سیتروئن سی اکسپرینس، سورپرایز نمایشگاه پاریس

کانسپت سی اکسپرینس با بدنه‌ای منحصر به فرد کدهای جدیدی را در کلاس سدان‌های بزرگ ارائه کرده است. اگرچه این یک کانسپت آئرودینامیک و با تاکید بر جزییات می‌باشد اما هنوز آنقدر نماد و نشانه دارد که بتوان تشخیص داد با یک سیتروئن طرف هستیم.

یک ماه مانده به آغاز نمایشگاه اتومبیل پاریس، سیتروئن با پرده برداری از کانسپت جدید خود با نام سی اکسپرینس قصد بیان این مطلب را دارد که این برند هم می‌تواند متفاوت از چیزی که هست ظاهر شود؛ حتی در کلاس سدان های بزرگ. این کانسپت با سبک جدید و متفاوت طراحی احتمالا نمایی از برنامه‌های جدید سیتروئن خواهد بود.
30
و حالا در یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌های سالانه صنعت خودرو که بیش از ۲۰۰۰ برند مختلف از ۳۶ کشور جهان در آن حضور خواهند داشت، درحالی که همه گمان می‌کردند پرچمدار سیتروئن نسل جدید C3 خواهد بود اما یک کانسپت جدید همه را سورپرایز کرد. سیتروئن با رونمایی از سی اکسپرینس ۴٫۸۵ متری حضورش را در کلاسی اعلام کرد که تاکنون در آن نبوده است. ولی اکنون قصد دارد با شعار «حس خوب متفاوت بودن» یک استراتژی پیشرو را دنبال کند.
طراحی استثنایی
35
کانسپت سی اکسپرینس با بدنه‌ای منحصر به فرد کدهای جدیدی را در کلاس سدان‌های بزرگ ارائه کرده است. اگرچه این یک کانسپت آئرودینامیک و با تاکید بر جزییات می‌باشد اما هنوز آنقدر نماد و نشانه دارد که بتوان تشخیص داد با یک سیتروئن طرف هستیم. طراحی این خودرو در مرکز طراحی ولیزی در حومه پاریس صورت گرفته و در نمای بیرونی شاهد بکارگیری خلاقانه فناوری‌های جدید و در نمای داخلی شاهد یک چیدمان مسافرتی هستیم.

در سی اکسپرینس مانند سدان های لوکس درب‌های عقب از انتها لولا شده و به سمت عقب باز می‌شوند. ترکیبی از خطوط تیز که بدنه را عضلانی نشان می‌دهند به علاوه حجم‌های نرم، سبک منحصر به فردی را برای این کانسپت پدید آورده است. با وجود ابعاد نسبتا بزرگ در طول و عرض (۴٫۸۵ و ۲ متر) اما ارتفاع خودرو نسبتا کوتاه و تنها ۱٫۳۴ متر میباشد. این ویژگی در کنار رینگ‌های بزرگ ۲۲ اینچی روح اسپرتی به سی اکسپرینس بخشیده است.
36
در نمای جلو خطوط بدنه، فرم جلوپنجره و چراغ‌های دوتکه که در واقع LED های روشنایی روز هستند همگی شواهدی از هویت سیتروئن می‌باشند. جلوپنجره از دو نوار کرومکاری شده تشکیل شده که در امتداد آنها چراغ‌های جلو مانند دم ماهی قرار دارد. در پایین جلوپنجره نیز شاهد یک طراحی نرم، منحنی و قوس‌دار هستیم. این نوار کرومکاری با اینکه فقط ۳ میلی متر ضخامت دارد اما جلوه خاصی به نمای جلو بخشیده است.
در دو طرف سپر ۳ پروژکتور LED وجود دارد که در واقع وظیفه اصلی نوردهی جلو خودرو بر عهده آنهاست. در دو طرف این پروژکتورها دو فلپ متحرک نیز به چشم می‌خورد که ویژگی‌های آئرودینامیک را کنترل می‌کند؛ اما این دو فلپ تنها عناصر آئرودینامیکی در جلوی سی اکسپرینس نبوده و در پایین سپر دو دریچه متحرک قرار دارند که در سرعت های بالاتر با باز شدن خود هم جریان ورودی هوا به موتور را تنظیم کرده و هم حالت آئرودینامیک خودرو را بهبود می‌بخشند.
41
طراحی داخلی خودرو در عین سادگی، مبتکرانه است. اولین چیزی که توجه شما را جلب می‌کند صندلی‌های زرد رنگی است که با فرمی خاص طراحی شده اند تا کاملا سرنشین را دربر گرفته و بیشترین میزان راحتی را فراهم کنند. این صندلی‌ها از فوم‌های انعطاف پذیری ساخته شده اند تا تجربه سفر با سی اکسپرینس را لذت بخش‌تر نمایند. در جلو صندلی و فضای جلو آن برای راننده و سرنشین کناری کاملا جادار و دلپذیر بوده و داخل خودرو را بیشتر به یک اتاق پذیرایی شبیه کرده است.
45
داشبورد تشکیل شده از یک پوشش زرد رنگ در میان که توسط دو پنل چوبی مانند ساندویچ در بر گرفته شده و این ترکیب تا روی درب‌ها نیز ادامه یافته است. یک صفحه نمایش بزرگ مستطیلی ۱۹ اینچی در وسط کابین جلب توجه می‌کند و علاوه بر آن دو مانیتور کوچک تر در جلوی پنل درب‌ها قرار گرفته‌اند که احتمالا تصاویر ارسالی از دوربین‌های طرفین اتومبیل را نمایش می‌دهند.می‌توان موبایل، تبلت یا هر وسیله دیجیتالی دیگر را به این صفحه نمایش متصل کرده و عملکردهای آن را از این طریق کنترل کرد. فرمان سی اکسپرینس به صورت تک پره است که شاید الهام گرفته از فرمان DS کلاسیک باشد.
46
پیشرانه هیبریدی برای سفری لذتبخش
سیتروئن برای اینکه سرنشینان در حین سفر بیشترین میزان رضایت‌مندی و راحتی را تجربه کنند از یک پیشرانه هیبریدی در سی اکسپرینس استفاده کرده است. البته با توجه به تجربیات خوبی که گروه پژو سیتروئن در استفاده از پیشرانه‌های الکتریکی فسیلی دارد، در این کانسپت نیز از همین سبک تولید قدرت استفاده شده است.
سی اکسپرینس از ترکیب یک موتور بنزینی با قدرت مابین ۱۵۰ تا ۲۰۰ اسب بخار و یک موتور الکتریکی با قدرت بیش از ۸۰ کیلووات بهره می‌برد. این موتور الکتریکی در صورتی که به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد بردی برابر با ۶۰ کیلومتر خواهد داشت. اما در جاده‌های برون شهری یا اتوبان ها با اضافه شدن موتور بنزینی قدرت اتومبیل به بیش از ۳۰۰ اسب بخار افزایش خواهد یافت.
52
کانسپت جدید سیتروئن برای تامین قدرت موتورهای الکتریکی از یک باتری ۳ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند که در صورت شارژ عادی ۴٫۵ ساعت و در صورت استفاده از شارژرهای پرقدرت تر ظرف ۲٫۵ ساعت به شارژ کامل خواهند رسید.
‌در پایان باید گفت که کانپست سی اکسپرینس نقشه راه آینده سیتروئن خواهد بود و احتمالا رد پای آن را در طرح هایی که در دهه آینده میلادی ارائه می‌شود شاهد خواهیم بود. شاید سیتروئن در این مسیر بتواند سهمی از بازار خودروهای لوکس اسپرت نیز از آن خود کند.

کانسپت سی اکسپرینس با بدنه‌ای منحصر به فرد کدهای جدیدی را در کلاس سدان‌های بزرگ ارائه کرده است. اگرچه این یک کانسپت آئرودینامیک و با تاکید بر جزییات می‌باشد اما هنوز آنقدر نماد و نشانه دارد که بتوان تشخیص داد با یک سیتروئن طرف هستیم.

تصویر مرتبط

سیتروئن سی اکسپرینس، سورپرایز نمایشگاه پاریس

به اشتراک بگذارید :