کیا ریو ۲۰۱۷؛ راحت، اسپرت و اقتصادی

سرانجام کیا در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ از نسل چهارم ریو رونمایی کرد. این هاچ بک متوسط در نمای بیرونی از آخرین ورژن جلوپنجره پوزه ببری کیا برخوردار شده که در عرض پهن‌تر و در ارتفاع باریک‌تر شده است. این شیوه طراحی موجب شده عرض خودرو بیشتر به چشم بیاید.

فرم عقب ریو به برادر بزرگترش سراتو شباهت زیادی داشته و چند عامل مانند فاصله کم چرخ‌ها با دو انتهای خودرو و شیشه عقب تقریبا عمودی موجب شده ظاهر ریو ۲۰۱۷ پویاتر جلوه کند.
کیا ریو جدید در ۳ تیپ S، Si و SLi عرضه شده و بدین ترتیب قیمت پایه این هاچ بک از ۱۶۹۹۰ دلار در تیپ S آغاز و تا ۲۲۹۹۰ دلار در تیپ SLi افزایش می‌یابد. گیربکس استاندارد در تیپ پایه نوع ۶ سیلندر دستی است اما در دو تیپ بالاتر امکان انتخاب گیربکس ۴ دنده اتوماتیک نیز وجود دارد.

اکنون ۳ پیشرانه برای ریو در دسترس است. ضعیف‌ترین پیشرانه مدل ۱٫۴ لیتری چهار سیلندر با قدرت ۹۶ اسب بخار و ۱۳۳ نیوتن متر می‌باشد. مصرف سوخت این پیشرانه با گیربکس دستی ۵٫۶ و با گیربکس اتوماتیک ۶٫۲ لیتر در صد کیلومتر خواهد بود. ضریب دنده‌های زیاد در هر دو گیربکس ریو موجب شده که ریو در ارسال گشتاور به چرخ‌ها مشکل داشته باشد. در حقیقت این هاچ بک از نظر پیشرانه، گیربکس و سایر شرایط برای مسیرهای شهری کاملا مناسب بوده و تا سرعت ۸۰ کیلومتر در ساعت عملکردی کم نقص دارد. اما در بزرگراه‌ها و جاده‌های بین شهری به دلیل ضریب دنده‌های گیربکس، برای یک رانندگی سریع باید پدال گاز را تا انتها بفشارید.

البته با انتخاب ترکیب پیشرانه ۱ لیتری توربو و گیربکس اتوماتیک می‌توانید انتظار دینامیک بالاتری از ریو داشته باشید. در جایی که ریو از نظر گشتاور و قدرت رنج می‌برد، سواری خودرو کاملا راحت می‌باشد. یکی از عواملی که قطعا تاثیر زیادی در دینامیک خودرو دارد استفاده از کمک فنرهای RS ‌می‌باشد که از سراتو به عاریت گرفته شده است. بدین ترتیب ریو بدون اینکه دینامیک خودرو را قربانی کند، تبدیل به یکی از راحت ترین اتومبیل‌ها در کلاس خود شده است. در سیستم فرمان خودرو بهسازی‌های مناسبی صورت گرفته که در نتیجه موجب انتقال احساس طبیعی‌تری از جاده به دستان راننده می‌‌شود.

این نکته را نیز باید در نظر گرفت که ریو یک هاچ بک تند و تیز یا به اصطلاح هات هاچ نیست (نسخه GT به زودی عرضه خواهد شد) و اگر با این دید به ماجرا نگاه کنیم، ریو فراتر از انتظارات ظاهر خواهد شد. در هنگام حرکت سر و صدای اضافی به گوش ‌می‌رسد که این صدا حتی در جاده‌های صاف و هموار نیز قطع نمی‌شود.

ریو در همه ابعاد به جز ارتفاع رشد داشته است و بنابراین بدون هیچ مشکلی می‌تواند چهار سرنشین بالغ را در خود جای دهد. ممکن است افراد بلند قد در ردیف عقب از بابت فضای پا احساس کمبود کنند اما در کل در کلاس خود اتومبیل جاداری محسوب می‌گردد. طراحی داخلی خودروساز کره‌ای برای محصول جدید خود پیچیده تر و مجهزتر از نسل قبلی ریو می‌باشد. ترکیب رنگ مشکی و نقره‌ای در داشبورد موجب شده دکمه‌ها و سوییچ‌ها بهتر قابل تشخیص بوده و علاوه بر آن کابین خودرو عریض‌تر به نظر برسد. در داخل ریو فضاهای جاداری برای قرار دادن اشیایی مانند بطری نوشیدنی و گوشی تلفن همراه در نظر گرفته شده و دو پورت USB برای سرنشینان عقب و جلو تعبیه شده است. البته ریو هنوز نسبت به رقبای اصلی خود فهرست چندان کاملی از تجهیزات ارائه نمی‌کند. حجم صندوق بار نیز ۳۲۰ لیتر است که با خواباندن صندلی‌های عقب به ۹۸۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

ریو از یکی از بهترین سیستم‌های اطلاعاتی و سرگرمی در کلاس خود بهره‌مند است. این سیستم که در قالب نمایشگر لمسی ۷ اینچی ارائه می‌شود به اندروید اتو و اپلی کارپلی مجهز بوده و به خوبی توانایی ارتباط برقرار کردن با انواع گوشی‌های هوشمند را دارا است. با توجه به قیمت خودرو وجود چنین امکاناتی بصورت استاندارد تحسین برانگیز خواهد بود. البته سیستم مذکور در تیپ پایه ریو به خوبی تیپ‌های میانی و بالایی عمل نکرده و دارای برنامه ناوبری مستقل نیست (امکان استفاده از نقشه گوشی هوشمند وجود دارد). همچنین پس از مدتی متوجه خواهید شد که سیستم صوتی با شش بلندگو نیز آن کیفیتی که انتظار می‌رود را ندارد. البته این سیستم از نظر کاربرپسند بودن به مراتب بهتر از سیستم های MZR بکار رفته در مزدا ۲ یا سیستم مورد استفاده در تویوتا یاریس می‌باشد.
در خصوص ایمنی ۶ ایربگ در کنار سایر سیستم‌های ایمنی به خوبی از سلامتی سرنشینان محافظت خواهند کرد. هرچند ریو به ترمز اضطراری خودکار که در مزدا ۲ به عنوان آپشن عرضه شده و در نسل جدید یاریس بطور استاندارد نصب خواهد شد مجهز نیست، اما توانسته از مرکز ایمنی ANCAP پنج ستاره ایمنی کسب کند.

مانند سایر محصولات کیا، ریو نیز از ۷ سال گارانتی کامل بدون محدودیت مسافت طی شده برخوردار است که مثل همیشه در بین رقبا کم‌نظیر است. همین موضوع به تنهایی می‌تواند یکی از دلایل اقبال مشتریان به نسل جدید ریو در نظر گرفته شود. جای تاسف است که با وجود امکانات جدید و طراحی جذاب، سازنده کره‌ای نتوانسته موتورهای جدید و پرقدرت تری برای ریو تدارک ببیند.
در نهایت باید گفت کیا ریو ۲۰۱۷ نسبت به همتای قبلی خود یک اتومبیل شهری مدرن‌تر می‌باشد، اما انتخاب‌هایی که مشتریان در خصوص پیشرانه‌ها دارند ریو را پشت سر رقبای ژاپنی قرار می‌دهد.

سرانجام کیا در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۶ از نسل چهارم ریو رونمایی کرد. این هاچ بک متوسط در نمای بیرونی از آخرین ورژن جلوپنجره پوزه ببری کیا برخوردار شده که در عرض پهن‌تر و در ارتفاع باریک‌تر شده است. این شیوه طراحی موجب شده عرض خودرو بیشتر به چشم بیاید.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر کیا ریو ۲۰۱۷

به اشتراک بگذارید :