برگی از دفتر خاطرات فراری

این خودرو برای اولین بار برای کنت جیانینو مارزوتو ساخته شد. او جوانترین وارث تجارت پارچه و مد در دوره خود به شمار می‌آمد. در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی او و خانواده‌اش از اولین نام‌های مورد علاقه انزو فراری به شمار می‌آمدند که تا آن زمان شماری از خودروهای معروف وی را خریده بودند.

این تصویر بخشی از تاریخ سرعتی فراری با نام “اکسپورت ۱۶۶MM/212 یووو” است. کل نام بلند خودرو از اهمیت خاصی برخوردار است.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از تاپ گیر، شاید بتوانید ظاهر این خودرو را به یک تخم‌مرغ تشبیه کنید، اما این موضوع چیزی از اهمیت تاریخی آن کم نمی‌کند.

این خودرو برای اولین بار برای کنت جیانینو مارزوتو ساخته شد. او جوانترین وارث تجارت پارچه و مد در دوره خود به شمار می‌آمد. در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی او و خانواده‌اش از اولین نام‌های مورد علاقه انزو فراری به شمار می‌آمدند که تا آن زمان شماری از خودروهای معروف وی را خریده بودند.

در سال ۱۹۵۰ و دریک مسابقه ۱۰۰۰ مایلی بین شهرهای برشا و رم، مارزوتو به عنوان جوانترین شرکت‌کننده (با ۲۲ سال) با یک فراری ۱۹۵ s به جوانترین برنده تاریخ این مسابقات تبدیل شد.

مارزوتو در حال تست فراری ۱۹۵S بود که آن را در مقایسه با خودروی قدیمی ۱۶۶ خود کند تنبل یافت. این ثروتمند جوان پس از مشورت با انزو فراری متوجه شد که “لوئیجی بازی” از مهندسان فراری به عمد کارایی موتور را کاهش داده است. او این کار را برای حفاظت از کاربر خودرو و غلبه از اتفاقات احتمالی ناشی از قدرت بالای موتور مدل ۱۹۵ S انجام داده بود. با این وجود مارزوتو با ترمیم قدرت به جنگ آلفارومئو C6 کامپتیزن و جگوار XK120 در مسابقه رفت.

برادران بزرگتر جیانینو در سال ۱۹۵۰ در همان مسابقه شرکت کردند.جیانینو به سراغ فراری رفت و در خصوص ویژگی‌های آیرودینامیکی خودروها با وی صحبت کرد. بسیاری بر این باورند که خصوصیات خودروهای سرعتی امروزی فراری بر اساس این صحبت شکل گرفته است.

این مقدمه شکل‌گیری مسائل زیادی در عالم ایرودینامیکی دنیای خودرو بود. مارزوتو تصمیم گرفت که قدرت مسایل آئرودینامیکی را به فراری نشان دهد. بنابراین با کمک یک مجسمه ساز و یک مکانیک یک خودروی مسابقه‌ای فوق‌لغزنده را به مسابقات سرعتی سال ۱۹۵۱ برد.

این خودرو از ترکیب شاسی ۱۶۶MM، یک موتور ۲٫۶ لیتری کلمبو V12 از مدل ۲۱۲ اکسپورت بهره می‌برد. تمامی این ترکیبات قدرت خودرو را از ۱۴۵ اسب‌بخار به ۱۶۵ اسب‌بخار رساند. پنل‌های آلومینیومی بدنه نیز وزن خودرو را تا حد امکان کاهش داد. طرفین خودرو قوس‌دارتر شده و شیشه جلو با ویژگی‌های آیرودینامیک‌تر نسبت به ساخته فراری طراحی شد. مدل طراحی شده بسیار رقابتی‌تر ارائه گشت.

در مسابقه سال ۱۹۵۱ خودرویی که اینک با نام “یووو” شناخته می‌شد، در ده دقیقه و در ۳۷۰ مایل پیشرو بود. پس از آن خودرو باز هم تقویت شده و در مسابقات دیگر در ایتالیا، کالیفرنیا شرکت کرد. و پس از آن مدتی را در موزه فراری گذراند.

اینک قرار است این خودروی تاریخی با قیمتی حدود ۴٫۴ میلیون پوند در یک حراجی در ماه آگوست به فروش برسد.

این خودرو برای اولین بار برای کنت جیانینو مارزوتو ساخته شد. او جوانترین وارث تجارت پارچه و مد در دوره خود به شمار می‌آمد. در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی او و خانواده‌اش از اولین نام‌های مورد علاقه انزو فراری به شمار می‌آمدند که تا آن زمان شماری از خودروهای معروف وی را خریده بودند.

به اشتراک بگذارید :