سیستم اتوپارک خودرو چگونه کار می‌کند؟

اتومبیل می‌تواند اتومبیل‌های پارک شده ی دیگر و فضای مناسب برای پارک و فاصله‌ی مناسب تا لبه‌ی جدول را تشخیص دهد و سپس به درستی پارک شود.

پارک کردن اتومبیل یکی از مشکلات روزمره ی رانندگان در خیابان های شلوغ شهر های بزرگ به حساب می آید و به مهارت و سرعت بالایی نیازمند است. چرا که بی دقتی در آن سبب برخورد با اتومبیل‌های دیگر و تاخیر در انجام منجر به بروز ترافیک می شود. خوشبختانه تکنولوژی مثل همیشه راه حلی برای رفع این مشکل ارائه کرده است: اتومبیل هایی که به صورت اتوماتیک پارک می شوند یا به طور ساده تر خود را پارک می کنند.
تصور کنید که در یک خیابان شلوغ و پر رفت و آمد جای پارک مناسبی یافته‌اید . حال تنها کافی است به جای تلاش برای پارک دوبل و عقب و جلو کردن اتومبیل تنها یک دکمه را فشار دهید و آرام و آسوده به صندلی خود تکیه زنید.
برخی خودروسازان بزرگ با توجه به نیاز مشتری عرضه‌ی اتومبیل‌های دارای این سیستم‌ها را آغاز نموده و یا در حال تحقیق بر روی آن هستند. پارک دوبل معمولا سخت‌ترین مرحله‌ی یک آزمون رانندگی به شمار می‌آید. افرادی که در شهرهای بزرگ زندگی می‌کنند مجبور هستند تا این کار را چند بار در روز انجام دهند و مطمئنا کاهش سختی و بلاتکلیفی راننده در این شرایط بسیار ارزشمند و خوشایند خواهد بود. سیستم پارک خودکار می‌تواند به بهبود برخی مشکلات ترافیکی در شهرهای بزرگ منجر شود. یک خودروی مجهز به این سیستم می تواند در فضاهای کوچکتری پارک شود و همین امر سبب می گردد خودروهای بیشتری در کنار خیابان پارک شوند. همچنین پارک خودرو در خیابان های پر رفت و آمد باعث ایجاد ترافیک می شود. اگر شخص مهارت مناسب نیز نداشته باشد عملیات پارک کردن ممکن است چندید ثانیه به طول انجامد و خود باعث بروز ترافیک بیشتر گردد.

اتومبیل‌های خود پارک کن موجود در بازار کاملا مستقل نیستند ولی پارک را بسیار آسانتر می سازند. در خودرو های دارای این سیستم نیز هنوز راننده با کنترل و فشار آوردن و یا آزاد کردن پدال ترمز سرعت خودرو را در دست دارد. با شروع عملیات پارک سیستم کامپیوتری آن بورد کنترل غربیلک فرمان را به عهده می‌گیرد. خودرو به سمت جلو حرکت می کند تا در موقعیتی قرار بگیرد که در کنار خودروی جلویی باشد و یک علامت راننده را آگاه می‌سازد که چه موقع باید خودرو را متوقف کند. سپس راننده با زدن به دنده عقب به آرامی پای خود را از روی پدال ترمز بر می‌دارد و خودرو شروع به حرکت به سمت عقب می‌کند. کامپیوتر چرخ‌ها را در مسیر درست می گرداند و به درستی و دقت خودرو را در مکان تعیین شده پارک می کند. وقتی خودرو به اندازه ی کافی به عقب رفت علامت و اخطاری دیگر برای ترمز کردن توسط راننده اعلام می شود و راننده تعویض دنده نموده و خودرو کمی جلوتر می‌رود تا به درستی و متناسب پارک شود. در تویوتا پریوس پس از این مرحله یک اعلام نهایی انجام می شود که در آن جمله‌ی به پایان رسید اعلام می گردد. در تویوتا پریوس یک صفحه نمایش بزرگ روی داشبورد وجود دارد که زمان مناسب ترمز گیری تعویض دنده و برداشتن پا از روی پدال ترمز را به راننده اعلام می‌کند.
سیستم‌های پارک اتوماتیک مختلف راه های گوناگونی برای درک اشیاء اطراف خود دارند. برخی از آن‌ها دارای سنسورهایی هستند که در اطراف سپر های عقب و جلوی خودرو پخش هستند و به عنوان گیرنده و فرستنده کار می کنند. این سنسورها سیگنال هایی را به اشیاء اطراف اتومبیل می‌فرستند و دوباره آن‌ها را دریافت می‌کنند. سپس کامپیوتر خودرو با محاسبه‌ی مقدار زمان صرف شده برای بازگشت سیگنال ها موقعیت اشیاء پیرامون را محاسبه می کند. سیستم های دیگری موجود بوده که دارای دوربین هایی هستند که بر روی سپرهای خودرو قرار گرفته اند و یا برای کشف اشیاء از رادار استفاده می کنند. نتیجه‌ی نهایی در همه ی آن ها یکسان است: اتومبیل می‌تواند اتومبیل‌های پارک شده ی دیگر و فضای مناسب برای پارک و فاصله‌ی مناسب تا لبه‌ی جدول را تشخیص دهد و سپس به درستی پارک شود. در ادامه به برخی مدل‌های موجود در بازار و نیز نمونه‌های آینده‌ی این سیستم می پردازیم.
در سال ۱۹۹۲ کمپانی فولکس واگن از تکنولوژی پارک اتوماتیک در پروژه ی IRVW خودروی کانسپت آینده ی خود استفاده کرد. IRVW کاملا مستقل عمل می کرد به طوری که راننده می‌توانست با خیال راحت از آن خارج شده و به تماشای پارک شدن خودروی خود بپردازد. یک کامپیوتر در اندازه ی یک PC که در صندوق‌عقب جاسازی شده بود سیستم را کنترل می کرد. محاسبات صورت گرفته نشان داد این خصوصیت می تواند در حدود ۳۰۰۰ دلار به قیمت یک خودرو بیفزاید و از این رو هرگز روی هیچ مدلی از این کمپانی نصب نشد. در سال ۲۰۰۳ کمپانی تویوتا یک آپشن پارک اتوماتیک بر روی خودروی پریوس هیبریدی ژاپنی خود قرار داد . ۳ سال پس از آن رانندگان بریتانیایی نیز می توانستند با پرداخت ۷۰۰ دلار این سیستم را در خودروی تویوتا پریوس خود داشته باشند که با استقبال قابل ملاحظه ای روبرو شد و ۷۰%از خریداران خواستار نصب این سیستم بر روی خودرویشان شدند با وجود اینکه تویوتا در حال حاضر تنها کمپانی دارای خودرویی با سیستم پارک اتوماتیک در بازار است خودروسازان بزرگ دیگر جهان نیز در حال کار بر روی این سیستم ها هستند.
منبع: سایت گردآوری

اتومبیل می‌تواند اتومبیل‌های پارک شده ی دیگر و فضای مناسب برای پارک و فاصله‌ی مناسب تا لبه‌ی جدول را تشخیص دهد و سپس به درستی پارک شود.

به اشتراک بگذارید :