چگونه موتور خودرو را تقویت کنیم؟

اگر قصد تقویت موتور خودروی خود را دارید توصیه‌های تخصصی این مقاله را از دست ندهید…

اولین بخشی که در بحث ارتقائ موتور مورد بازبینی قرار میگیرد سیستم اگزوز است که وظیفه دفع الودگی صوتی والایندهای حاصل از احتراق درون سیلندر را دارد وشامل منیفولد دود -کاتالیزور و منبع اگزوزها میشود.

هدرز:اولین قطعه ای که در بهبود راندمان خودرو تاثیر انکار ناپذیری دارد هدرز است که با منیفولد دود خودرو تعویض میشود .منیفولدها معمولاهمراه با اتصالات وپیچ وخم هایی هستند که درکنار جنس چددنی وناهموار انها منجر به تولیداصطحکاک وفشار برگشتی درخروج گازها میشود که کاهش راندمان خودرو را به دنبال دارد.در اینجا از هدرز استفاده میشود هدرزها دارای پیچ وخمهایی هستند که نه تنها در برابر جریان گازهای خروجی مانع نمیشوند بلکه به خروج سریعتره آن نیزکمک میکنند،درضمن بدلیل اینکه جنس هدرز از استیل است واز سطح داخلی صاف وصیقلی برخوردارند به حرکت روان وسریع گازهای خروجی کمک می کنند، همچنین هدرزها دارای قطر بیشتری درلوله هستند که بازهم به این امر کمک شایانی میکنند درضمن در بیشتر منیفولدها خروجی تمام سیلندرها بهم مرتبط هستند درحالی که در هدرز ها برای هرسیلندر خروجی جداگانه ای تعبیه شده است که از تاثیر منفی گازهای خروجی سیلندرهابرروی یکدیگر جلوگیری میکند.هدرزهای اصلی ازبهای بالایی برخوردارند چون فرایند ساخت پیچیده ای دارند.

منبع اگزوز:قسمت بعدی منبع اگزوزها هستند که وظیفه دفع آلودگی صوتی رادارندودربیشترخودرو ها ۲عددند یکی منبع اگزوزمستقیم یارزوناتور است ودیگری منبع اگزوز غیرمستقیم یا اصلی است ،که منبع اگزوز اصلی برای ما اهمبت دارد.درون منبع اگزوزاصلی از لوله های متعددی تشکیل شده که این لوله ها بابازتاب امواج صوتی وتداخل بین آنها موجب خنثی شدن صدای پیشرانه میشوند، که همین تداخل گاز های درون اگزوز عامل پایین امدن قدرت وکشش خودرو است .باتعویض این منبع اگزوزها بانمونه های بهینه سازی شده تخلیه موتورسریعتر انجام می شود ودرنتیجه راندمان خودروهم بالا می رود.

فیلتر هوا:حالانوبت به تنفس خودرو رسیده است.هرچه موتور تنفس بهتری داشته باشد عمل احتراق بهتر وقویتر انجام خواهدشدکه افزایش راندمان را به دنبال خواهد داشت.فیلتر هواهای اصلی خودرو به دلیل کیفیت ونوع ساختار تنفس خودرو را سخت میکنند و باتعویض انها بافیلترهای اسپورت مخروطی تنفس خودرو بهتر انجام میشود که تاثیر زیادی در افزایش قدرت تولیدی خودرو خواهد داشت ،برای اینکه به اهمیت فیلتر هوای مناسب پی ببرید یک مثال میزنم موتور خودروی پراید که نسبتان هم ضعیف است در دور۳هزار در یک ثانیه حدود۱۶۰۰لیتر هوا را می بلعد که این حجم عظیم از هوا نیاز به یک مسیرمناسب برای مکش است. درکنار فیلترهوا میتوانید کل سیستم هواکش که شامل منیفولد هوا،دریچه گاز ولوله های رابط میشودرا تعویض کرد که دراین صورت بهترین عملکرد را خواهد داشت.

تراتل:ازقطعه دیگری به نام تراتل هم برای بهبود تنفس خودرو استفاده میشود در تراتل ها برای هر سیلندر ورودی جداگانه ای تعبیه شده است که از تاثیر منفی مکش سیلندرها برروی یکدیگر جلوگیری میکند وهمین طور فضای بیشتری برای ورود هوا قرار میدهدهمچنین تراتل ها فاقد فیلتر هستند که بیشترین مقدار هوا وارد سیلندر میشود اما همین نداشتن فیلتر موجب دوده گرفتن مجاری سوپاپها میشود که یک نقص به حساب می آید وهمین طور بهای تراتل ها نسبت به کیت های فیلتر هوا بیشتراست که به این دلایل بیشتر جهت مقاصد حرفه ای استفاده میشود.

چیپ تیونینگ:به ای سی یو یامغز متفکر خودرو میرسیم. کار ای سی یو کنترل وهدایت بخش های مختلف خودروازطریق سنسورهای مختلف نظیرسنسور اکسیژن،سنسوردورشمار،سنسورسرعت سنج،سنسور دریچه گاز و…است. شما میتوانید بانصب چیپ تیونینگ میزان پاشش سوخت،میزان ورودی هوا ،زمان بندی شمع ها ،کمپرس سیلندرهاو…را در بالاترین بازه کاری تنظیم کنید که تاثیر فوق العاده ای در افزایش راندمان خودرو خواهد داشت.درخرید چیپ تیونینگ دقت کنید زیرا بدلیل اینکه این قطعه الکترونیکی است به راحتی نمی توان از صحت عملکرد ان با خبرشد.

میل سوپاپ:یکی ازاساسی ترین تغییرات در تقویت خودرو تعویض میل سوپاپ است.باتعویض میل سوپاپ بانمونه های اسپرت وبهینه سازی شده در میزان لیفت ودیوریشن سوپاپ ها یامقدار وزمان باز وبسته بودن سوپاپ ها تغییراتی ایجاد میشود که منجر به بهبود تنفس وتخلیه موتور میشود.البته هرمیل سوپاپ دریک دور خاص تاثیر خود را میگذارد،اگرلیفت ودیوریشن میل سوپاپ بالا باشد تغذیه موتور خودرو بهتر انجام میشود ولی به یاد داشته باشید که میل سوپاپ های بالیفت ودیوریشن بالا منجر به نوسان وبد کار کردن موتور دردورهای پایین میشود لذا میل سوپاپی را انتخاب کنید که هم قابلیت عبور ومرور در شهر را داشته باشد وهم روی قدرت تولیدی خودرو تاثیر بگذارد.بهتر است برای کاریی بیشتر میل سوپاپ فنر سوپاپ ها را هم با آن تعویض کنید.

سرسیلندر:سرسیلندر یکی از قسمت هایی است که بعد از ایجاد تغییرفوق العاده عملکرد موتور را ارتقاء میدهدسرسیلندراست.شما میتوانید سرسیلندرخودروی خودرو را بانمونه هایی که سوپاپ های ورودی وخروجی بزرگترو قطورتری دارند تعویض کنید تا تنفس وتخلیه موتور بهتر انجام شود،همچنین اگر در موتور خودروی شما به ازاء هر سیلندر دو سوپاپ قرار گرفته میتوانید سرسیلندر خودروی خودرا بانمونه هایی که به ازاء هرسیلندرچهار سوپاپ قرار گرفته تعویض کنید.البته بهای سرسیلندر های بهینه سازی شده نسبتا بالا است.

کاربراتور وبر- دودهنه یا سولسکی:کاربراتور های وبر دودهنه و یا چهاردهنه در افزایش قدرت وعملکرد و خودروهای کاربراتوری تاثیر فوق العاده ای دارند واگر خودروی شما کاربراتوری است میتوانید آنها را با انواع دو دهنه یا چهار دهنه وبر که تاثیر فوق العاده ای روی افزایش قدرت تولیدی خودرو دارند تعویض کنید.

کیت برق ام اس دی:به سیستم برق خودرو یا سیستم اشتعال میرسیم.شاید درنگاه اول ایجاد تغییرات در سیستم برق خودرو انچنان روی راندمان خودرو تاثیر نگذارد،اما اینطور نیست.دردوموتور بالا تر از ۳هزارعملکرد کوئل خودوربسیار ضعیف میشود وجرقه زنی شمع ها هم بصورت صحیح انجام نمی شود زیرا باید درهر ثانیه۵۰ بار عمل جرقه زنی انجام شود،امااین مشکل بانصب کیت برق ام اس دی حل میشود بانصب کیت ام اس دی علاوه براینکه جرقه ی ایجاد شده خیلی بزرگتر وقویتر خواهد بود سرعت انتقال برق برای ایجاد جرقه هم بالا میرود.کیت برق ام اس دی شامل کوئل،وایرها وآمپلی فایریا تقویت کننده میباشد. مهمترین قطعه تشکیل دهنده این کیت تقویت کننده است که ولتاژ برق را در حدود ۱۰ برابر قویتر میکند تا هرگز در بخش جرقه هیچ خلالی ایجاد نشود.بزرگترین مشکل کیت های ام اس دی بهای خیلی بالای انهاست که عده زیادی به این دلیل از نصب این قطعه خودداری می کنند.

شمع ایریدیوم:از شمع های خودرو هم غافل نشوید زیرا کوچک ترین مشکل یا کم کاری در این قسمت کل عملکرد موتور را مختل می کند،برای به حداکثر رسیدن عملکرد شمع ها می توانید انها رابا شمع های ایریدیوم که مقاومت کمتری درمقابل ایجاد جرقه دارند تعویض کنید تا احتراق درون سیلندر ها به بهترین شکل انجام شود، البته شمع ها هم نمونه ها مختلفی دارندمثل:ایریدیوم،پلاتینیوم وچند پلاتینه ولی نمونه های ایریدیوم عملکرد بهتری دارند.

سبک کردن دنده فلایویل:دنده فلایویل چرخ دنده بزرگ وسنگینی است که درانتهای میلنگ قرار داردوصفحه کلاچ هم باچسبیدن وایجاد اصطحکاک به این قطعه نیروی تولیدی موتور رابه گیربوکس انتقال میدهد.فلایویل وظیفه دیگری هم دارداینکه باوزن سنگین درهنگام چرخش حرکت پیستون هارامنظم ویکنواخت میکند اماهمین سنگین بودن فلایویل باعث کاهش شتاب وسرعت دورگیری موتور میشود برای بهبود عملکرد فلایویل میتوانید ازطریق تراشکاری مقداری ان راسبک کنید تاشتابگیری خودرو بهبودیابد.توجه کنیدکاهش وزن فلایویل باید خیلی بادقت انجام شود زیرا کاهش وزن بیش ازحد تعادل موتور رابهم ریخته ومنجر لرزش شدید موتور میشود.بهتر است کاهش وزن فلایویل درحدود۲۵%وزن خود فلایویل باشد به عنوان مثال دنده فلایویل پراید وزنی درحدود۷کیلوگرم دارد که میتوان ۱٫۵کیلوگرم ان را سبک کرد.

دیسک وصفحه گرافیت:در بحث ارتقاء عملکرد موتورخودرو نباید کلاچ راهم از قلم انداخت.صفحه کلاچ های معمولی هنگام رها کردن کلاچ مقداری روی دنده فلایویل شروع به هرزگردی میکنند که مقداری از نیروی تولیدی موتوربه حدر میرود حالا اگر دورموتور بالا باشد این مشکل تشدید میشود.برای جلوگیری ازاین مشکل می توانید از دیسک و صفحه گرافیت استفاده کنید که چسبندگی بیشتری دارد ونیروی بیشتری را به گیر بوکس وچرخ ها انتقال میدهد استفاده کنید.

کوئیک شیفتر:زمانی که شما اقدام به تعویض دنده می کنید برای لحظه ای دور موتور کاهش پیدا میکند وافزایش سرعت متوقف میشود که از شتاب خودرومی کاهد برای رفع این نقص می توانید ازقطعه ای به نام کوئیک شیفتر استفاده کنید عملکرد کوئیک شیفتر به گونه ای است که با کم کردن فاصله ی بین تعویض دنده ها تاحدی ازکاهش شتاب وسرعت گیری در هنگام تعویض دنده ها کم میکند در ضمن برای نصب کوئیک شیفترنیازی به بازشدن جعبه دنده نیست و بدون اسیب رساندن به جعبه دنده نصب میشود.
منبع:وبلاگ خودرو

اگر قصد تقویت موتور خودروی خود را دارید توصیه‌های تخصصی این مقاله را از دست ندهید…

به اشتراک بگذارید :