تویوتا، بی رقیب همیشه در اوج

شرکت ایرتویا در سال ۱۳۵۲ توسط شادروان اصغر حدادزاده با تفکر ورود فناوری و تکنولوژی روز دنیا به ایران،با اخذ نمایندگی مجاز وانحصاری تویوتا در ایران،در خیابان عباس آباد تهران تاسیس گردید.پس از ورود ۴ دستگاه خودروی تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه،عملاً واردات خودروی تویوتا به ایران آغاز گردید و سپس در سال ۱۳۵۶ انبار مرکزی شرکت به منظور استقرار خودروهای وارداتی تویوتا در جاده دماوند شروع به کار کرد.

معرفی
تویوتا، به انگلیسی: Toyota شرکت خودروسازی ژاپنی و چندملیتی است، که دفتر مرکزی آن، در شهر تویوتا، آیچی قرار دارد. شمار کارکنان شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۳ بیش از ۳۳۳ هزار نفر اعلام شد و در سال ۲۰۱۱ پس از جنرال موتورز و گروه فولکس‌واگن، به‌عنوان سومین شرکت خودروسازی جهان شناخته شد.

50
اولین خط تولید اتومبیل شرکت تویوتا در سال ۱۹۳۷ توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش بود، راه‌اندازی شد. نخستین خودروی سواری این شرکت نیز، تویوتا ای‌ای نام داشت.

51
تاریخچه
ریشه‌های تأسیس شرکت خودروسازی تویوتا، به سال ۱۹۲۶ بازمی‌گردد، که ساکیشی تویودا، اقدام به راه‌اندازی شرکت صنایع تویوتا نمود. پیشینه این شرکت، که در صنعت نساجی فعالیت می‌کرد نیز، به ابتدای قرن بیستم بازمی‌گردد، که بعنوان یک کارخانه ریسندگی فعالیت می‌نمود. ساکیشی تویودا، که سال‌ها همچون پدرش، به فروش فرش اشتغال داشت، این کارخانه را راه‌انداخته بود و در سال ۱۸۹۴ یک ماشین بافندگی صنعتی نیز ابداع کرده و ساخته بود.

54
ساکیشی در سال ۱۹۲۴ نوع تمام‌اتوماتیک آن را ساخت و دو سال بعد، کارخانه اتوماتیک ریسندگی تویوتا، تحت نام صنایع تویوتا پا به عرصه وجود نهاد. پسر کنجکاو و مستعد او، کیشیرو تویودا که در سال ۱۹۲۹ در رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه توکیو فارغ‌التحصیل شده بود، در کارخانه پدر مشغول به کار گردید، اما همه توجه او صرف ساخت موتور اتومبیل شد.
در سال ۱۹۲۹ موافقتنامه‌ای با شرکت برادران پلات از انگلستان در ماشین آلات صنعتی ریسندگی و بافندگی به امضا رسید. بر اساس این توافقنامه حق تولید و فروش دستگاه‌های اتوماتیک بافندگی به کشورهایی غیر از ژاپن نیز (مثل چین و آمریکا) در قبال۱۰۰٫۰۰۰ پوند داده می‌شد، که در پی آن، کیشیرو رهسپار ایالات متحده آمریکا شد. البته کیشیرو از این سفر اهداف دیگری نیز داشت. در زمان انجام مذاکرات با برادران پلات، مجذوب اتومبیل‌ها در غرب شد. در این سفر بود، که او تصمیم خود را برای ورود به صنعت خودروسازی گرفت.

53
در سال ۱۹۳۰ کیشیرو تحقیق بر روی موتورهای گازوئیلی را آغاز کرد. طولی نکشید که ریسابورو موافقت کرد و کیشیرو دپارتمان اتومبیل را در سال ۱۹۳۳ در قسمت کوچکی از کارخانه ریسندگی پدر، راه‌اندازی نمود. هدف او تولید اتومبیل‌های مناسب با شرایط ژاپن بود، در حالی‌که نکات مثبت اتومبیل‌های خارجی را نیز در نظر داشت.
در سال ۱۹۳۵ اولین کارخانه خودروسازی تویوتا، آغاز به کار کرد و سال بعد، لوگوی تویودا به تویوتا تغییر یافت. یک سال بعد، یعنی ۱۹۳۷ شرکت تویوتاموتور به طور رسمی افتتاح شد.در ابتدا خود کیشیرو به عنوان قائم مقام شرکت جدید عمل می‌کرد، که در سال ۱۹۴۱ به عنوان مدیرعامل، مشغول به کار شد. بلافاصله پس از راه‌افتادن شرکت جدید، اصول مدیریتی نوینی در روش مدیریت و اداره کارخانه، به کار گرفته شد.
در سال ۱۹۳۸ سیستم JIT عملیاتی شد. دو سال بعد، مؤسسه تحقیقاتی تویوتا افتتاح گردید. سال ۱۹۵۱ سیستم پیشنهاد ایده‌های خلاق در تویوتا فعال شد. ۱۹۷۳ مرکز طراحی و سال بعد نیز مرکز آموزش تویوتا، توسط کیشیرو راه‌اندازی گردید.
اولین محصول تجاری شرکت تویوتا، کامیون ۱٫۵ تنی جی۱ بود. در طی جنگ جهانی دوم تمام کارخانه در اختیار جنگ بود و برای ارتش ژاپن، کامیون تولید می‌کرد. تا چند سال بعد، از اتمام جنگ نیز، اجازه تولید خودرو به تویوتا داده نشد.
در سال ۱۹۵۲ با مرگ کیشیرو، مسئولیت شرکت بر عهده ایجی تویوتا پسر عموی او، قرار گرفت. ایجی به همراه پسر کیشیرو، شوئی شیرو تویوتا و طی سال‌های بعد، تویوتا را به یکی از شرکت‌های بزرگ خودروسازی جهان تبدیل کردند. در سال ۱۹۷۷ مرکز فنی تویوتا در ایالات متحده آمریکا افتتاح شد و سال ۱۹۸۴ همکاری تویوتا با جنرال موتورز در ایالات متحده صورت گرفت. پس از ایجی، تایچی اونو مسئولیت شرکت را به عهده داشت و در استقرار سیستم تولید تویوتا، بسیار همت گماشت و اصول راهنمای تویوتا را، در سال ۱۹۹۲ منتشر کرد.

52
امروزه تویوتا بزرگترین تولید کننده خودرو در جهان است، که از وسایل نقلیه کوچک گرفته تا کامیون‌های بزرگ را در انواع مدل‌ها تولید می‌کند. شرکت تویوتا همچنین فعالیت‌های مختلفی در زمینه خدمات مخابراتی – خانه‌های پیش ساخته و قایق‌های تفریحی انجام داده است.

55
درآمد
درآمد شرکت تویوتا در سال ۲۰۱۲ معادل ۱۹۷٫۲۹ میلیارد دلار و سود خالص آن ۳ میلیارد دلار بوده است. هم اکنون تویوتا پس از گروه فولکس‌واگن با درآمد ۲۴۷٫۷۷ میلیارد دلار و سود خالص ۲۸٫۱۳ و جنرال موتورز با درآمد ۱۵۰٫۲۷۶ میلیارد دلار و سود خالص ۷٫۵۸۵ میلیارد دلار سومین خودروساز برتر جهانی و نخستین خودروساز ژاپن محسوب می‌شود.
رشد روزافزون تویوتا به گونه‌ای است، که به زودی رقیب دوم خود را پشت سر خواهد گذاشت و دور نیست، که با عقب گذاشتن جنرال موتورز به غول برتر خودروسازی جهان تبدیل شود.

56
تویوتا در سراسر ژاپن ۱۲ کارخانه تولیدی دارد. بازار خارجی تویوتا ۱۷۰ کشور و منطقه را در برمی گیرد. شرکت‌های تولیدی خارجی سازنده تویوتا ۵۲ شرکت و در ۲۷ کشور جهان پراکنده می‌باشند. در سال ۲۰۰۵، در ژاپن ۶۵۷۹۸ نفر در کارخانه‌های شرکت کار می‌کرده‌اند، که با احتساب ۵۲۳ شرکت زنجیره تأمین، که ۲۳۱ شرکت آن در خارج از ژاپن مستقر است، این تعداد به ۲۸۵۹۷۷ نفر می‌رسد.
در سال ۲۰۰۵، تویوتا ۸۱۲ میلیارد ین در زمینه تحقیق و توسعه هزینه کرده است. آخرین دستاورد فناوری تویوتا، تولید خودروی هیبریدی سینرژی است، متشکل از دو منبع قدرت: موتور الکتریکی و موتور گازی / بنزینی. در این فناوری امکان صرفه‌جویی در مصرف سوخت، صدای کمتر و رانندگی بهتر، تعبیه شده است.

57

تویوتا در ایران
شرکت ایرتویا نمایندگی انحصاری فروش محصولات تویوتا را در ایران، برعهده دارد. شرکت ایرتویا در سال ۱۳۵۲ توسط اصغر حدادزاده با هدف واردات فناوری و تکنولوژی به ایران، با اخذ نمایندگی مجاز و انحصاری تویوتا در ایران، در خیابان عباس‌آباد تهران تأسیس گردید. پس از ورود ۴ دستگاه خودروی تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه، عملاً واردات خودروی تویوتا به ایران آغاز گردید. سپس فعالیت‌های بازرگانی لیفتراک و مونتاژ کامیون‌های تویوتا و نیز راه‌اندازی شبکه فروش خودرو، قطعات یدکی و خدمات پس از فروش، شکل گرفت.

58
در خلال سال‌های ۱۳۵۵ تا ۱۳۵۸ سالانه حدود ۴۰٫۰۰۰ دستگاه خودروی تویوتا به ایران وارد شد. در طی سالهای ۱۳۵۹ تا ۱۳۶۹ با محدودیت واردات خودروهای خارجی به کشور، فعالیت‌های شرکت ایرتویا تنها به تأمین قطعات یدکی خودروهای موجودمحدود شد. طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۷۴ با آزاد شدن واردات خودرو، بار دیگر واردات خودروهای تویوتا آغاز شد. با صدور مجوز صنفی برای امکان واردات مجدد خودرو در سال ۱۳۸۳، بار دیگر واردات صنعتی خودروی تویوتا آغاز شد، که همچنان نیز ادامه دارد.

محصولات ایر تویوتا :

60 61

مدل خودرو: کرولا
نوع موتور: ۴ سیلندر خطی/۱۶ سوپاپ/EFI, DOHC, DUAL VVT-i
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع): ۴۶۲۰*۱۷۷۵*۱۴۶۰ میلی متر
فاصله دو محور: ۲۷۰۰ میلی متر
حداقل فاصله تا سطح زمین: میلی متر
فاصله بین دو چرخ جلو: میلی متر
فاصله بین دو چرخ عقب: میلی متر
وزن خالص: ۱۲۸۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با بار: کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو: مستقل از نوع مک فرسون به همراه موج گیر
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق عقب: یکپارچه از نوع میل پیچشی به همراه موج گیر
ترمز عقب: دیسکی
حداقل شعاع گردش تایرها: متر
ظرفیت باک بنزین: ۵۵ لیتر
سایز تایرها: ۱۹۵/۶۵R15
حجم موتور: ۲۰۰۰ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۴۳ اسب بخار (اسب بخار\دور*دقیقه)
حداکثر گشتاور: ۱۸۶ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک با قابلیت تعویض دستی

63 62

مدل خودرو: کمری
نوع موتور: ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع): ۴۸۵۰*۱۸۲۵*۱۴۷۰ میلی متر
فاصله دو محور: ۲۷۷۵ میلی متر
حداقل فاصله تا سطح زمین: ۱۵۴ میلی متر
فاصله بین دو چرخ جلو: ۱۵۶۵ میلی متر
فاصله بین دو چرخ عقب: ۱۵۶۵ میلی متر
وزن خالص: ۱۴۷۵-۱۴۸۵ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با بار: ۲۱۰۰ کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق عقب: مک فرسون
ترمز عقب: دیسکی
حداقل شعاع گردش تایرها: متر
ظرفیت باک بنزین: ۷۰ لیتر
سایز تایرها: ۲۱۵/۵۵ R17
حجم موتور: ۲۵۰۰ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۸۱ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
حداکثر گشتاور: ۲۳۵ نیوتن متر در ۴۱۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
گیربکس: ۶ سرعته اتوماتیک – تیپترونیک

65 64

مدل خودرو: یاریس هاچ بک
نوع موتور: ۴ سیلندر خطی.۱۶ سوپاپ.DOHC, VVTI
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع): ۳۸۲۵*۱۶۹۵*۱۵۳۰ میلی متر
فاصله دو محور: ۲۴۶۰ میلی متر
حداقل فاصله تا سطح زمین: میلی متر
فاصله بین دو چرخ جلو: میلی متر
فاصله بین دو چرخ عقب: میلی متر
وزن خالص: ۱۰۵۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با بار: کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو: مک فرسن
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق عقب: تیر پیچشی
ترمز عقب: کاسه ای
حداقل شعاع گردش تایرها: ۸/۴ متر
ظرفیت باک بنزین: ۴۲ لیتر
سایز تایرها:
حجم موتور: ۱۵۰۰ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۰۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
حداکثر گشتاور: ۱۲۱ نیوتن متر در ۴۴۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک

66 67

مدل خودرو: یاریس
نوع موتور: ۴ سیلندر خطی و ۱۶ سوپاپ موتور انژکتوری مجهز به سیستم ,DOHC with VVT-i
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع): ۴۳۰۰*۱۶۹۰*۱۴۶۰ میلی متر
فاصله دو محور: ۲۵۵۰ میلی متر
حداقل فاصله تا سطح زمین: میلی متر
فاصله بین دو چرخ جلو: میلی متر
فاصله بین دو چرخ عقب: میلی متر
وزن خالص: ۱۰۴۵-۱۰۶۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با بار: کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق عقب: تیر پیچشی
ترمز عقب: کاسه ای
حداقل شعاع گردش تایرها: متر
ظرفیت باک بنزین: ۴۲ لیتر
سایز تایرها:
حجم موتور: ۱۴۹۷ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۰۷سب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
حداکثر گشتاور: ۱۴۱نیوتن متر در۴۲۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
گیربکس: ۴ دنده اتوماتیک

68 69

مدل خودرو: هایلوکس
نوع موتور: ۴ سیلندر خطی/۱۶ سوپاپ/DOHC/VVTI
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع): ۵۳۳۵*۱۸۵۵*۱۸۱۵ میلی متر
فاصله دو محور: ۳۰۹۰ میلی متر
حداقل فاصله تا سطح زمین: ۲۸۶ میلی متر
فاصله بین دو چرخ جلو: میلی متر
فاصله بین دو چرخ عقب: میلی متر
وزن خالص: ۱۹۰۰-۱۹۷۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با بار: ۲۸۰۰ کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو: جناغی دوبل
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق عقب: فنر شمش
ترمز عقب: کاسه ای
حداقل شعاع گردش تایرها: ۹/۵ متر
ظرفیت باک بنزین: ۸۰ لیتر
سایز تایرها: ۲۶۵/۶۵R17
حجم موتور: ۲۶۹۴ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۶۴ اسب بخار در ۵۲۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
حداکثر گشتاور: ۲۴۵ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
گیربکس: ۵ دنده دستی

70 71

مدل خودرو: روفور
نوع موتور: ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ DUAL VVTI،DOHC
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع): ۴۶۰۰*۱۸۴۵*۱۷۱۵ میلی متر
فاصله دو محور: ۲۶۶۰ میلی متر
حداقل فاصله تا سطح زمین: میلی متر
فاصله بین دو چرخ جلو: میلی متر
فاصله بین دو چرخ عقب: میلی متر
وزن خالص: ۱۷۸۰ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با بار: ۲۱۰۰ کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو: مک فرسون
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق عقب: بازو جناقی دوبل
ترمز عقب: دیسکی
حداقل شعاع گردش تایرها: ۵/۳ متر
ظرفیت باک بنزین: ۵۶ لیتر
سایز تایرها:
حجم موتور: ۲۵۰۰ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۷۷ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
حداکثر گشتاور: ۲۳۳ نیوتن متر در ۴۱۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
گیربکس: ۶دنده اتوماتیک تیپترونیک

73 72

مدل خودرو: هایس
نوع موتور: ۴ سیلندر خطی ۱۶ سوپاپ
ابعاد(طول، عرض، ارتفاع): ۵۳۸۰*۱۸۸۰*۲۲۸۵ میلی متر
فاصله دو محور: ۳۱۱۰ میلی متر
حداقل فاصله تا سطح زمین: ۱۸۵ میلی متر
فاصله بین دو چرخ جلو: میلی متر
فاصله بین دو چرخ عقب: میلی متر
وزن خالص: ۱۷۶۰-۱۸۱۵ کیلوگرم
حداکثر وزن مجاز با بار: ۲۹۵۰ کیلوگرم
سیستم تعلیق جلو: جناغی دوبل
ترمز جلو: دیسکی خنک شونده
سیستم تعلیق عقب: فنر شمش
ترمز عقب: کاسه ای
حداقل شعاع گردش تایرها: ۲٫۶ متر
ظرفیت باک بنزین: ۷۰ لیتر
سایز تایرها:
حجم موتور: ۲۶۹۴ سی سی
حداکثر قدرت: ۱۴۹ اسب بخار در ۴۸۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
حداکثر گشتاور: ۲۴۱ نیوتن متر در ۳۸۰۰ دور در دقیقه (اسب بخار\دور*دقیقه)
گیربکس: ۴ دنده دستی

74 75

پریوس(خودروی هیبریدی تویوتا)
• موتور ۱.۸ لیتری ۴ سیلندر ، DOHC
• ۱۶ سوپاپ با تکنولوژی VVT-i
• ولتاژ کار برقی ۶۰۰ ولت
• ولتاژ باتری ۲۰۱/۶ ولت
• نوع باتری HV باتری هیبریدنیکل متال
• حداکثر قدرت موتور ۱۲۱ اسب بخار
سایر مدل های تویوتا به دلیل عدم واردات یه ایران ذکر نشده اند.

تکنولوژی هیبرید
خودروهای هیبریدی خودروهایی هستند که برای حرکت کردن از ترکیب دو یا چند منبع متفاوت قدرتی استفاده می کنند .انواع خودروهای هیبریدی وجود دارند که از سوخت های متفاوتی نظیر گازهای پروپان، سی ان جی، هیدروژن یا انرژی خورشیدی برای تولید قدرت پیش برنده خود استفاده می کنند .نوع تکنولوژی های بکار رفته در طراحی و ساخت اینگونه سیستم ها با توجه به شرکت سازنده، متفاوت هستند .به طور کل می توان خودروهای هیبریدی را به عنوان خودرویی دوگانه با قدرت ترکیبی بین یک موتور درون سوز و یک موتور الکتریکی معرفی کرد که تنها با سوخت گیری موتور بنزینی، موتور الکتریکی هم توسط انرژی حرکتی موتور شارژ شده و با حرکت هر دو با هم یا تنها موتور الکتریکی، باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و کاهش گازهای آلاینده محیط زیست می شوند
این تکنولوژی که برای اولین بار توسط تویوتا به تولید انبوه رسید، امروزه به علت هزینه بالای سوخت و پر رنگ شدن مسائل زیست محیطی و افزایش آلودگی هوا و خطرات حاصل از آن، بسیار مورد استقبال قرار گرفته است

شرکت ایرتویا در سال ۱۳۵۲ توسط شادروان اصغر حدادزاده با تفکر ورود فناوری و تکنولوژی روز دنیا به ایران،با اخذ نمایندگی مجاز وانحصاری تویوتا در ایران،در خیابان عباس آباد تهران تاسیس گردید.پس از ورود ۴ دستگاه خودروی تویوتا سیلیکا در سال ۱۳۵۳ به عنوان نمونه،عملاً واردات خودروی تویوتا به ایران آغاز گردید و سپس در سال ۱۳۵۶ انبار مرکزی شرکت به منظور استقرار خودروهای وارداتی تویوتا در جاده دماوند شروع به کار کرد.

به اشتراک بگذارید :