هوندا سیویک ۲۰۱۶ ثمره بیست سال تجربه

از بین فهرست بلندبالای انواع سیویک تصمیم گرفتیم نسخه سدان و بالاترین تیپ آن یعنی تورینگ را انتخاب کنیم. این مدل مجهز به یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوی چهار سیلندر با توان ۱۷۴ اسب بخار می‌باشد که پس از آکیورا RDX در سال ۲۰۰۷ اولین هوندای مجهز به توربوشارژر می‌باشد که در آمریکا تولید می‌شود.

پس از چند ماه حواشی حول و حوش نسل دهم هوندا سیویک سرانجام مشخص شد که با یک دستاورد جدید از هوندا روبرو هستیم. نسل دهم سیویک را باید یک پاداش بزرگ برای هوندا دانست. زیرا نسل قبلی سیویک تحت فشار انتقاداتی قرار داشتند که اعتقاد داشتند این خودرو از لحاظ ظاهری و لذت رانندگی انتظارات را برآورده نمی‌کند. اما هوندا به مسیر خود ادامه داد و موفقیت‌های نسل نهم سیویک روز به روز افزایش یافت. نسل دهم تا حدود زیادی از نظر فرم ظاهری ادامه دهنده راه گذشتگان خود می‌باشد و این بار کسی نمی‌تواند از آن ایراد بگیرد.

فراتر از اینکه چه نوع سیویکی اعم از هاچبک، کوپه یا سدان را مدنظر داشته باشیم باید گفت که ریسکی که هوندا بر روی سیویک کرد اکنون جواب داده است. نکته مهم دیگر اینکه طراحی و ساخت پلتفرم جدید سیویک در آمریکا و در تاسیسات اوهایو انجام می‌شود که شانس موفقیت این خودرو را در بازار مهم آمریکای شمالی افزایش می‌دهد و سیویک را در کنار آکورد و CR-V به یکی دیگر از محصولات موفق هوندا بدل خواهد کرد.

از بین فهرست بلندبالای انواع سیویک تصمیم گرفتیم نسخه سدان و بالاترین تیپ آن یعنی تورینگ را انتخاب کنیم. این مدل مجهز به یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوی چهار سیلندر با توان ۱۷۴ اسب بخار می‌باشد که پس از آکیورا RDX در سال ۲۰۰۷ اولین هوندای مجهز به توربوشارژر می‌باشد که در آمریکا تولید می‌شود. گیربکس CVT در حال حاضر تنها گزینه برای انتقال قدرت سیویک توربو محسوب می‌شود، هرچند قرار است گیربکس ۶ دنده دستی نیز در سال آینده به این فهرست اضافه شود اما قطعا علاقمندان واقعی منتظر نسخه سیویک Si هستند. البته نباید از نظر دور داشت که هوندا بیش از ۲۰ سال است در محصولات خود از گیربکس CVT استفاده نموده و تجربیات زیادی در این خصوص دارد.

بی‌شک از عرضه نسل ششم سیویک در ۲۰ سال پیش تاکنون پیشرفت‌های فناوری زیادی حاصل شده و ثمره آن در نسل دهم سیویک تجهیزاتی مانند نمایشگر لمسی ۷ اینچی مجهز به اپل کارپلی و اندروید اتو، تهویه مطبوع اتوماتیک دوگانه، استارت دکمه‌ای و نمایشگر اطلاعات TFT در پشت فرمان می‌باشد.

از لحاظ سیستم‌های ایمنی نیز هوندا مجموعه کاملی را برای سیویک تدارک دیده است که عبارتند از کروز کنترل تطبیقی، حفظ خودکار حرکت بین خطوط، هشدار برخورد از جلو، هشدار نقاط کور و برخی دیگر از سیستم ایمنی. اگر بخواهیم از تجهیزات رفاهی در تیپ تورینگ سیویک نام ببریم نیز باید به حسگر باران برای برف‌پاکن‌ها، صندلی های عقب گرم‌شونده، تنظیم برقی صندلی‌ها، سیستم صوتی قدرتمند با خروجی ۴۵۰ وات و چراغ های LED جلو اشاره کرد و قیمت آن با تمام این تجهیزات ۲۷۳۳۵ دلار می‌باشد.

به خوبی روشن است که همه چیز در سیویک جدید از حرکت کردن و پیچیدن تا توقف کردن متحول شده است. واکنش فرمان خودرو و پدال گاز و حسی که به راننده منتقل می‌کنند کاملا مناسب بوده و کیفیت سواری آن در بالاترین رده‌های کلاس کامپکت قرار می‌گیرد. اگرچه موتور ۱٫۵ لیتری توربوی سیویک در دورهای بالا چندان رویایی نیست اما با ارائه گشتاور کافی در دورهای پایینی انتقادات از گیربکس CVT را تا حد زیادی کاهش می‌دهد. این پیشرانه می‌تواند شتاب صفر تا صد سیویک را به ۶٫۹ ثانیه برساند.

اگرچه عده‌ای معتقد هستند گیربکس CVT از نظر انتقال نرم گشتاور یکی از بهترین انواع انتقال قدرت است اما درکل فاقد ویژگی‌های لازم برای رانندگی اسپرت می‌باشد. در عوض این گیربکس کمک کرده تا مصرف سوخت موتور به رقم قابل قبول ۶٫۷ لیتر در صد کیلومتر برسد.
اما اگر بخواهیم به نقاط ضعف سیویک بپردازیم در اولین مورد باید به عملکرد ناخوشایند سیستم ارتباطی سرگرمی اشاره کنیم که برای مشتریان اهل تکنولوژی قابل پذیرش نیست. علاوه بر اینکه ساختار منوی نمایش داده شده در نمایشگر لمسی پیچیده است، پردازش دستورات نیز کند می‌باشد.

برخی از صاحبان سیویک نیز از حساسیت بیش از حد سیستم هشدار برخورد از جلو شکایت دارند که موجب برهم خوردن تمرکز در هنگام رانندگی می‌شود. به عنوان مثال حتی زمانی که خود شما متوجه نزدیک شدن به اتومبیل جلویی شده و ترمز می‌کنید تا خودرو به آرامی متوقف شود سیستم باز هم شروع به هشدار می‌کند.

تایرهای فایرستون قرار گرفته در زیر سیویک نیز در سرعت‌های بالا در جاده سروصدای بیش از حد معمولی تولید می‌کنند. شاید اگر چسبندگی لاستیک‌ها به جاده بالا بود می‌شد از این نقص چشم‌پوشی کرد اما شتاب جانبی قابل تحمل توسط سیویک g 0.83 است که میزان متوسطی محسوب می‌شود. هنگامی که از تایرهای بریجستون برای آزمایشات زمستانی استفاده کردیم با وجود آج‌های بزرگ‌تر اما سروصداها تا حد زیادی کاهش یافت.
اما با این احوال به لطف صندلی‌های راحت و مصرف اقتصادی سوخت هوندا سیویک خودرویی است که هم قابلیت رانندگی روزمره در ترافیک شهرهای بزرگی مثل نیویورک و شیکاگو را داشته و هم می‌توان در مسافرت‌های طولانی بدان اعتماد کرد.

از بین فهرست بلندبالای انواع سیویک تصمیم گرفتیم نسخه سدان و بالاترین تیپ آن یعنی تورینگ را انتخاب کنیم. این مدل مجهز به یک موتور ۱٫۵ لیتری توربوی چهار سیلندر با توان ۱۷۴ اسب بخار می‌باشد که پس از آکیورا RDX در سال ۲۰۰۷ اولین هوندای مجهز به توربوشارژر می‌باشد که در آمریکا تولید می‌شود.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر هوندا سیویک ۲۰۱۶

به اشتراک بگذارید :