میتسوبیشی ASX 2017 ، شاید وقتی دیگر

میتسوبیشی ASX اولین تجربه خودروساز ژاپنی در دنیای کراس اوورها بود که در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد و میتسوبیشی به فروش این محصول در بازاری به شدت رقابتی چشم امید دوخته بود. اما طراحی داخلی بی روح، موتور ضعیف و افزایش قیمت آن که ناشی از افزایش جهان قیمت ین ژاپن بود، موجب شد تا ASX در مقابل حریفانی که از همیشه برای رقابت آماده‌تر هستند، کار بسیار دشواری داشته باشد.

برای مرتفع کردن این مشکل، ASX در سال ۲۰۱۷ زیر تیغ جراحی رفته و برخی تزیینات به آن اضافه گردید. اما سازنده آن امیدوار است همین تغییرات نیز موجب ترغیب مشتریان به خرید این کراس اوور گردد.
عمده تغییرات بیرونی خودرو مربوط به نمای جلو میگردد که با اضافه شدن تزیینات کرومی در طرفین ظاهر آن به فیس لیفت میتسوبیشی اوتلندر شباهت یافته است. علاوه بر تجهیزات و امکانات بیشتر یک موتور جدید دیزل به حجم ۱٫۶ لیتر نیز به فهرست انتخاب‌های مشتریان افزوده شده که در کنار موتور ۱٫۶ لیتری بنزینی قبلی قرار خواهد گرفت. البته انتظار میرود هنوز موتور ۲٫۲ لیتری دیزل از بیشترین تقاضا برخوردار شود.

اتومبیل استفاده شده در این تست نیز مجهز به همین موتور دیزلی ۲٫۲ لیتری است که فقط با گیربکس ۵ دنده اتوماتیک و آرایش چهار چرخ متحرک عرضه می‌شود. ASX پیش از فیس لیفت شامل سه تیپ ۲، ۳ و ۴ می‌شد که اخیرا تیپ ۵ نیز به آن اضافه گشته است. موتور دیزلی بزرگتر فقط در تیپ های ۴ و ۵ ارائه می‌شود. در تیپ ۵ امکاناتی مانند پوشش چرم در داخل، صندلی‌های عقب گرمکن دار، نورپردازی داخلی LED و پدال‌های آلومینیومی به چشم می‌خورد. قیمت پایه ASX از ۱۶۰۰۰ پوند آغاز می‌شود که رقمی کاملا منصفانه است اما در تیپ فول به ۲۸۴۰۰ پوند رسیده و عملا بیشتر مزیت رقابتی خود را از دست می‌دهد.

البته این موتور ۲٫۲ لیتری نیز ایرادات خاص خود را دارد. تا دور موتور ۲۰۰۰ چیز غیرعادی مشاهده نمی‌شود اما با فشار بیشتر بر روی پدال گاز صدای زوزه مانند از موتور به گوش رسیده و لرزش را در پدال حس خواهید کرد.
با وجود اینکه صدای زیاد بزرگترین عیب موتور می‌باشد اما در عوض از گشتاور بالایی نیز برخوردار است. میزان قدرت و گشتاور با افزایش دور بطور خطی زیاد می‌شود و در سرعت‌های بالا شتاب خودرو نیز بیشتر است. این موتور نه تنها از توان کافی برای کشیدن وزن ۱۴۰۰ کیلوگرمی ASX برخوردار است بلکه می‌تواند از پس یدک کردن تریلرها و کاروان ها نیز بیاید.
ضریب دنده گیربکس ۶ دنده اتوماتیک کمتر است و با برخورداری از پدال‌های تعویض دنده واکنش پذیرتر از نوع ۵ دنده می‌باشد. مانند بسیاری از کراس اوورها، سواری ASX نیز سنگین، بدون تلاطم و در واقع بدون هیجان خاصی است. فرمان خودرو سبک بوده و بازخورد خاصی را منتقل نمی‌کند اما از دقت بالایی برخوردار است. این فرمان در کنار سیستم انتقال گشتاور به چهار چرخ، ثبات خوبی به میتسوبیشی داده و به راننده جرات مانورهای سنگین را می‌دهد.

با این هندلینگ خودرو تعریف چندانی ندارد اما حداقل قابل پیش‌بینی، ایمن و کاملا راحت بوده و که همین راحتی یکی از عوامل اصلی فروش ASX می‌باشد. البته کسانی که تجربه رانندگی با رقبای این خودرو مانند سئات آتکا و اشکودا یتی را داشته باشند هیجان آنها را با راحتی این اتومبیل عوض نمی‌کنند.
داخل خودرو کاملا جادار و کاربردی می‌باشد اما هیچ نوآوری خاصی به چشم نمی‌خورد. سیستم ارتباطی و سرگرمی مورد استفاده در ASX به نظر قدیمی رسیده و بسیاری از دکمه‌ها و سوییچ‌ها حالتی ارزان قیمت دارند. در ردیف جلو فضای بسیاری زیادی برای سرنشینان وجود دارد و در عقب نیز فضای کافی برای پا و سر افراد باقی است. فضای صندوق بار با حجمی معادل ۴۱۹ لیتر بالاتر از رنو کپچر، تویوتا C-HR و اشکودا یتی و پایین‌تر از سئات آتکا قرار می‌گیرد.
وجود انتخاب‌های زیادی در کلاس میتسوبیشی ASX کار را برای این کراس اوور دشوار می‌کند. موتور ۲٫۲ لیتری دیزل از آلایندگی و مصرف سوختی بالاتر از اکثر رقبایش رنج می‌برد. اما در مقابل تجهیزات مناسب، جذابیت ظاهری مناسب و انتقال خوب گشتاور به چهار چرخ را باید از نقاط قوت آن برشمرد.

باید اعتراف کرد قیمت نزدیک به ۳۰ هزار پوند برای تیپ فول ASX اندکی گران است. شما می‌تواند تیپ ۴ را با ۳۰۰۰ پوند کمتر خریداری کرده و فقط داشبورد چرمی، گرمکن صندلی عقب و نورپردازی LED داخل را از دست خواهید داد. ضمن آنکه رقبایی مانند اشکودا یتی با آرایش AWD و گیربکس اتوماتیک ۱۰۰۰ پوند ارزان تر از ASX تیپ ۵ هستند.
در پایان باید گفت بازار کراس اوورها از زمان معرفی ASX تغییرات زیادی داشته و این فیس لیفت نمی‌تواند کمک زیادی به میتسوبیشی بکند. شاید سرمایه گذاری بر روی اوتلندر PHEV بتواند راه حل بهتری برای موفقیت این خودروساز ژاپنی باشد.

میتسوبیشی ASX اولین تجربه خودروساز ژاپنی در دنیای کراس اوورها بود که در سال ۲۰۱۰ وارد بازار شد و میتسوبیشی به فروش این محصول در بازاری به شدت رقابتی چشم امید دوخته بود. اما طراحی داخلی بی روح، موتور ضعیف و افزایش قیمت آن که ناشی از افزایش جهان قیمت ین ژاپن بود، موجب شد تا ASX در مقابل حریفانی که از همیشه برای رقابت آماده‌تر هستند، کار بسیار دشواری داشته باشد.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر میتسوبیشی ASX 2017

به اشتراک بگذارید :