رنج‌روور اسپورت یا لکسوس GX 460مسئله این است…

این روزها تمرکز بر آفرودسازی تقریبا با ساخت SUVهای لوکس برابری می‌کند. خودروهایی که قصد دارند در میان مانورهای عرضی، بالا و پائین شدن روی سطوح ناصاف کوهستانی، جاده‌های لغزنده یخ‌زده و شنزارهای کویری یا سواحل دریایی راحتی هر چه بیشتری را برای سرنشینان بیراهه‌گرد فراهم آورند.

به گزارش گروه خودروی عصر ایران به نقل از “اتوگاید”، مدل اسپورت رنج‌روور این‌روزها با دو موتور متفاوت ارائه می‌شود که مرسوم‌ترین آن یک مدل ۳ لیتری سوپرشارژ بنزینیV6 است. این موتور با گشتاور تقریبی ۴۵۰ نیوتن قادر به تولید توانی برابر با ۳۴۰ اسب بخار است.

اگر رانندگان به بهره‌وری بیشتر سوخت و گشتاور بالا در خودرو علاقه‌مند باشند می‌توانند به صورت اختیاری خودرویی با یک موتور توربودیزل با همان‌پیکربندی را انتخاب کنند. در این ساختار گشتاور به ۶۰۰ نیوتن‌متر می‌رسد. این موتورها باعث می‌شود تا این خودرو با وزن تقریبی ۲ هزار ۱۷۷ کیلوگرم تنها در ۷ ثانیه به شتاب صفر تا صد کیلوگرم می‌رسد.

رنج‌روورهای اسپورت با هر دو موتور مطرح شده در نسخه استاندارد به یک سامانه انتقال قدرت ۸ سرعته مجهز می‌شوند. اما مدل‌های پیشرفته‌تر به سامانه رانندگی چهار چرخ مجهز می‌شوند. رنج‌روورهای اسپورت‌ نوع دوم به سامانه واکنش به زمین‌های مختلف جغرافیایی نیز مجهزند. این سامانه به راننده اجازه می‌دهد تا راننده با انتخاب گزینه‌ای مناسب واکنش درست را به سطوح مختلف در رانندگی مانند سطوح شنی، سنگی، صخره‌ای یا یخی نشان دهد.

اما لکسوس‌های GX 460 تنها با یک مدل موتور ارائه می‌شوند. موتور ۴٫۶ لیتری بنزینی و V8 این خودروها با گشتاور ۴۴۶ نیوتن‌متر حدود ۳۰۱ اسب‌بخار قدرت دارد. اما در این زمینه به اعداد توجه خاصی نکنید چرا که این شاسی‌بلند برای بالا و پائین رفتن از سطوح مختلف قدرت زیادی از خود نشان می‌دهد.

سامانه انتقال قدرت ۶ سرعته این خودرو قدرت تولیدی خودرو را به چهار چرخ منتقل می‌کند. این هیولای ژاپنی با سامانه دیفرانسیل مرکزی ارائه شده است. خاصیت‌های دینامیکی خودرو به صورت جنبشی طراحی شده و به لذت رانندگی صدمه‌ای وارد نمی‌کند.

خودرو با وزنی حدود ۲ هزار ۳۵۷ کیلوگرم برای شتاب صفر تا صد کیلومتر به ۷٫۸ ثانیه زمان نیاز دارد و با بیشینه سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت به حرکت خود ادامه می‌دهد.

با این وجود انتخاب بین خودروهایی با این مشخصات چندان آسان نیست. رقیبان حوزه آفرود هر روزه بیشتر می‌شوند. خودروهای خوبی که هر یک در بخشی برتری‌های ویژه‌ای را از خود نشان داده، خلاقانه و موفق ظاهر می‌شوند. رنج‌روور که همواره به ساخت خودروهای با قابلیت‌های ویژه معروف بوده است و لکسوس نیز قصد ندارد در این بخش از حریفان در خود باز بماند.

این روزها تمرکز بر آفرودسازی تقریبا با ساخت SUVهای لوکس برابری می‌کند. خودروهایی که قصد دارند در میان مانورهای عرضی، بالا و پائین شدن روی سطوح ناصاف کوهستانی، جاده‌های لغزنده یخ‌زده و شنزارهای کویری یا سواحل دریایی راحتی هر چه بیشتری را برای سرنشینان بیراهه‌گرد فراهم آورند.

به اشتراک بگذارید :