پاگانی هوایرا رودستر، الماس خوش تراش ایتالیایی

پاگانی هوایرا را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد تا آن را جایگزین مدل موفق زوندا کند، هرچند پاگانی زوندا تا سال ۲۰۱۴ به ایفای نقش در دنیای سوپراسپرت ها ادامه داد. نام هوایرا شاید در ابتدا کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما باید بگوییم از نام الهه باد در آیین اینکا یعنی وایرا تاتا برگرفته شده است. هوایرا کوپه به تعداد ۱۰۰ دستگاه به تولید رسید که تمام آنها تا سال ۲۰۱۵ به فروش رفتند. پس از آن نسخه BC هوایرا با شمایلی خاص ارائه شد. و اکنون پاگانی با برداشتن سقف هوایرا از نسخه رودستر رونمایی کرده است.

شایعات درباره ساخت رودستر هوایرا همزمان با معرفی نسخه کوپه به گوش می‌رسید و سازنده بعدها تایید کرد که در سال ۲۰۱۶ تولید آن آغاز خواهد شد. این اتفاق نیافتاد تا اینکه اخیرا پاگانی اعلام کرده است در نمایشگاه اتومبیل ژنو ۲۰۱۷ در ماه مارس از رودستر هوایرا رونمایی خواهد کرد. اما اکنون در ماه فوریه برای اولین بار تصاویر رسمی از هوایرا و برخی مشخصات آن انتشار یافته است.

برخلاف سوپراسپرت‌های گرانقیمت که معمولا خیلی ساده با برداشتن سقف نسخه رودستر را ارائه می‌دهند در هوایرا شاهد تغییراتی در شکل ظاهری، افزایش قدرت موتور و سبک‌تر شدن خودرو هستیم، که موجب شده است اتومبیل از چابکی و شادابی بیشتری برخوردار باشد. البته هوایرا رودستر هنوز برچسب قیمت بسیار بالایی دارد و برای اینکه متوجه شوید در مقابل این هزینه چه چیزی بدست خواهید آورد در ادامه مطلب همراه ما باشید.
طراحی بیرونی

با وجود اینکه شباهت زیادی بین رودستر و کوپه هوایرا وجود دارد اما چند ویژگی خاص در رودستر به چشم می‌خورد. اول اینکه در نمای جلو هوایرا بیش از آنکه به نسخه اصلی شبیه باشد با مدل BC شباهت دارد. به ویژه اینکه بخش خمیده زیر سپر در هوایرا کوپه با مدل زاویه دارتری که در BC به چشم می‌خورد جایگزین شده است. این مورد باعث می‌شود ورودی هوا بزرگتر شود و چراغ‌های دیلایت به شکل نوارهای LED مستقیم قرار گرفته است.
در باقی موارد در نمای جلو تفاوت خاصی مشاهده نمیشود و اگر سقف خودرو را سرجایش برگردانیم عملا با همان هوایرا کوپه روبرو خواهیم شد. در عقب نیز تمام مشخصه‌های ظاهری پاگانی سرجای خود باقی مانده است که از آن جمله باید به دیفیوزر بزرگ فیبرکربنی، قاب فیبرکربنی در بر گیرنده چراغ‌های سهگانه و اگزوزهای چهارتایی در وسط بدنه اشاره کرد. دیفیوزر عقب هوایرا رودستر نه مثل نمونه کوپه ساده است و نه مثل نسخه BC تهاجمی و اسپرت و با چهار پره در انتهای خود چیزی بین این دو قرار دارد.

حال به سراغ نمای بالا میرویم، یعنی جایی که تفاوت اصلی کوپه و رودستر است. به گفته پاگانی دو نوع سقف برای هوایرا رودستر در نظر گرفته شده است. اولی سقفی بسیار سبک از جنس فیبرکربن است که بخش‌های میانی آن شیشه‌ای است. نصب و برداشتن این سقف بسیار ساده بوده و با نصب آن خودرو تا حد زیادی شبیه نوع کوپه خواهد شد. قسمت شیشه ای نیز موجب میشود سرنشینان از نور طبیعی بیشتری برخوردار شوند. سقف دوم از جنس پارچه با روکش کربنی می‌باشد که به سادگی جمع شده و داخل خودرو جاسازی خواهد شد. شیشه قرار گرفته بر روی محفظه موتور نیز نسبت به نسخه کوپه باریک‌تر و کشیده‌تر شده تا بهتر شکل V که تداعی کننده موتور V12 است را نمایان سازد.
طراحی داخلی

با اینکه پاگانی در خصوص طراحی ظاهری خودرو مطلبی بیان نکرده اما با بررسی تصاویر منتشر شده باید گفت کلیت نمای داخلی بین رودستر و کوپه یکسان است. اما در جزییات ماجرا کاملا متفاوت بوده و انبوهی از آپشن‌ها، تزیینات و مواد با جنس‌های مختلف کنار هم قرار گرفته اند تا تصویری کاملا خاص ایجاد کنند.
تجهیزات و امکانات مشابه نسخه کوپه است. همان فرمان با انتهای تخت، همان کنسول وسط که حالتی شناور دارد و همان فرم خاص اهرم تعویض دنده با متعلقات مکانیکی آن. این بخش های با روکش‌هایی از بهترین چرم ایتالیا، آلکانتارا، فیبرکربن و آلومینیوم براق پوشیده شده‌اند. این موارد در رنگ‌های مختلف نیز قابل سفارش هستند تا حتی الامکان با رنگ بدنه خودرو هماهنگ شوند.

پیشرانه
طبیعتا پاگانی هوایرا رودستر از پیشرانه مشابه نسخه کوپه بهرهمند شده است. یعنی موتور ۶ لیتری V12 که اصالتا توسط AMG طراحی شده است. این پیشرانه قادر است ۷۶۴ اسب بخار قدرت و ۷۳۸ فوت پوند گشتاور تولید کند. این میزان خروجی ۳۳ اسب بخار بیشتر از نسخه BC و البته کوپه می‌باشد.
به گفته سازنده موتور در برابر کمترین فشار بر روی پدال گاز حساس بوده و به همین سبب شتاب خودرو عالی است. هرچند هنوز درباره شتاب صفر تا صد و حداکثر سرعت هوایرا رودستر صحبتی نشده اما با مقایسه میزان افزایش قدرت موتور نسبت به نمونه کوپه باید انتظار داشت در زمانی کمتر از ۲٫۹ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر در ساعت رسیده و تا حداکثر سرعت ۲۳۰ مایل بر ساعت ادامه دهد.

برای انتقال قدرت به چرخ‌ها گیربکس هفت دنده اتوماتیک BC توسعه داده شده است. ECU مجددا برنامه نویسی شده و دیفرانسیل خودرو نیز از نوع الکترونیکی است و میتوان عملکرد آن را با دقت بالایی کنترل نمود.
هنوز قیمت نهایی این رودستر اعلام نشده اما از آنجا که قیمت پایه هوایرا کوپه ۱٫۴ میلیون دلار بوده و با سفارش تمام آپشن‌ها به حدود ۲ میلیون دلار نیز می‌رسید باید انتظار داشت نسخه رودستر فول آپشن قیمتی در حدود ۲٫۴ میلیون دلار داشته باشد. در این صورت پاگانی هوایرا رودستر رقیب مناسبی برای فراری لافراری آپرتا با قیمتی بین ۲ تا ۲٫۵ میلیون دلار خواهد بود. البته هر دو خودرو به زودی هیولایی مانند بوگاتی چیرون گرنداسپرت با قیمت نزدیک به ۳ میلیون دلار و قدرت ۱۴۷۹ اسب بخار را بالای سر خود خواهند دید.

پاگانی هوایرا را در سال ۲۰۱۲ معرفی کرد تا آن را جایگزین مدل موفق زوندا کند، هرچند پاگانی زوندا تا سال ۲۰۱۴ به ایفای نقش در دنیای سوپراسپرت ها ادامه داد. نام هوایرا شاید در ابتدا کمی عجیب و غریب به نظر برسد، اما باید بگوییم از نام الهه باد در آیین اینکا یعنی وایرا تاتا برگرفته شده است. هوایرا کوپه به تعداد ۱۰۰ دستگاه به تولید رسید که تمام آنها تا سال ۲۰۱۵ به فروش رفتند. پس از آن نسخه BC هوایرا با شمایلی خاص ارائه شد. و اکنون پاگانی با برداشتن سقف هوایرا از نسخه رودستر رونمایی کرده است.

تصویر مرتبط

گالری تصاویر پاگانی هوایرا رودستر ۲۰۱۷

به اشتراک بگذارید :