خودرو

این گیربکس هیبریدی شما را شگفت زده می‌کند


ویژگی بارز و منحصر به فرد خودروهای هیبرید و پلاگین هیبرید در نحوه عملکرد موتورهای برقی و بنزینی این خودروها است. این خودروها به علت وجود گیربکس منحصر به فرد، به طور خودکار در بهترین موقعیت قرار می‌گیرند که که منجر به افزایش کارایی و بهینه شدن کارکرد موتور می‌شود. منظور ما از سیستم خودکار مربوط به گیربکس DHT است که در خودروهای تیگو ۸ و تیگو ۷ پرو پلاگین هیبرید به کار رفته است. به علت تکنولوژی پیشرفته این گیربکس، در ۹ حالت مختلف هماهنگی موتورهای برقی و بنزینی را شاهد هستیم که نه تنها جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد، بلکه منجر به کاهش مصرف سوخت و افزایش قدرت موتور می‌شود. این عملکرد در هنگام سفرهای شهری و مسافرت‌های جاده‌ای منجر به افزایش بهره‌وری خودرو و جلوگیری از اتلاف انرژی می‌شود و خودرو می‌تواند در سه حالت برقی، هیبرید و بنزینی به حرکت درآید.

آشنایی با ۹ حالت کارکرد موتورهای برقی و بنزینیتیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید یک ویژگی خاص نسبت به تمام خودروهای هیبرید دارد. این خودرو از دو موتور برقی به طور جداگانه یا به صورت همزمان استفاده می‌کند که مسئولیت تولید برق را برعهده دارند و در کنار یک موتور ۱.۵ لیتر توربو شارژ حداکثر گشتاور ورودی ۵۱۰ نیوتن متر را تولید می‌کنند. این عملکرد به این معنی است که خودرو دارای شتاب بالا، توان خروجی بیشتر و افزایش سرعت چشم گیری است.برای درک بهتر چگونگی کارکرد این گیربکس که به صورت هوشمند تنظیم می‌شود، نگاهی به قلب این خودرو داریم و حالات مختلف را بررسی می‌کنیم که هر شرایطی برای یک موقعیت خاص استفاده می‌شود.
۱ – تک موتوره و برقی خالص (شرایط ترافیکی)در هنگام ترافیک و رانندگی با سرعت کم، فقط یکی از موتورهای برقی کار می‌کند و موتور برقی دیگر و موتور بنزینی دخالتی ندارند.
۲ – دو موتوره و برقی خالص (شتاب اولیه بالا)وقتی خودرو از چراغ قرمز یا ترافیک خارج می‌شود، هر دو موتور برقی شتاب اولیه و ملموسی را ایجاد می‌کنند اما همچنان موتور بنزینی فعالیتی ندارد و این خودرو کاملا برقی کار می‌کند.
۳ – سری و برد گسترده (شارژ باتری)هنگامی که باتری شارژ کافی ندارد، موتور بنزینی از طریق چرخش یکی از موتورهای برقی، باتری را شارژ می‌کند و این انرژی از طریق موتور برقی دوم به چرخ‌ها منتقل می‌شود. این موقعیت مناسب ترددهای شهری است.
۴ – استفاده از موتور بنزینی (رانندگی در بزرگراه)اگر در بزرگراه رانندگی می‌کنید و باتری انرژی کافی برای چرخش موتورهای برقی را ندارد، موتور بنزینی به راحتی تمام انرژی را به چرخ‌ها منتقل می‌کند و خودرو بدون هیچ گونه نگرانی با سرعت بالایی پیش می‌رود.
۵ – استفاده از حالت موازی (رانندگی در مناطق کوهستانی)وقتی مشغول رانندگی در یک منطقه کوهستانی با شیب زیاد هستید، دو موتور برقی به همراه موتور بنزینی گشتاور بالایی را به چرخ‌ها می‌رسانند و تیگو ۸ پرو پلاگین هیبرید با شتاب سریعی سربالایی را پشت سر می‌گذارد.
۶ – شارژ شدن در حالت توقف (توقف یا ترافیک‌های شهری)اگر پشت چراغ قرمز توقف کرده‌اید و یا در ترافیک شدید کلانشهرها به سختی جلو می‌روید، در این حالت گیربکس جلوی اتلاف انرژی را می‌گیرد و از طریق موتور برقی یک باتری را شارژ می‌نماید.
۷ – شارژ شدن در حالت رانندگی (سرعت کم)اگر با سرعت کمی رانندگی کنید و با تنظیمات خودرو قصد دارید باتری را هم شارژ کنید و یا اگر در سرازیری پدال گاز را رها نمایید، موتور بنزینی هم خودرو را به حرکت در می‌آورد و هم از طریق یکی از موتورهای برقی باتری را شارژ می‌نماید.
۸ – بازیابی انرژی ترمز در حالت تک موتوره (هنگام ترمز کردن آهسته) گشتاور معکوس همان نیرویی است که هنگام ترمز کردن ایجاد می‌شود و یکی از موتورهای برقی این بار انرژی جنبشی را از چرخ‌ها به باتری باز می‌گرداند و انرژی تلف شده به حداقل می‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا