آلبوم خاطرات خودروهای پرنده جهان

شمار خودروهایی که در تاریخ برای پرواز ساخته شده‌اند به بیش ۱۰۰ مدل می‌رسد و تاکنون تنها سه خودروی پروازی موفق به کسب مجوز پرواز در این میان شده‌اند. دو تن از طراحان خودروهای پروازی تاریخ نیز در تعقیب رویای بلند خود مرده‌اند.

از زمانی که انسان به رانندگی روی زمین پرداحت، بیشتر از آن را طلب کرد. بنابراین می‌توان گفت خودروهای پروازی مسئله جدید دنیای امروز نیستند و گذشته ای به وسعت تاریخ دارند.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران ایرباس قصد دارد تاکسی‌های پروازی خودرانش را تا پایان سال جاری میلادی (۲۰۱۷) تست کند. در حالی که تلاش صنایع اتومبیل فتح جاده‌ها توسط خودران‌هاست گزارش‌ها حکایت از این دارند که تا پایان سال ۲۰۲۰ حدود ۳ مدل از خودروهای پروازی به آسمان‌ها و جاده‌های جهان وارد می‌شود.

دهه‌های توسعه و پیشرفت

دهه اول ۱۹۰۰

اولین خودرو پروازی توسط دکتر “تاراجان ویا” در پاریس مورد بررسی قرار گرفت.

خودروپرواز کرتیس ۱۹۱۷:

اولین تلاش به عنوان یک سامانه جاده‌ای و هوایی محسوب می‌شود. خودروپرواز کرتیس امیدهایی را ایجاد کرد اما هرگز موفق به پرواز نشد.

دهه ۱۹۲۰ -۱۹۳۰

هواپیمای دو بال و جاده پیمای تمپیر ۱۹۲۱:

این تصویر خودروی هواپرواز تمپیر را در سالن هوایی پاریس در سال ۱۹۲۱ و قبل از تست آزمایشی نشان می‌دهد.

هواپیمای ویلدمیل ۱۹۳۵:

خودروی پروازی با تیغه‌های تا شو که به صاحبان آن اجازه می‌داد پس از پروازهای کوتاه در خیابان‌ها افقی حرکت کنند.

واترمن ایروبیل ۱۹۳۷:

تنها ۵ نسخه از این دستگاه به دلیل کاهش استقبال مشتریان ساخته شد.

دهه ۱۹۴۰ تا ۵۰ میلادی:

پس از جنگ جهانی در این دوران شاهد رونق هوایی‌ها هستیم. تلاش برای ساخت خودروهای پروازی بین دهه‌های ۴۰ تا ۵۰ قرن بیستم افزایش می‌یابد.

خودروی پروازی دیکسون ۱۹۴۰:

خودروی پروازی دیکسون بیشتر شبیه یک بالگرد بود تا هر چیز دیگر.

فولتون ایرفیبیان ۱۹۴۶:

فولتون ایرفیبیان اولین مجوز پروازهای مشروط را از سازمان هوایی عمومی برای پرواز با یک خودروی ابداعی دریافت کرد.

تیلر ایروکار ۱۹۴۹:

تیلر ایروکار اولین خودروی مجوزداری است که برای پرواز و استفاده به عنوان یک اتومبیل مورد استفاده قرار گرفت.

بریان اتوپلن ۱۹۵۳:

به دنبال این خودروی پروازی مدل‌های اولیه‌ای در سال‌های ۱۹۵۷ و ۱۹۷۰ با قابلیت تاشدن بال‌ها ارائه شد.

پیاسکی VZ-8 ایرگیگ ۱۹۵۷:

کمیسیون ارتش آمریکا در سال ۱۹۵۷ به توسعه خودرویی با قابلیت صعود و فرود عمودی پرداخت.

دهه ۱۹۶۰ تا ۷۰ میلادی:

خودروی پروازی واگنر ۱۹۶۵:

با ۴ چرخ و۴ صندلی بیش از یک خودروی پروازی بیشتر شبیه بالگرد به نظر می‌رسید.

AVE میزار ۱۹۷۵:

اولین و تنها مدل پروازی میزار ترکیبی از نمای جلوی فورد پینتو و بخش عقبی هوابردهای کوچک سسنا بود.

AMC ماتادور:

در همین سال ها جیمز باند مردی با اسلحه طلایی، در یکی از فیلم‌هایش یک خودروی پروازی را به نام AMC ماتادور به نمایش درآورد که بیش از حد تخیلی محسوب می‌شد.

۱۹۸۰-۱۹۹۰:

اسکای کامیوتر بوئینگ اواسط دهه ۸۰ میلادی:

بوئینگ سه مدل اولیه و ابتدایی را ارائه کرد، اما پروژه ساخت آنها هرگز راه به جایی نبرد.

خودروی آسمانی M400 مولر اواخر دهه ۹۰:

اطلاعات زیادی از این خودروپرواز در دسترس نیست و چندان به نمایش درنیامده است.

۲۰۰۰ میلادی:

ماوریک اسپورت ۲۰۱۰: شبیه یک حشره بود که بخشی از قدرت خود را از ساختارهای پاراشوتی اش می‌گرفت و در ۳٫۹ ثانیه به شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر می‌رسید.

موراتی پروازی بلورین ۲۰۱۱:

در این سال یک مخترع هندی ادعا کرد که ۱۶ سال از زندگی اش را به توسعه خودروی پروازی‌اش اختصاص داده است.

خودروپروازهای ۲۰۲۰:

پال-وی لیبرتی :

شرکت پال وی موفق به ساخت خودرویی پرنده با نام لیبرتی شده است که از نوع سه چرخ با بال‌های جمع شونده به حساب می‌آید. با سه چرخ و ظاهری شبیه بالگرد با قیمتی حدود ۲۹۹ هزار یورو در سال ۲۰۱۸ به فروش می رسد.

ترافوگیا ترنزیشن:

با بال‌هایی تاشو، به صورت دو صندلی طراحی شده و در عین پرواز روی جاده‌ها نیز مانور می‌دهد. انتظار می‌رود در سال ۲۰۱۹ اولین مدل آن وارد بازار آمریکا می‌شود.

نمونه اولیه ایروموبایل:

این خودرو پروازی را می‌توانید در سال ۲۰۱۷ سفارش دهید. با یک سدان لوکس قابل مقایسه است. از سال ۲۰۱۴ تست‌های آزمایش روی آن صورت گرفته و در ۲ تا ۳ سال آینده برای سفارش آماده می‌شود.

شمار خودروهایی که در تاریخ برای پرواز ساخته شده‌اند به بیش ۱۰۰ مدل می‌رسد و تاکنون تنها سه خودروی پروازی موفق به کسب مجوز پرواز در این میان شده‌اند. دو تن از طراحان خودروهای پروازی تاریخ نیز در تعقیب رویای بلند خود مرده‌اند.

به اشتراک بگذارید :