تویوتا سکویا ۲۰۱۷ غولی در میان سنگین وزن‌ها

از جمله طیف های مورد علاقه عموم در بین محصولات تویوتا اس یو وی‌های بزرگ این شرکت است. اولین اسمی که در این گروه به ذهن متبادر می‌شود نیز قطعا لندکروز خواهد بود. با اینکه این شاسی بلند با قیمت ۸۶ هزار دلاری خود به همراه همزاد دیگرش یعنی لکسوس LX جایگاه مهمی در سبد تولیدات تویوتا دارد اما در سال‌های اخیر نتوانسته فروش موفقی در بازار راهبردی آمریکای شمالی داشته باشد.

مدل دیگر در بین اس یو وی‌های تویوتا پرادو است که با برند لکسوس GX نیز عرضه می‌گردد. این بچه لندکروز نیز نتوانسته انتظارات تویوتا در بازار فروش را برآورده کند و به نظر می‌رسد ژاپنی‌ها برای رقابت با آئودی Q7 و مرسدس بنز GLS باید حریف قدرتری روانه میدان کنند. البته این میان فوررانر را نیز نباید از یاد برد که ۳۰ سال است در بازار آمریکا حضور دارد. نکته جالب در مورد این خودرو این است که ۵٫۲ درصد از تمام وسایل نقلیه جهان که بالای ۲۰۰ هزار مایل کار کرده‌اند را تشکیل می‌دهد که آمار خیره کننده‌ای برای یک مدل خودرو است. البته تمام موارد مذکور به خوبی قادر هستند در زمین‌های گلی، برفی، صخره‌ای و کلیه شرایط دیگری به مسیر خود ادامه دهند؛ اما بزرگترین عضو این خانواده را نمی‌توان نادیده گرفت. یعنی تویوتا سکویا.
بزرگترین محصول تویوتا عنوان خود را از بزرگترین درخت جهان اقتباس کرده است. حتی در میان سنگین وزن‌ها هم سکویا یک سر و گردن از بقیه بزرگ‌تر بوده و در مقابل وزن ۵۷۴۴ پوندی شورلت تاهو، ۶۰۸۱ پوند وزن دارد. حتی اس یو وی بزرگ و کشیده‌ای مانند شورلت سابربن که از نظر طول بلندتر از سکویا است نیز ۱۲۹ پوند سبک‌تر از این ژاپنی درشت اندام می‌باشد. شاید نسخه ESV کادیلاک اسکالاد بتواند با وزن ۶۰۲۷ پوندی خود اندکی بیشتر به سکویا نزدیک شود.
خوشبختانه تویوتا پیشرانه متناسب با این ابعاد عظیم انتخاب کرده است. موتور ۵٫۷ لیتری V8 با قدرت ۳۸۱ اسب بخار و گشتاور ۴۰۱ فوت پوند. همین میزان خروجی کافی است تا سکویا بتواند ظرف تنها ۶٫۶ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و یک چهارم مایل را ظرف ۱۵٫۲ ثانیه و با حداکثر سرعت ۱۴۵ کیلومتر در ساعت طی کند. این درحالی است که رقبای آمریکایی مانند تاهو و سابربن با موتور ۵٫۳ لیتری ۳۵۵ اسبی برای رسیدن به صد کیلومتر به ترتیب به زمان ۷ و ۷٫۳ ثانیه نیاز دارند. البته در این زمینه کادیلاک اسکالاد با پیشرانه ۶٫۲ لیتری ۴۲۰ اسبی خود سریع‌تر ظاهر شده و می‌تواند در ۶٫۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت دست یابد. رقبای دیگری مانند نیسان آرمادا و فورد اکسپدیشن نیز هستند که با ابعادی کمابیش مشابه و قدرت موتور ۳۹۰ و ۳۶۵ اسب بخار، چند دهم ثانیه سریع تر سکویا هستند.
در مورد هندلینگ نیز سکویا حرف زیادی برای گفتن ندارد. این اس یو وی آزمون پیست ۸ شکل را ظرف ۲۹٫۱ ثانیه پشت سر گذاشت که چندان جالب نیست. سکویا در آزمون مذکور حداکثر شتاب g 0.73 را تحمل کرد. درحالی که تاهو پیست ۸ را در ۲۸٫۳ ثانیه طی کرده و هندلینگ به مراتب بهتری نسبت به سکویا دارد و بی‌جهت نیست در بیشتر فیلم هایی که نیاز به اس یو وی بزرگ می‌باشد شورلت تاهو انتخاب می‌شود. سابربن آزمون مذکور را در ۲۸٫۴ ثانیه و کادیلاک اسکالاد در ۲۸٫۱ طی نمود. در مورد خط ترمز نیز سکویا برای توقف از سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت به ۱۳۰ فوت مسافت نیاز دارد. این مسافت برای اتومبیل‌های تاهو، سابربن و اسکالاد به ترتیب ۱۲۱، ۱۲۶ و ۱۲۹ می‌باشد.
اما خریداران سکویا با این دلایل از خرید آن منصرف نمی‌شوند. نقطه قوت سکویا در کیفیت سواری آن نهفته است. جایی که شما بر روی صندلی‌های بزرگ و راحت آن در جلو قرار گرفته و می‌توانید هزاران کیلومتر بدون خستگی رانندگی کنید. سرنشینان عقب نیز از فضایی کاملا جادار برخوردار هستند و به هیچ وجه در مسافرت‌های طولانی اذیت نخواهند شد. وزن بالای خودرو نیز به جذب بهتر ناهمواری‌های جاده کمک کرده و سکویا یکی از راحت‌ترین سواری ها را برای سرنشینانش به ارمغان خواهد آورد. البته در مسافرت‌های طولانی کاستی‌های نیز وجود دارد. به عنوان مثال سیستم اطلاعاتی و سرگرمی خودرو بسیار ناکارآمد بوده و پس از مدتی ترجیح می‌دهید از نقشه گوشی هوشمند خود برای مسیریابی استفاده کنید. البته سکویا فقط به اپل کارپلی مجهز بوده و بنابراین نمی‌توانید از گوگل مپ استفاده نمایید. کروز کنترل سکویا نیز گهگاهی دچار مشکل شده و سرعت بدون هیچ دلیلی افت می‌کند که در این خصوص بهتر بود کروز کنترل تطبیقی بکار گرفته میشد.
موتور V8 سکویا یکی از تشنه‌ترین پیشرانه‌های موجود بوده و مصرف سوخت آن در صد کیلومتر ۱۷٫۲ لیتر می‌باشد. البته این امیدواری وجود دارد که به زودی به جایگزین شدن این موتور با پیشرانه ۳٫۵ لیتری V6 جدید و گیربکس ۱۰ سرعته اتوماتیک مصرف سوخت تا حد زیادی کاهش یابد.
شاید چنین اس یو وی بزرگی مورد نیاز همه خانواده‌ها نباشد. اما اگر قصد مسافرت های طولانی چند هزار کیلومتری را داشته و می‌خواهید در میانه راه از مسیرهای کوهستانی یا بیابان‌های مملو از شن عبور کنید و البته چندان به مصرف سوخت اهمیت نمی‌دهید، سکویا می‌تواند سفری راحت و خاطره انگیز برایتان رقم بزند.

از جمله طیف های مورد علاقه عموم در بین محصولات تویوتا اس یو وی‌های بزرگ این شرکت است. اولین اسمی که در این گروه به ذهن متبادر می‌شود نیز قطعا لندکروز خواهد بود. با اینکه این شاسی بلند با قیمت ۸۶ هزار دلاری خود به همراه همزاد دیگرش یعنی لکسوس LX جایگاه مهمی در سبد تولیدات تویوتا دارد اما در سال‌های اخیر نتوانسته فروش موفقی در بازار راهبردی آمریکای شمالی داشته باشد.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر تویوتا سکویا ۲۰۱۷

به اشتراک بگذارید :