پورشه پانامرا ۴ E-Hybrid ؛ قدرتمندترین و پاک ترین نسخه پانامرا

عبارت هیبرید در پورشه فقط به معنای آلایندگی و مصرف پایین نیست بلکه کارایی نیز بسیار اهمیت دارد. این مطلب قبلا با قهرمانی ۹۱۹ هیبرید در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به اثبات رسیده است.

نمایشگاه اتومبیل پاریس ۲۰۱۶ شاهد یک نسخه جدید از پورشه پانامرا خواهد بود : پانامرا ۴ E-Hybrid با آرایش چهار چرخ متحرک و برد الکتریکی ۵۰ کیلومتر. این اتومبیل جدید در مجموع قدرتی معادل ۴۶۲ اسب بخار داشته و مصرف سوخت آن در حالت هیبریدی فقط ۲٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر می‌باشد. با آلایندگی دی اکسید کربن پایین ۵۶ گرم در کیلومتر پانامرا ۴ E-Hybrid (که از این پس به اختصار آن را هیبریدی می‌نامیم) هم اکنون با قیمت ۱۰۷۵۵۳ یورو قابل سفارش می‌باشد.

porsche-panamera_4_e-hybrid-2017-1280-03
برد الکتریکی ۵۰ کیلومتر
عبارت هیبرید در پورشه فقط به معنای آلایندگی و مصرف پایین نیست بلکه کارایی نیز بسیار اهمیت دارد. این مطلب قبلا با قهرمانی ۹۱۹ هیبرید در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به اثبات رسیده است. این فلسفه اکنون در پانامرا هیبریدی نیز لحاظ شده است.
این اتومبیل به طور پیش‌فرض در حالت الکتریکی روشن شده و می‌تواند در این حالت تا مسافت ۵۰ کیلومتر با حداکثر سرعت ۱۴۰ کیلومتر بر ساعت پیمایش کند. با این وجود پانامرا هنوز در کلاس سدان های لوکس اسپرت‌ترین محسوب می‌شود زیرا که با اتکا به سیستم چهار چرخ متحرک در حالت هیبرید می‌تواند تا ۷۰۰ نیوتن متر گشتاور تولید کند که سرعت آن را به ۲۷۸ کیلومتر بر ساعت می‌رساند. با شتاب صفر تا صد ۴٫۶ ثانیه و بهره گیری از تعلیق بادی این چهار در اسپرت تعادل خوبی بین راحتی و دینامیک رانندگی برقرار کرده است.

porsche-panamera_4_e-hybrid-2017-1280-0e
استراتژی هیبریدی جدید
کارایی بالای پانامرا به هیچ وجه اتفاقی نیست. استراتژی که در پانامرا هیبریدی به کار رفته تاکنون در کلاس سابقه نداشته است. استراتژی که برمبنای مدل قدرتمند ۹۱۸ اسپایدر قرار دارد. خالی از لطف نیست که بدانید ۹۱۸ اسپایدر هیبریدی با طی یک دور پیست نوربرگرینگ در ۶:۵۷ دقیقه رکورددار است که این امر می‌تواند به دلیل قدرت اضافه موتور الکتریکی باشد.
همانند ۹۱۸ اسپایدر پانامرا نیز از یک موتور الکتریکی قدرتمند با توان ۱۳۶ اسب بخار و گشتاور ۴۰۰ نیوتن متر برخوردار است که شتاب مورد نیاز آن را به سرعت فراهم می‌کند. این توان بیشتر در تمام حالات در دسترس بوده و کارایی موتور ۲٫۹ لیتری V6 بی توربو (۳۳۰ اسب بخار و ۴۵۰ نیوتن متر) را افزایش می‌دهد. پانامرا هیبریدی به خوبی توانسته شعار پورشه در فناوری هیبریدی یعنی « لذت بیشتر، مصرف کمتر » را برآورده کند.

porsche-panamera_4_e-hybrid-2017-1280-07
تعویض دنده سریع با گیربکس هشت دنده PDK
همزمان با نسل دوم پانامرا، گیربکس های جدید پورشه از نوع هشت دنده PDK با قابلیت تعویض های فوق سریع دنده نیز روی این اتومبیل نصب شده تا قدرت را به چهار چرخ انتقال دهد. این امر با استفاده از سیستم های الکتروهیدرولیکی در گیربکس و کلاچ های الکتریکی محقق شده است. در مسیر انتقال قدرت به گیربکس یک مبدل گشتاور نیز میزان گشتاور وارد شده را تنظیم می‌کند.
پانامرا هیبریدی انرژی الکتریکی خود را از باتری های لیتیوم-یون پیشرفته ای می‌گیرد که ظرفیت آنها از ۹٫۴ به ۱۴٫۱ کیلووات ساعت افزایش یافته و وزن آنها ثابت باقی مانده است. شارژ کامل این باتری ها با شارژرهای ۲۳۰ ولت ۱۰ آمپر ۵٫۸ ساعت و با شارژرهای ۲۳۰ ولت ۳۲ آمپر ۳٫۶ ساعت زمان می‌برد. زمان شروع و توقف شارژ می‌تواند از طریق اپلیکیشنی که بر روی گوشی های هوشمند نصب می‌شود تنظیم شود.

porsche-panamera_4_e-hybrid-2017-1280-08
کابین پیشرفته با نمایشگر ویژه
یکی از ویژگی های برجسته نسل جدید پورشه پانامرا کابین کاملا جدید آن است که عمده عملکردهای آن از طریق صفحه نمایش عریض کنسول جلو قابل کنترل می‌باشد. دو نمایشگر هفت اینجی در دو طرف دورشمار آنالوک قرار دارند که در پانامرا هیبریدی علاوه بر شرایط معمولی، وضعیت هیبریدی خودرو را نیز نمایش می‌دهند. این نمایشگرها و اطلاعات نشان داده شده در آنها را قبلا در ۹۱۸ اسپایدر نیز دیده ایم.
اما صفحه نمایش ۱۲٫۳ اینچی کاملا منحصر به پانامرای جدید می‌باشد. راننده می‌تواند اطلاعات مختلفی درباره وضعیت الکتریکی و هیبریدی خودرو را در این نمایشگر مشاهده کند. این اطلاعات می‌تواند شامل میزان شارژ باقی مانده، مسافت قابل پیمایش در حالت الکتریکی و حالت رانندگی خودرو (هیبریدی یا تمام الکتریکی) باشد.

porsche-panamera_4_e-hybrid-2017-1280-0b
نهایت بازدهی در حالت هیبرید اتو
بسته اسپرت کرونو که توسط یک سوییچ بر روی فرمان فعال می‌شود از جمله امکانات استاندارد پانامرا هیبرید می‌باشد. حالت های رانندگی در پانامرا هیبرید توسط یک سوییچ قابل انتخاب است. این حالت ها عبارتند از اسامی آشنای اسپرت و اسپرت پلاس که مختص پکیج اسپرت کرونو خواهند بود و چهار حالت ای-پاور، هیبرید اتو، ای-هولد و ای-شارژ که مخصوص نمونه هیبریدی هستند.
در حالت ای-پاور خودرو به صورت تمام الکتریکی کار می‌کند و پورشه همواره به صورت پیشفرض در این حالت روشن می‌شود. در حالت هیبرید اتو که اولین بار در پانامرا هیبرید مورد استفاده قرار گرفته خودرو به صورت هوشمند ترکیبی از موتور الکتریکی و بنزینی را بکار می‌گیرد که بیشترین بازدهی را داشته باشند. در حالت ای-هولد مقدار شارژ باتری در همان میزان ثابت باقی خواهد ماند و در حالت ای-شارژ باتری توسط موتور V6 بنزینی در حال حرکت شارژ خواهد شد که در این حالت موتور بنزینی توان بیشتری نسبت به مقدار مورد نیاز برای حرکت تولید خواهد کرد.

porsche-panamera_4_e-hybrid-2017-1280-0c
پانامرا هیبرید قابل سفارش در اروپا
پانامرا هیبریدی در حال حاضر در آلمان با احتساب مالیات بر ارزش افزوده به قیمت ۱۰۷۵۵۳ یورو قابل سفارش دادن است. اولین دستگاه از این محصول در اواسط آوریل سال آینده به مشتریان تحویل خواهد شد. پانامرا۴ E-Hybrid چهارمین مدل در خط تولید پانامرای جدید می‌‌باشد. در حال حاضر چهار نسخه مختلف از پانامرا یعنی پانامرا توربو (۵۵۰ اسب بخار)، پانامرا ۴S (440 اسب بخار)، پانامرا ۴S دیزل (۴۲۲ اسب بخار) و پانامرا ۴ E-Hybrid (462 اسب بخار ترکیبی) در دسترس می‌باشد.

عبارت هیبرید در پورشه فقط به معنای آلایندگی و مصرف پایین نیست بلکه کارایی نیز بسیار اهمیت دارد. این مطلب قبلا با قهرمانی ۹۱۹ هیبرید در مسابقات ۲۴ ساعته لمانز در ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ به اثبات رسیده است.

تصویر مرتبط

پورشه پانامرا ۴ E-Hybrid ؛قدرتمندترین و پاک‌ترین نسخه پانامرا

به اشتراک بگذارید :