تویوتا C-HR پوسته هیجان انگیز برای کراس‌اووری اقتصادی

یافتن یک جای خالی در میان انبوه کراس اوورهای موجود در بازار دغدغه اصلی خودروسازانی است که دیر به این ضیافت رسیده اند. به نظر میرسد تویوتا این جای خالی را برای C-HR یافته است. مدل کاملا جدیدی که قرار است جایگزین تعدادی از محصولات پنج در خط تولید این شرکت شود.

وضعیت کنونی بازار و نیازهای چندگانه مشتریان، خودروسازان را نیز به سمت تولید محصولاتی با ویژگی‌های چندگانه سوق داده است. C-HR را باید یکی از آنها دانست که تلفیقی از کوپه، کراس اوور و هاچبک می‌باشد.
شاید تعجب کنید اگر بدانید بین محصولات تویوتا، پریوس بیشترین اشتراک را با C-HR دارد و این کراس اوور تقریبا از همان پیشرانه هیبریدی بهره می‌برد که قبلا در پریوس دیده‌ایم. یعنی این کراس اوور باید با موتور ۱٫۲ لیتری توربو هیبریدی به مصاف رقبای خود برود.

با اینکه C-HR در اروپا نیز عرضه خواهد شد اما ابعاد و ویژگی‌های آن موجب می‌شود در بازارهایی مانند ژاپن یا حتی چین از استقبال بیشتری برخوردار شده، و به احتمال قوی دهه آینده را مهمان خط تولید تویوتا خواهد بود.
به گفته آکیو تویودا مدیرعامل شرکت، C-HR تلاش تویوتا برای تولید یک کراس اوور استاندارد می‌باشد و بنابراین مدل هایی مانند آیوریس از خط تولید خارج خواهند شد. خوب یا بد، این کراس اوور کوپه از طراحی ساختارشکنی برخوردار میباشد که البته میتواند کلید موفقیت آن نیز به شمار بیاید. اغراق در فرم کوپه باعث کوتاه شدن پروفیل سقف در انتها شده که بخشی از کارآمدی خودرو را از بین می‌برد. اما تویوتا بیشترین حساب را روی مشتریانی باز کرده که به دنبال اتومبیل‌های خاص می‌گردند. پس بنابراین باید دید آیا این خودرو از هیجان کافی برای جلب این گروه برخوردار است یا خیر.

پیشرانه استاندارد در C-HR موتور آشنای ۱٫۸ لیتری است که در کنار آن موتور الکتریکی نیز قرار گرفته است. هرچند این مجموعه هیبریدی چند سال است در محصولات تویوتا استفاده می‌شود اما با قدرت مجموع ۱۲۱ اسب بخار هنوز میتواند با رقبای کم مصرف دیزلی رقابت کند.
برای کسانی که مصرف کم را به هیجان زیاد ترجیح می‌دهند گزینه هیبریدی شامل موتور الکتریکی و پیشرانه ۱٫۲ لیتری ۴ سیلندر با قدرت مجموع ۱۱۴ اسب بخار توصیه می‌شود. سیستم چهار چرخ متحرک برای C-HR بطور سفارشی درنظر گرفته شده و در صورت نصب تا ۵۰ درصد گشتاور به چرخ‌های عقب منتقل خواهد شد.
این کراس اوور همانند پریوس و نسل آینده کمری بر روی پلتفرم ماژولار TNGA سوار خواهد شد. تعلیق در جلو از نوع مکفرسون و در عقب از نوع جناغی دوبل می‌باشد. C-HR نسبت به دو محصول فوق الذکر از فاصله محورهای کمتر و عرض بیشتری برخوردار است و تویوتا اعلام کرده با این پلتفرم قادر است مرکز ثقل آن را از رقبایش پایین‌تر بیاورد.
علی‌رغم ارتفاع پایین این کراس اوور اما تسلط راننده نسبت جاده کاملا مناسب است. فرم طراحی خودرو باعث شده ستون A و سقف خودرو بیش از حد به سر راننده نزدیک باشد و اصولا خرید C-HR اصلا به افراد بلندقد توصیه نمی‌شود. این وضعیت در عقب به مراتب بحرانی‌تر می‌شود اما از نظر فضای پا در عقب و جلو هیچ مشکلی وجود ندارد. پنجره عقب نیز آنقدر کوچک است که بیشتر جنبه تزیینی دارد تا کاربردی.

اما اگر مشکل تنگی جا را کنار بگذاریم طراحی داخلی C-HR ضعف دیگری ندارد. صندلی‌ها کاملا راحت بوده و جنس مواد بکار رفته در داخل نرم و مرغوب می‌باشد. سبک طراحی داخلی به نحوی از فرم بیرونی الهام گرفته با این تفاوت که بر نامتقارن بودن آن تاکید شده است. البته ارگونومی کابین در سطح بالایی قرار دارد.
سیستم اطلاعاتی و سرگرمی تویوتا موسوم به «تاچ تو» از طریق یک نمایشگر لمسی ۸ اینچی در دسترس است. در تیپ پایه شما از رادیو دیجیتال و دوربین دید عقب برخوردار هستید اما هدایت ماهوارهای فقط در تیپ‌های متوسط و فول عرضه می‌شود. البته در تیپ پایه نیز این امکان وجود دارد که با اتصال گوشی هوشمند از نقشه و GPS گوشی استفاده نمایید.
در C-HR سه حالت نرمال، اکو و پاور برای رانندگی در نظر گرفته شده است. البته حتی در حالت پاور که به نوعی معادل حالت اسپرت در دیگر خودروها می‌باشد نیز شتاب ۰ تا صد چنگی به دل نزده و از اکثر رقبا مانند نیسان قشقایی، سئات آتکا و رنو قاجار یک ثانیه کندتر است.

با توجه به پلتفرم پیشرفته TNGA که در این مدل استفاده شده C-HR از ویژگی‌های دینامیکی خوبی برخوردار است. کنترل خودرو به سهولت انجام شده و چسبندگی تایرها به جاده و حفظ تعادل در پیچ‌ها و جاده های لغزنده مناسب است. در هنگام سواری هیچ صدای اضافی داخل کابین شنیده نمی‌شود و مشخصات فرمان نیز با توجه به انتخاب حالت رانندگی به خوبی تغییر می‌کند. از C-HR نباید انتظار رانندگی سریع داشته باشید اما شتاب اولیه و کشش خودرو به لطف سیستم کنترل کشش مطلوب است.
قیمت پایه CH-R با موتور ۱٫۲ لیتری توربو از ۲۱۰۰۰ پوند شروع می‌شود که رقم منصفانهای است. به ویژه آنکه سیستم ارتباطی سرگرمی تاچ تو، رینگ‌های ۱۷ اینچی آلیاژی، سنسور باران و تهویه مطبوع دوگانه بطور استاندارد در این تیپ ارائه می‌شود. در تیپ های بالاتر تجهیزاتی مانند صندلی‌های چرمی، گرمکن صندلی‌های جلو، ورود بدون کلید، سنسور پارک، رینگ آلیاژی ۱۸ اینچی و سیستم‌های کمکی ایمنی افزوده خواهد شد. اما مصرف سوخت جایی است که C-HR حرف‌های زیادی برای گفتن داشته و برای پیشرانه ۱٫۲ لیتری هیبریدی این رقم تنها ۳٫۹ لیتر در صد کیلومتر است.

در پایان باید گفت تویوتا C-HR کراس اووری مدرن با طراحی جذاب، امکانات قابل قبول و قیمتی مناسب است. تنها موردی که می‌توانست C-HR را از یک کراس اوور خوب به خیلی خوب ارتقا دهد پیشرانه‌ای قدرتمندتر بود. قطعا کار کراس اوور تازه وارد تویوتا در برابر رقبای جاافتاده خود آسان نخواهد بود.

یافتن یک جای خالی در میان انبوه کراس اوورهای موجود در بازار دغدغه اصلی خودروسازانی است که دیر به این ضیافت رسیده اند. به نظر میرسد تویوتا این جای خالی را برای C-HR یافته است. مدل کاملا جدیدی که قرار است جایگزین تعدادی از محصولات پنج در خط تولید این شرکت شود.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر تویوتا C-HR مدل ۲۰۱۷

به اشتراک بگذارید :