتور ۲ لیتری اپتیما هیبرید نیز بد نیست و می‌توان آن را مابین مدل پایه اپتیما و تیپ SX توربو قرار داد؛ به ویژه آنکه موتور الکتریکی کمک خوبی به تامین گشتاور می‌نماید.
اپتیما هیبرید در دورهای پایین اتومبیل قدرتمندی بوده و کارایی آن از تیپ پایه با موتور ۲٫۴ لیتری بالاتر است. اما در دورهای بالایی این شادابی تا حدی محو می‌شود و نباید انتظار ۲ لیتری توربو را از آن داشت. با این حال سواری و هندلینگ خودرو تا حد زیادی شبیه به نمونه‌های بنزینی است. فرمان خودرو سبک و خوشدست است با این حال حس لازم را از جاده به راننده منتقل نمی‌کند. برخلاف رقبایی مثل مزدا ۶ که به دینامیک رانندگی اهمیت زیادی داده اند، در اپتیما بر روی راحتی و آسایش سرنشینان بیشتر تمرکز شده، اما این دلیل نمی‌شود که تعادل اپتیما هیبرید در پیچ‌ها تحسین برانگیز نباشد.

مانند نمونه‌های دیگر اپتیما در نسخه هیبریدی نیز بخش‌هایی از سوناتا هیبرید به عاریت گرفته شده که گیربکس ۶ دنده اتوماتیک مهمترین بخش آن است. اما در ظاهر نیز با وجود تفاوت های عمده قطعات مشترکی به ویژه در بخش های آئرودینامیکی وجود دارد. دریچه‌های جلوپنجره که با بسته شدن در حالت تمام الکتریکی ضریب آئرودینامیکی را افزایش و مصرف انرژی را کاهش می‌دهد و نیز رینگ‌های آلیاژی با طراحی خاص تا کمترین مقاومت در برابر هوا را داشته باشند از جمله قطعات مشترک بین اپتیما هیبرید و سوناتا هیبرید هستند.

با وجود بهینه سازی‌های انجام شده در نمای بیرونی اما داخل کابین تقریبا بدون تغییر است. همان سادگی و در عین حال کیفیت بالای مواد و صندلی‌های راحت به چشم می‌خورد. البته نسبتا به نسخه SX تغییراتی مشاهده میشود که بارزترین آن پوشش پارچه‌ای صندلی‌ها به جای چرم بکار رفته در نسخه مذکور می‌باشد.
در خصوص مصرف سوخت باید گفت اپتیما هیبرید با ۵٫۱ لیتر در صد کیلومتر در جاده آمار خوبی از خود بجای گذاشته و بالاتر از فورد فیوژن هیبرید یا کمری هیبرید قرار گرفته و فقط هوندا آکورد هیبرید اندکی از آن بهتر می‌باشد. اما مصرف آن در شهر با توجه به رقبا بالا بوده و از هر سه مدل فوق الذکر بیشتر می‌باشد. قیمت پایه اپتیما هیبرید ۲۶۸۴۵ دلار میباشد که نسبت به تیپ LX بنزینی اپتیما ۳۸۵۵ دلار بیشتر است. این اختلاف قیمت معادل ۱۷۰۶ گالن بنزین است که میتوان با آن ۱۰۸ بار باک بنزین اپتیما را پر کرد. با توجه به میزان مصرف اپتیمای بنزینی و در نظر گرفتن این تعداد باک پر و فرض طی مسافت میانگین ۱۲۰۰۰ مایل در سال؛ حدود ۶٫۵ سال طول خواهد کشید تا اختلاف قیمت پرداختی از محل صرفه جویی در مصرف سوخت جبران شود.

بنابراین مانند اکثر رقبای هیبریدی، خریداران اپتیما هیبرید نیز نباید انتظار داشته باشند سرمایه آنها در کوتاه مدت بازگردد. مگر اینکه شاهد افزایش ناگهانی و چشمگیر قیمت سوخت در آینده باشیم. اما با شرایط فعلی و توجه به یکسان بودن ظاهر و دینامیک رانندگی نسخه هیبریدی و بنزینی اپتیما، شاید انتخاب یک مدل بنزینی راهی ساده تر باشد.

کیا چندان تلاشی برای خلاقیت به خرج دادن در پیشرانه اپتیما هیبرید ۲۰۱۷ انجام نداده است. در اینجا یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر تنفس طبیعی در کنار یک موتور الکتریکی ۳۸ کیلوواتی قرار دارد و همچنین یک باتری ۱٫۶۲ کیلووات ساعتی که آنرا تغذیه می‌کند. مجموع قدرت خودرو ۱۹۲ اسب بخار و گشتاور آن ۲۷۱ فوت پوند خواهد بود و طبق آزمایشات صورت گرفته مصرف سوخت در حالت‌های شهری، جاده و ترکیبی به ترتیب ۶ لیتر، ۵٫۱ لیتر و ۵٫۶ لیتر در صد کیلومتر می‌باشد.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر کیا اپتیما هیبرید ۲۰۱۷

مقاله مرتبط

گالری تصاویر کیا اپتیما هیبرید ۲۰۱۷

به اشتراک بگذارید :