خودرو

چه کسی از خودروهای الکتریکی چینی می‌ترسد؟


«جلوی آن‌ها را بگیرید، قبل از این که دیر شود!» این پیام یک سناتور بانفوذ از ایالت اوهایو به رییس‌جمهور آمریکا است. او در نامه عمومی خود از جو بایدن تقاضا کرده که با هدف نجات صنعت خودروسازی آمریکا از فروپاشی، واردات خودروهای الکتریکی چینی به خاک این کشور را ممنوع کند. سناتور شیرود بران، رییس کمیته بانکداری سنا در نامه خود نوشته است: «خودروهای الکتریکی چینی، یک تهدید جدی برای صنعت خودروسازی آمریکا هستند. ما نمی‌توانیم به چین اجازه دهیم که تقلب‌های حمایت‌شده توسط دولت خود را به صنعت خودروسازی آمریکا بیاورد. ایالات متحده باید همین الان خودروهای الکتریکی چینی را ممنوع کند و در برابر سیل خودروهای چینی که توسط دولت آن حمایت می‌شود بایستد. ورود این خودروها، شغل‌های صنعت خودروسازی در اوهایو و در نتیجه، امنیت ملی و اقتصادی ما را تهدید می‌کند.» بران مدعی است که یارانه‌های اعطاشده توسط دولت چین به خودروسازان این کشور، رقابت با محصولات ارائه‌شده توسط صنعت خودروسازی چین را غیرممکن کرده است و رقبای آمریکایی نمی‌توانند بر سر قیمت تمام‌شده با خودروهای الکتریکی ساخته‌شده توسط چین رقابت کنند. طبق روایت مطرح‌شده توسط بران، این فشار منجر به بروز بحران‌های دیگری از جمله کاهش احتمال موفقیت‌آمیز بودن مذاکرات برای حقوق بیشتر و مزایای بهتر توسط کارگران عضو اتحادیه‌های کارگری آمریکا می‌شود. نگرانی‌های مربوط به آمار بیکاری نیز گسترش خواهد یافت چون طبق اطلاعاتی که بران از گروه لابی Alliance for American Manufacturing نقل‌قول کرده، هر شغل موجود در صنعت خودروسازی آمریکا از حداقل ۱۱ شغل دیگر پشتیبانی می‌کند و نبود یکی از آن‌ها می‌تواند به حذف سایر موقعیت‌‌های شغلی منجر شود. گفتنی است که همین الان هم یک سیستم تعرفه سختگیرانه در ایالات متحده وجود دارد که واردات خودروهای چینی را بسیار گران می‌کند. با این حال، سناتور جمهوری‌خواه از اوهایو معتقد است که قوانین و محدودیت‌های قوی‌تری باید اجرا شود. او می‌گوید: «وقتی که هدف نهایی، چیره شدن در یک حوزه است، تعرفه‌ها برای متوقف کردن حمله به صنعت و تولیدات آمریکایی ناکافی محسوب می‌شوند. در عوض، دولت باید همین الان دست به عمل بزند و ورود خودروهای الکتریکی چینی را قبل از این که آن‌ها پتانسیل لازم برای بازار خودروهای الکتریکی آمریکایی را از بین ببرند، ممنوع کند.» به غیر از اشاره به تهدید اقتصادی که خودروهای الکتریکی چینی برای صنعت آمریکا دارند و ذکر این نکته که اروپا نیز در آینده نزدیک پر از خودروهای چینی خواهد شد، بران از ریسک امنیت دیجیتالی خودروهای ساخته‌شده در چین هم صحبت کرده است. با این حال، موضوعی که بران هیچ اشاره‌ای به آن نمی‌کند این است که بسیاری از برندهای غربی از جمله تسلا نیز در داخل چین خودرو می‌سازند. اگرچه تسلا فعلا محصولات ساخته‌شده در چین را به آمریکا نمیاورد، اما بخش عمده‌ای از آن‌ها را به اروپا ارسال می‌کند. تحقیقات جدیدی توسط موسسه Jato با موضوع گسترش استفاده از خودروهای ساخته‌شده در چین در اروپا ساخته شده و طبق نتایج آن، یکی از هر پنج خودروی الکتریکی فروخته‌شده در اروپا، در چین ساخته شده است. نکته جالب اما این است که ۴۴ درصد از یک پنجم خودروهای فروخته‌شده، متعلق به برندهای غربی مثل تسلا و ولوو هستند که فقط کار ساخت خودروها را در چین انجام می‌دهند. با توجه به این آمار، عملی کردن پیشنهاد سناتور بران چقدر منطقی و حتی ممکن به نظر می‌رسد؟ اگر بایدن بخواهد واردات خودروهای چینی را ممنوع کند، آیا باید تمام محصولات ساخته‌شده در این کشور ممنوع شوند یا برندهای غربی و مخصوصا تسلا می‌توانند معاف شوند؟ در صورت اتخاذ چنین تصمیمی، دولت بایدن چه جوابی برای برندهای احتمالا متعرض چینی خواهد داشت؟ رابطه آمریکا و چین در سایر ابعاد، بسیار شکننده است و هر بحرانی توانایی تبدیل شدن به یک تهدید جدی را دارد. اگر قرار باشد این بحران‌ها به روابط تجاری و صنعت خودروسازی کشیده شود، بایدن باید یک سوال بسیار مهم را پاسخ دهد و آن هم این است که در صورت اتخاذ ممنوعیت‌ها و قوانین محدودکننده جدید، چه کسی بیشترین صدمه را خواهد دید؟ چین که همین الان هم در حال انجام آخرین مراحل عرضه خودروهای خود در بازارهای جدید از جمله اروپا است و در حال سبقت گرفتن از ژاپن به عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده خودرو در جهان است یا آمریکا که خودروهای الکتریکی آن همین الان و حتی بدون حضور محصولات چینی هم با مشکلات متعدد روبه‌رو هستند و به همکاری‌های بیشتر و سرمایه‌گذاری‌های گسترده‌تر در این قسمت نیاز دارد؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا