بوگاتی چیرون، نقطه عطف تاریخ صنعت خودرو

خروجی قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار برای چیرون در تاریخ تولید وسایل نقلیه بی‌سابقه است، گشتاور فوق‌العاده بالای ۱۶۰۰ نیوتن متر بین ۲ تا ۶ هزار دور در دقیقه و طیف گسترده‌ای از نوآوری‌های فنی، مجموعه‌ای از استانداردهای نوین را از هر لحاظ در چیرون گرد آورده است.

حالا زمان آن فرا رسیده تا بوگاتی حضور خود را در نمایشگاه بین‌المللی خودروی ژنو جشن بگیرد. بوگاتی چیرون، برند تجاری لوکس فرانسوی، پرقدرت‌ترین، سریع‌ترین، لوکس‌ترین و منحصر به فرد ترین خودروی سوپر اسپرت تولید شده در جهان است. چیرون آخرین نسل از خودروهای سوپر اسپرت بوده و به شکل کاملا نوینی توسعه یافته است. تولید کننده‌های اتومبیل‌های اسپرت از بخش مولشایم فرانسه، با سابقه طولانی خود، ویژگی‌های منحصر به فرد یک بوگاتی را گرفته و آن را به سطح یک خودرو با کارایی بالا ارتقا داده است که از هر نظر به طور چشمگیری بهتر شده است. خروجی قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار برای چیرون در تاریخ تولید وسایل نقلیه بی‌سابقه است، گشتاور فوق‌العاده بالای ۱۶۰۰ نیوتن متر بین ۲ تا ۶ هزار دور در دقیقه و طیف گسترده‌ای از نوآوری‌های فنی، مجموعه‌ای از استانداردهای نوین را از هر لحاظ در چیرون گرد آورده است.

2017_bugatti_chiron_36_1280x960

از این رو چیرون برای تبدیل شدن به رکورد دار آینده سرعت جهان و رسیدن به سرعت حداکثری که به طور قابل توجهی بالاتر از رکورد حال حاضر بوگاتی باشد، شرایط بسیار خوبی دارد. تولید کنندگان چیرون، حداکثر سرعت این خودروی جدید را تا ۴۲۰ کیومتر بر ساعت برای استفاده در جاده برآورد کرده‌اند. چیرون در کارخانه مرکزی در مولشایم تولید می‌شود. تنها ۵۰۰ عدد از این خودروی استثنائی تولید خواهد شد. قیمت پایه آن ۲٫۴ میلیون یورو است. در حال حاضر یک سوم از کل تولیدات پیش فروش شده و تحویل آنها از پاییز سال جاری آغاز خواهد شد.

2017_bugatti_chiron_31_1280x960

پیشرانه

موتور جدید پیشرفته W16

قدرت مدنظر برای چیرون ۱۵۰۰ اسب بخار بود. برای دستیابی به این هدف، موتور ۸ لیتری W16 که تا به حال به خوبی برای مشتریان و هواداران شناخته شده است، به طور کامل بازسازی شد. به منظور رسیدن به افزایش ۲۵ درصدی قدرت در مقایسه با قبل، تقریبا تمام اجزای موتور مورد توجه قرار گرفته و مجددا طراحی شد. به برای جبران افزایش وزن ناشی از بالارفتن بازده قدرت از مواد سبکتری مثل تیتانیوم و فیبر کربن استفاده شد، برای مثال منیفولد و ورودی هوا کاملا از فیبر کربن ساخته شد. وزن میل‌لنگ جدید نیز بهینه‌سازی شد.

2017_bugatti_chiron_25_1280x960

عوامل کلیدی در افزایش بازده قدرت، افزایش عملکرد توربوشارژرها  و دوبرابر شدن تزریق سوخت با ۳۲ انژکتور است. به علاوه، سیستم خنک کننده هوا، پیشرفته‌تر شده ‌است. در نتیجه بیش از ۶۰ هزار لیتر هوا در هر دقیقه درون موتور پمپ می‌شود. پمپ خنک کننده نیز یک واحد با کارآیی بسیار بالا است. این پمپ در هر دقیقه ۸۰۰ لیتر آب درون کل موتور می‌گرداند.

2017_bugatti_chiron_23_1280x960

توربوشارژینگ دو مرحله‌ای از ویژگی‌های منحصر به فرد این قلب تپنده است. چهار توربوشارژر پرقدرت این پیشرانه به صورت دوتایی و در دو مرحله وارد مدار می‌شوند. این سیستم توربوشارژر دو مرحله‌ای توسط کمپانی بوگاتی توسعه پیدا کرده و یک ویژگی برجسته تکنیکی به خصوص برای موتور چیرون محسوب می‌شود. چیرون در هنگام شروع با دو توربوشارژر کار می‌کند که این دو وظیفه تامین شتاب اولیه و جلوگیری از عدم کشش خودرو در شتاب گیری سریع ابتدایی را برعهده دارند. دو توربوشارژر دیگر تنها در دورهای فراتر از ۳۸۰۰ فعال می‌شوند. در نتیجه بازده توربوشارژرها طی یک منحنی خطی از دور موتور ۲۰۰۰ افزایش می‌یابد که این امر موجب می‌شود موتور خودرو بتواند میزان بالایی از گشتاور را از دورهای پایین تا دورهای حداکثری در اختیار راننده قرار دهد.

2017_bugatti_chiron_14_1280x960

آیرودینامیک

مدیرت هوشمند گردش هوا، خواص آیرودینامیکی را به‌طور قابل‌توجهی بهبود داده و همچنین کارایی سیستم خنک‌کننده خودرو را ارتقا می‌دهد.

سیستم آیرودینامیک و خنک کننده، به خصوص در مورد خودروهای اسپورت بسیار مهم هستند. از جمله نکاتی که باید در طراحی چیرون رعایت میشد، رسیدن به بهترین ویژگی‌های آئرودینامیک بود. بخش عظیمی از خنک کاری موتور باید به وسیله عبور جریان هوا انجام شود و این یکی از چالش‌های آئرودینامیکی چیرون بود. این موتور درون‌سوز با قدرت خروجی ۱۵۰۰ چیزی بیش از دو برابر آن یعنی ۳۰۰۰ اسب بخار انرژی گرمایی تولید می‌کند که می‌بایست به بهترین نحو دفع شود.

2017_bugatti_chiron_9_1280x960

سیستم مدیریت مصرف هوای چیرون سیستمی بسیار پیچیده است که نمایانگر یک شاهکار مهندسی می‌باشد. به منظور کاهش درگ مضر در خودرو مرکز ثقل آن تا حد ممکن پایین آمده و در این حالت اغتشاش هوا در اطراف چرخ ها می‌تواند دردسرساز شود. خطوط روی کاپوت و طرفین چیرون در جلو به گونه‌ای است که هوا را به خوبی به اطراف چیرون هدایت می‌کند. شیارهای موجود بر روی کاپوت نقش موثری در تقسیم جریان هوا داشته و هوای مورد نیاز بر خنک کردن دیسک ترمز، تهویه مطبوع، بخشی از خنک کاری روغن و ورودی‌های هوای موتور در دو طرف را تامین می‌کنند.

2017_bugatti_chiron_40_1280x960

پایان قسمت اول…

 

خروجی قدرت ۱۵۰۰ اسب بخار برای چیرون در تاریخ تولید وسایل نقلیه بی‌سابقه است، گشتاور فوق‌العاده بالای ۱۶۰۰ نیوتن متر بین ۲ تا ۶ هزار دور در دقیقه و طیف گسترده‌ای از نوآوری‌های فنی، مجموعه‌ای از استانداردهای نوین را از هر لحاظ در چیرون گرد آورده است.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر بوگاتی چیرون

به اشتراک بگذارید :