بررسی تازه وارد ایران خودرو، Peugeot 508

ایران خودرو بزودی Peugeot 508 را به بازار سدان‌های لوکس ایران وارد می‌کند. در غیاب تویوتا کمری، کیا اپتیما و رنو تلیسمان اصلی‌ترین رقیب پژو ۵۰۸ در ایران هستند.

باشگاه سدان‌های خانوادگی نیمه لوکس ایران با اینکه اعضای زیادی دارد اما ازمیان آن‌ها تنها چندنام به شهرت و محبوبیت رسیده‌اند. در میان این نام‌ها حالا سروصدای عضو جدیدی به گوش می‌رسد؛ عضوی که مثل اکثر تازه‌واردهای ایران، اصالتی فرانسوی دارد: پژو ۵۰۸ بزودی به ایران می‌رسد.

۵۰۸؛ لوکس‌ترین سدان پژو

به گزارش اقتصادآنلاین ، انگار خود پژو هم برای ورود به بازار سدان‌های بزرگ نیمه‌لوکس تردید داشت. از پژو ۶۰۷ بگیرید تا نسخه کوچکتر آن یعنی پژو ۴۰۷ که هیچکدام مدل موفقی برای پژو نبودند. پژو ۶۰۷ کمتر از ۵ سال بعد از ورودش دچار کاهش فروش شد و از آن تاریخ به بعد هرسال کمتر از سال قبلش می‌فروخت تا اینکه در ۲۰۱۰ پژو به عمرش پایان داد.

پژو ۶۰۷ قبل از ۲۰۰۰ میلادی وارد بازار شد

عرضه پژو ۴۰۷ از سال ۲۰۰۴ شروع شد.پژو ۴۰۷ هم سرنوشتی مشابه ۶۰۷ داشت ولی با این تفاوت که آمدنش بسیار موفق‌تر از ۶۰۷ ولی رفتنش بسیار بدتر از ۶۰۷ بود! پژو ۴۰۷ تنها ۲ سال بعد از ورودش با استقبال بازار روبرو شد اما از سال سوم ۱۴۳% کاهش فروش داشت و نهایتا از آن زمان تا پایان عمرش، یعنی تا ۲۰۱۰، در هیچ سالی با افزایش فروش مواجه نشد.

پژو ۴۰۸ محصول سال ۲۰۱۰ است و از ۲۰۱۴ نیز نسل دوم آن به بازار آمد. (تصویر متعلق به نسل اول است). تجربه ناموفق ۶۰۷ و ۴۰۷ ، پژو را محافظه‌کارتر از قبل کرد. می‌پرسید چرا؟ چون مدل ۴۰۸ را به بازار فرستاد؛ پژو ۴۰۸ درست بعد از توقف تولید ۴۰۷ به بازار آمد و با توجه به نامش همه تصور کردند جانشین ۴۰۷ است ولی چنین نبود؛ پژو ۴۰۸ در حقیقت نسخه سدان را برای هاچ‌بک ۳۰۸ داشت و هردو از یک پلتفرم بهره می‌بردند. دلیل دوم آن به بازار بسیار محدود ۴۰۸ برمی‌گردد؛ پژو هیچگاه ۴۰۸ را به بازار رقابتی اروپای غربی نفرستاد ولی در عوض ۳ خط تولید برای آن در آسیا زد!

متولد ۲۰۱۱ ؛ به روزشده برای ۲۰۱۵

یکسال بعد از شروع تولید ۴۰۸ در چین، خبر تولید پژو ۵۰۸ در همه رسانه‌های اروپایی پیچید. می‌دانید چرا؟ چون در نامش عدد ۵ داشت! تاقبل از آمدن ۵۰۸ اروپایی‌ها حدود دو دهه بود هیچ پژویی ندیده بودند که نامش با عدد ۵ شروع شود. بعد از رونمایی ۵۰۸ در نمایشگاه پاریس ۲۰۱۰ این فرانسوی از ابتدای ۲۰۱۱ تحویل مشتریان شد. چندین ماه بعد نیز نسخه استیشن آن با نام ۵۰۸SW و سال ۲۰۱۳ نیز نسخه استیشن هیبریدی آن با نام ۵۰۸RXH تولید شد.

اما ۵۰۸ در راه ایران، محصول ۲۰۱۴ است. پژو در اواخر ۲۰۱۴ اولین فیس‌لیفت ۵۰۸ را معرفی کرد؛ تولید این فیس‌لیفت از سپتامبر ۲۰۱۴ در فرانسه و سپس از ژانویه ۲۰۱۵ در چین آغاز شد. هدف پژو از این فیس‌لیفت یکسان‌سازی ظاهر ۵۰۸ با مدل‌های جدید دیگرش مانند ۱۰۸ و ۳۰۸ بود.

پژو ۵۰۸ بزودی در ایران؛ زنگ خطر برای رنو تلیسمان

مهم‌ترین ویژگی‌ ۵۰۸ فیس‌لیفت در تغییر جلوپنجره و چراغ‌ها، استفاده از دی‌لایت و همچنین سپرها و رینگ‌های جدید خلاصه می‌شد. در این فیس‌لیفت اکثر جزئیات کابین دست‌نخورده باقی ماند و پژو فقط صفحه کیلومتر و بخش‌هایی از کنسول وسط آن را مجددا طراحی کرد.

از آنجایی که ۵۰۸ پرچمدار سدان‌های پژو بود، فرانسوی‌ها برای فیس‌لیفت آن سطح امکاناتش را بالاتر بردند؛ چیزهایی مثل مانیتور ۷ اینچی لمسی با امکان اتصال به اپلیکیشن‌های Peugeot Connect ، تهویه اتومات چهارگانه، سیستم صوتی JBL ، دوربین عقب و هشداردهنده نقطه کور ازجمله امکاناتی هستند که تاقبل از فیس‌لیفت ۲۰۱۵ در دسترس مشتریان پژو ۵۰۸ قرار نداشت.

رکورددار فروش خارجی پژو

مجموع فروش جهانی پژو ۵۰۸ در سال ۲۰۱۵ از مرز ۳۷۰ هزار دستگاه گذشت؛ پژو در آن سال با اعلام این خبر گفت بازار چین، که از ۲۰۱۳ پرفروش‌ترین بازار ۵۰۸ است، بیش از ۳۶% مجموع تولید ۵۰۸ را فروخته که تاکنون برای پژو سابقه نداشته است. به عبارت دیگر ۵۰۸ نخستین محصول پژوست که فروش خارجی‌اش بیشتر از فروش آن در خود کشور فرانسه بود.

۵۰۸ در ایران چه امکاناتی دارد؟

۵۰۸ قرار است با تیپ GT Line وارد بازار ایران شود. این تیپ ویژگی‌های زیر را به صورت استاندارد دارد:

نقطه کور / دوربین عقب

خروجی دوبل اگزوز / جلوپنجره کرومی

سانروف برقی / ورود بدون کلید / استارت دکمه‌ای

آینه تاشو برقی با گرمکن / آینه عقب الکتروکرومیک

مانیتور ۷ اینچی لمسی / بلوتوث / ۸ اسپیکر / هدآپ رنگی

سنسور باران / سنسور باد تایر / سنسور پارک جلو و عقب

۶ ایربگ / ترمز ضدقفل / توزیع نیروی ترمز / ترمز پارک

کنترل پایداری / کنترل کشش / کمکی حرکت در شیب / کروز کنترل

فرمان الکتروهیدرولیکی / روکش چرم فرمان / پدال شیفتر / تنظیم ۴ حالته فرمان

چراغ‌های تمام LED جلو / دی‌لایت / اتولایت / چرخش چراغ در پیچ / مه‌شکن LED جلو

تنظیم برقی صندلی‌ها با حافظه / تنظیم برقی گودی کمر / روکش چرم کلاسیک ناپا برای صندلی‌ها / گرمکن صندلی‌های جلو

ایران خودرو بزودی Peugeot 508 را به بازار سدان‌های لوکس ایران وارد می‌کند. در غیاب تویوتا کمری، کیا اپتیما و رنو تلیسمان اصلی‌ترین رقیب پژو ۵۰۸ در ایران هستند.

به اشتراک بگذارید :