گشت و گذار در ایسلند با وانت قطبی تویوتا، هایلوکس AT38

یکی از بهترین انتخابها برای رانندگی در این مناطق وانت قطبی تویوتا، یعنی هایلوکس AT38 است (عدد ۳۸ نشان دهنده سایز چرخها است). این شبیه همان وانت هایلوکسی است که مجریان Top Gear با خود به قطب شمال بردند.

اولین بار ایده ساخت وانتهای قطبی زمانی به فکر سازندگان بین المللی خودرو رسید که مجریهای برنامه Top Gear در سال ۲۰۰۷ هایلوکس خود را برای حرکت در قطب شمال مجهز کرده بودند، اما این حرکت پیشینه قدیمیتری دارد. در دهه ۸۰ میلادی، مردم متوجه شدند که اگر از تایرهای بزرگ و کم باد استفاده کننده، خودرو خیلی راحتتر روی برف حرکت میکند، به این ترتیب شروع به اصلاح کردن خودروهای خود با تایرهای خیلی بزرگ کردند.

امروزه وانتهای قطبی در ۹ کشور (به اضاف آنتارکتیکا) توزیع میشوند. خودروهایی از کمپانیهای بزرگ نظیر فورد F-350 و مرسدس بنز Sprinter تا تویوتا هایلوکس افسانهای. در حالی که امریکاییها به خرید ماشینهایی که برای مقابله انواع شرایط جاده ای تجهیز میشوند، علاقه فراوانی پیدا کردهاند (برای مثال میتوان به آمار فروش ۲۰۳۰۰۰ دستگاه جیپ Wrangler در سال گذشته اشاره کرد)، ایسلندیها اما از تمام توانایی خودرویی که خریداری کردهاند استفاده مینمایند. با توجه به شرایط آب و هوایی غالب در این کشور، کسانی که در مناطقی به غیر از پایتخت آن زندگی میکنند، ممکن است مجبور باشند دائما در برف، گل و حتی رودخانهها رانندگی کنند.

یکی از بهترین انتخابها برای رانندگی در این مناطق وانت قطبی تویوتا، یعنی هایلوکس AT38 است (عدد ۳۸ نشان دهنده سایز چرخها است). این شبیه همان وانت هایلوکسی است که مجریان Top Gear با خود به قطب شمال بردند. این وانت دوکابین، با قابلیت کنترل هر چهار چرخ و یک موتور ۳ لیتری توربودیزل، قادر است ۱۶۸ اسب بخار قدرت و ۲۶۵ پوند فوت تورک تولید کند.

با وجود قدرت نسبتا کم موتور در برابر رقبا، بدنه آن به شکلی بازسازی و تقویت شده است که بتواند با وضعیت طبیعت قطب و مسیرهای گل آلود و برفی، خودش را تطبیق دهد. با وجود سیستم تعلیق و فنربندی جدید، تعلیق وانت حدود ۳٫۵ اینچ بالاتر آمده است. به این ترتیب کف هایلوکس AT38 12.7 اینچ از زمین ارتفاع خواهد داشت.

تیم طراحی این وانت قطبی، در کنار دیفرانسیل قفل مکانیکی عقب، از یک دیفرانسیل با قفل هوایی در جلو استفاده کرده است. علاوه بر اینها باید به وجود تانکر سوخت کمکی ۲۶٫۵ گالونی، لوله هواکش برای حرکت در زیر آب، میله ضربه گیر جلو، انگشتی یدک کش و یک کمپرسور هوای الکتریکی در کنار سایر امکانات مفید آن نیز اشاره کرد.

وقتی آن را در یک پارکینگ معمولی و در کنار سایر ماشینها میگذارید، به نظر خیلی بزرگ میرسد. اما به محض اینکه وارد کابین آن میشوید، احساس میکنید درون یک وانت معمولی نشستهاید، البته با این تفاوت که این یکی دارای بیسیم رادیویی دوطرفه، یک گیج سوخت اضافی در بالای کنسول مرکزی و چهار سوییچ کمکی دارد (دوتا برای قفل ARB، یکی برای کمپرسور هوا و یکی هم برای پمپ سوخت کمکی). تقریبا شبیه نسل قبلی تاکوما به نظر میرسد.

به محض اینکه تویوتا را از گاراژ در بیاورید و وارد خیابان کنید، تمام نشانههایی که آن را به تاکوما شباهت میداد، از بین میرود. موتور دیزل آن به نرمی کار میکند و تورک روی یک شاخص میماند. آخرین باری که سوار یک تاکوما شده بودم، تقریبا هرجا که میرفتم، موتور V6 آن عموما روی دور rpm 4000 کار میکرد. اما موتور دیزل هایلوکس با گیربوکس پنج سرعته دستی، خط قرمز دور موتورش روی ۴۰۰۰ است و حداکثر تورک آن بین ۱۱۰۰ تا ۳۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس خواهد بود.

در بزرگراه، با فشردن پدال گاز میتوانید به حداکثر سرعت مجاز ۵۵ مایل در ساعت (۹۰ کیلومتر در ساعت) کشور ایسلند برسید؛ البته با سرعت این تویوتا در هیچ مسابقهای برنده نخواهید شد، اما با وجود وزن زیاد تایرها و سایر تجهیزات آف روود، به هیچ وجه احساس شکست خوردن و مغلوب شدن نخواهید کرد. من به شخصه وقتی وارد جاده میشوم، حرکت کردن با سرعت پایین اذیتم میکند، اما احتمالا ۹۰ کیلومتر در ساعت بیشترین سرعتی است که بخواهید با این هایلوکس حرکت کنید. وقتی سرعت را بالا میبرید، فرمان کم کم در دست شما شروع به لرزش میکند. البته این لرزش به اندازه برخی از مدلهای جیب زیاد و ترسناک نیست، اما قطعا در ابتدای کار نظر شما را به خود جلب میکند.
در نهایت هایلوکس AT38 باعث میشود تا حرکت در مسیرهای برفی سادهتر به نظر برسد. ما از جاده های مختلف برفی و گلآلود گذشتیم، حتی در مسیر مجبور شدیم از یک روخانه عبور کنیم که عمق آن بیشتر از یک فوت بود، اما به نظر میرسید که هیچکدام از آنها مانعی برای حرکت هایلوکس AT38 نبودند.

یکی از بهترین انتخابها برای رانندگی در این مناطق وانت قطبی تویوتا، یعنی هایلوکس AT38 است (عدد ۳۸ نشان دهنده سایز چرخها است). این شبیه همان وانت هایلوکسی است که مجریان Top Gear با خود به قطب شمال بردند.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر وانت قطبی تویوتا، هایلوکس AT38

به اشتراک بگذارید :