اوپل موکا بخریم یا کیا اسپورتیج

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

در این میان برخی هم هستند که با سرعت بیشتری خودرو خود را عوض می‌کنند. آنها نیز همیشه دوست دارند بدانند که خودروهای جدید کدام هستند و تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها با خودرو کنونی‌شان چیست. در بازار رو‌به رشد خودرو ایران چه از نظر تنوع مدل و چه از نظر افزایش خریدار مساله انتخاب خودرو، روز به روز اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. در این صفحه سعی شده خودروهای مختلفی که از نظر قیمت یا قابلیت‌های فنی در یک کلاس قرار دارند با زبانی ساده با یکدیگر مقایسه شوند.‌ به‌‌گونه‌ای‌که در نهایت خواننده بتواند دید کلی درباره خودروهای کلاس‌های مختلف پیدا کند. در همین راستا سعی شده در هر شماره تنوع کلاس‌های قیمتی مختلف مدنظر قرار بگیرد تا صفحه «حق‌انتخاب» برای طیف بیشتری از مخاطبان کاربرد داشته باشد.

دانگ فنگ H30کراس یا ام‌وی‌ام ۵۵۰

این دو خودرو در یک کلاس نیستند؛ یکی سواری و دیگری در کلاس کراس‌اوور‌های کوچک است، با این حال آنها را با قیمتی نزدیک به هم در بازار پیدا می‌کنید. موتور ۵۵۰ پر‌حجم‌تر و البته قوی‌تر است و در شتاب‌گیری نیز وضعیت بهتری دارد. در عوض مصرف سوخت دانگ‌فنگ کمتر از ام‌وی‌ام ۵۵۰ است. به گزارش دنیای اقتصاد، در سوی دیگر ۵۵۰ با چهره‌ای زیبا و کابینی زیباتر در انتظار شماست، این در حالی است که دانگ‌فنگ نیز با توجه به ظاهر زیبا یکی از پر‌اقبال‌ترین‌های بازار در کلاس خودش است. مواد به کار رفته درون کابین هر دو خودرو تعریفی نداشته اما کابین طراحی مناسبی دارد. خدمات پس از فروش دانگ‌فنگ گسترده بوده این در حالی است که خدمات پس از فروش ام‌وی‌ام در این سطح نیست. از نظر قطعه هر دو خودرو در بازار مشکل دارند اما وضعیت به سود دانگ‌فنگ است. به‌طور کلی می‌توان دو خودرو را انتخاب‌های خوبی دانست اما اقبال در بازار خرید و فروش دست دوم با خودروی دانگ‌فنگ است. این در حالی است که شرایط فروش ام‌وی‌ام سبب شده این خودرو در نمونه صفر کیلومتر مورد استقبال قرار گیرد اما در بازار دست دوم با افت قیمت زیاد و البته به سختی به فروش می‌رسد.

نیسان ایکس‌تریل یا هوندا CRV

نیسان ایکس‌تریل یک تازه‌وارد در بازار ایران است که به کلاس شلوغی پا گذاشته است. هوندا CRV یکی از رقبای آن است. هوندا CRV حدود یک سال است که در بازار ایران حضور دارد. با این حال آن‌طور که مثلا هوندا سیویک اسم و رسمی برای خود به پا کرده، معروف نشده است. هوندا CRV با موتوری پر‌حجم‌تر والبته قوی‌تر در بازار حضور دارد. هر دو خودرو ظاهری زیبا دارند و البته خودروهای با کیفیت و کم استهلاکی در دنیا به حساب می‌آیند. هر دو خودرو از نظر خدمات پس از فروش هنوز گستردگی لازم را ندارند و در خارج از پایتخت تقریبا پیدا کردن قطعه برای آنها ناممکن است. هر دو خودرو قیمت‌های بالای ۲۰۰ میلیون تومان را تجربه می‌کنند. از نظر امکانات و آپشن کفه ترازو به سود نیسان ایکس‌تریل سنگینی می‌کند. این در حالی است که هوندا CRV از سیستم تعلیق نرم‌تری بهره می‌برد که برای یک شاسی‌بلند شاید یک حسن باشد. از نظر طراحی هر دو شرکت کار خود را به خوبی انجام داده‌اند. با این حال می‌توان گفت درون کابین نیسان حس لوکس بودن بیشتری القا می‌کند. در حالی که صندلی‌های هوندا CRV مبله‌تر و زیباتر هستند. بازار دست دوم هوندا CRV به مانند دیگر اعضای خانواده هوندا نیست. ایکس‌تریل هم که تازه‌وارد است و هنوز زود است در مورد بازار دست دوم آن قضاوت کنیم.

اوپل موکا یا کیا اسپورتیج

این دو خودرو تفاوت‌های فراوانی با هم دارند که مهم‌ترین آنها بازار صفر کیلومتر و البته دست دوم این دو خودرو است. اسپورتیج یکی از پر‌فروش‌ترین خودروهای بازار ایران و اوپل موکا یکی از ناشناخته‌ترین‌های بازار ایران است. شاید نام اوپل موکا کمتر به گوش کسی رسیده باشد اما خودرویی جذاب است که توانایی‌های بالایی دارد. موکا دارای طراحی زیبایی است. طراحی موکا برای کسانی که یک کراس‌اوور با وقار می‌خواهند، مناسب است. در حالی که طراحی اسپورتیج، کسانی که طراحی اسپورت می‌پسندند را بیشتر راضی می‌کند. کیفیت سواری و هندلینگ موکا نسبت به اسپورتیج در سطح بالاتری قرار دارد. اما در مقابل موتور این کیای جذاب پر‌حجم‌تر و البته قوی‌تر است. از نظر امکانات، هر دو خودرو در سطح قابل قبولی قرار دارند. خدمات پس از فروش کیا با اختلاف فاحشی بهتر از اوپل بوده و می‌توان اوپل را خودرویی برای افرادی که می‌خواهند خیلی خاص باشند دانست. با توجه به اینکه اسپورتیج دربازار همانند پول نقد بوده و به راحتی خرید و فروش می‌شود انتخابی منطقی بوده و اوپل موکا با توجه به داشته‌ها و البته نداشته‌هایش انتخابی خاص به شمار می‌رود.

کیا سراتو یا بسترن B50F

دو خودرویی که تفاوت‌های زیادی با هم دارند اما از نظر قیمتی به هم شبیه هستند. در اینجا منظور ما نسل قبلی سراتو است که در داخل تولید می‌شود. بسترن از موتوری پر‌قدرت‌تر و پر‌حجم‌تر نسبت به سراتو برخوردار بوده و البته فضای کابین بیشتری را نیز برای خانواده‌ها فراهم می‌سازد. در سوی دیگر خودرویی که به‌صورت دنده‌ای روانه بازار شده و از حداقل آپشن‌ها برخوردار بوده و البته از کیفیت بالایی برخوردار است قرار گرفته که البته از بازار دست دوم بسیار خوبی بهره می‌برد. کیفیت قطعات به کار رفته درون کابین هر دو خودرو مناسب است اما امکانات بسترن در سطح بسیار بالاتری قرار دارد. مصرف سوخت سراتو پایین‌تر از بسترن بوده و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد. هر دو خودرو طراحی خوب و ابعاد مناسبی برای خانواده‌ها دارد. خدمات پس از فروش سراتو گسترده‌تر است و قطعات ارزان‌تری دارد. به‌طور کلی اگر به دنبال خودرویی برای خانواده‌های پر‌جمعیت هستید و امکانات و قدرت موتور برای شما اهمیت زیادی دارد بسترن انتخاب خوبی به شمار می‌رود اما اگر از خودروهای چینی خسته شده‌اید و به دنبال خودرویی با کیفیت سواری متفاوت هستید می‌توانید سراتو را انتخاب کنید.

سوناتا LF یا تویوتا کرولا

تویوتا کرولا در بازار ایران این روزها قیمت‌های کاذبی را تجربه می‌کند که البته این موضوع بیشتر به سود دلالان است چراکه این خودرو در حال حاضر به بازار وارد نمی‌شود. افزایش قیمت کرولا موجب شده هم‌قیمت مدل نیمه‌فول سوناتا LF شود اما این دو خودرو از هیچ نظر با هم در یک سطح نیستند. سوناتا خودرویی در کلاس بدنه بزرگ‌تر است که با حجم موتور بیشتر و البته موتور قوی‌تر، شتاب و سرعت بهتری دارد اما کرولا یکی از کم‌استهلاک‌ترین خودروهای دنیا به حساب می‌آید. هر دو خودرو کم استهلاکند اما کرولا کم‌مصرف‌تر نیز است. سوناتا از نظر امکانات در سطح بالایی قرار دارد و از این حیث قابل قیاس با کرولا نیست. خدمات پس از فروش هر دو خودرو مناسب بوده و تا حدی گسترده است. اگر خودرویی ارزشمند‌تر با امکانات زیاد و موتوری قوی‌تر می‌خواهید سوناتا و اگر خودرویی با ابعاد و آپشن کمتر می‌خواهید که در مقابل مصرف سوخت و استهلاک کمتری داشته باشد کرولا را انتخاب کنید. در مورد بازار دست دوم هم می‌توان اشاره کرد که هر دو خودرو بازار دست دوم خوبی دارند، هر چند به دلیل سطح قیمتی‌شان پول نقد به حساب نمی‌آیند اما فروش می‌روند.

ب‌ام‌و X4 یا پورشه ماکان

این دو خودرو در یک کلاس نیستند و البته از نظر قیمتی هم در یک سطح نیستند اما هر دو خودروهایی لوکس محسوب می‌شوند. آن هم در کلاس کراس‌اوورهای لوکس که تنوع زیادی در ایران ندارد. هر دو خودرو از موتوری ۰/ ۲ لیتری برخوردارند که البته در این میان قدرت موتور ماکان بالاتر است. ابعاد X4 بزرگ‌تر است هر چند که قسمت عقب آن چندان برای سرنشینان به خصوص قدبلند‌ها راحت نیست. هر دو خودرو از نظر امکانات در سطح بالایی قرار دارند اما کابین پورشه را می‌توان یک لوکس واقعی دانست. با توجه به اینکه هر دو خودرو در بازار با اقبال زیادی همراه هستند خریدار نگران بازار خرید وفروش دست دوم آنها نیست. همچنین این دو خودرو کم مصرف و کم‌استهلاکند که البته در این میان می‌توان خدمات پس از فروش ب‌ام‌و را برگ برنده آن دانست. کیفیت سواری هر دو خودرو بالاست و البته پورشه کمی متفاوت‌تر است. در شتاب‌گیری اگرچه ماکان موفق‌تر است اما هر دو خودرو به اندازه کافی چالاک هستند. به‌طور کلی می‌توان این دو خودرو را انتخاب‌هایی خوب دانست اما انتخاب لوکس‌تر و البته خاص‌تر را باید ماکان دانست و X4 را کمی معمولی‌تر چرا که تعداد بیشتری از آن را در خیابان‌ها می‌بینیم.

انتخاب یک خودرو از میان گزینه‌های موجود در بازار شاید یکی از دشوارترین خریدهای ممکن باشد؛ چرا‌که اغلب باید بانگاهی بلند‌مدت به ماجرا نگریست.

به اشتراک بگذارید :