GTC4 لوسو؛ پیوند بین راحتی و هیجان به سبک فراری

GTC4 لوسو آخرین نسل از مدل های V12 GT تنفس طبیعی فراری است که با قدرتی باورنکردنی در کنار بازدهی بالا برگ برنده خود را رو کرده و هماهنگی به وجود آورده که نتیجه آن هیجان در رانندگی است؛ با این حال فروتنانه، شرایط مطلوب یک رانندگی عادی را نیز فراهم میکند.

این بار خودروساز مارانلو در مدل جدید خود GTC4 لوسو آخرین تفسیر از یک مفهومی چهار نفره را ارائه کرده، که مجموعه‌ای از کارایی خارق العاده در هر شرایط رانندگی ، ظرافتی اسپرت و آسایشی لوکس برای راننده و سرنشینان می‌باشد.
نام فراری GTC4 لوسو اشاره به نیاکانی خوشنام دارد، نه فقط GTC 330 یا خواهر همزاد ۲+۲ اش، که حتی GT 330 و GT 250 برلینتا لوسو؛ که هریک در دوران خود پیوندی بین اوج کارایی، طراحی رویایی و روش ساخت پیچیده ایجاد کرده بودند.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-0a
GTC4 لوسو آخرین نسل از مدل‌های V12 GT تنفس طبیعی فراری است که با قدرتی باورنکردنی در کنار بازدهی بالا برگ برنده خود را رو کرده و هماهنگی به وجود آورده که نتیجه آن هیجان در رانندگی است؛ با این حال فروتنانه، شرایط مطلوب یک رانندگی عادی را نیز فراهم می‌کند.
مانند همه فراری‌ها، GTC4 لوسو نیز دریایی از نوآوری‌های فنی را با خود به ارمغان آورده است، به ویژه سیستم ابداعی جدید فراری یعنی ۴RM-S که خوشدستی بی‌نظیری را حتی در سطوحی با چسبندگی کم، به همراه پایداری عالی و واکنش‌پذیری در تمام شرایط تضمین می‌کند. همچنین توسعه آئرودینامیکی فراری GTC4 لوسو راهکارهای جدیدی را ارائه می‌دهد. از آن جمله می‌توان به یک دیفیوزر شیاردار و یک اسپویلر یکپارچه شده با درب عقب اشاره نمود که تمام آنها بر کاهش درگ و بهبود موثر آئرودینامیک متمرکز شده‌اند.
در نتیجه باید گفت ظرافت و خاص بودن از سر و روی فراری GTC4 لوسو می‌بارد. و به شکل بی سابقه‌ای بر ویژگی‌های دینامیکی فراوانش تکیه دارد تا به راحتی بین قابلیت‌های اسپرت و خصوصیات گرند تورر پیوند ایجاد کند.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-03
پیشرانه
موتور V12 سبب شده تا فراری GTC4 به قوی‌ترین خودرو در رده خود تبدیل شود! زیرا این موتور با ۶۲۶۲ سی سی حجم میتواند ۶۹۰ اسب بخار قدرت تولید کند، و این نتیجه تداوم تحقیق و توسعه است. هم نسبت وزن به قدرت ۲٫۶ کیلوگرم بر اسب بخار و هم ضریب تراکم ۱۳٫۵:۱ یک رکورد جدید در این کلاس محسوب می‌شود. به دلیل ارتباط قوی بین بخش موتورهای GT فراری و بخش مسابقات جهانی، موتور V12 تا رسیدن به محدوده قرمز دور موتور عدد ۸۲۵۰ را ثبت می‌کند که به طور مطلق پیشتاز این کلاس خواهد بود. حداکثر گشتاور این سوپراسپرت ۶۹۷ نیوتن متر است که ۸۰ درصد آن تقریبا در دور ۱۷۵۰ در دسترس می‌باشد که خود نشان از واکنش پذیری بالای آن حتی در دورهای پایین دارد. این قابلیت GTC4 لوسو را تبدیل به یک همه کاره فوق العاده کرده است. یعنی همانقدر که یک خودروی مسابقه ای سریع است یک خودروی اسپرت خانگی نیز محسوب می‌شود و چه برای مرکز شهر و چه یک سفر طولانی کاملا مناسب می‌باشد.
در حقیقت آمار و ارقام در خصوص این خودروی اسپرت را باید از کسانی جویا شد که تجربه حداکثر سرعت ۳۳۵ کیلومتر و شتاب صفر تا ۱۰۰ فقط ۳٫۴ ثانیه را با آن دارند.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-18
آئرودینامیک
از ابتدایی‌ترین مراحل طراحی، پژوهش در خصوص مسائل آئرودینامیکی GTC4 لوسو صورت گرفت و فراری سبک خاصی را در این زمینه مدنظر قرار داد که بر موضوع حیاتی کاهش درگ تمرکز دارد. باید به مدلسازی های CFD و اعداد حاصل از آزمایشات متعدد تونل باد نیز اشاره کرد که موجب بهبود ضریب درگ به میزان ۶ درصد شده و نتیجه آن طبق جداول و آمار یک ضریب درگ بسیاری عالی بوده است.
قدرت اضافی موتور حرارتی تولید می‌کند که نیاز به خنک کاری در جلوی خودرو دارد. از طرفی ضریب درگ نیز توسط ورودی هوا باید کاهش یابد، که در نتیجه یک دریچه بزرگ‌تر و یکپارچه را طلب می‌کند. هوای ورودی در این حالت به سمت خط مرکزی خودرو کشیده می‌شود که خود باعث افزایش موثر فشار وارده بر این منطقه و در واقع بر کل خودرو می‌شود. قسمت کناری سپرها نیز به یک سطح صاف یکپارچه متمایل شده است که مدیریت جریان هوا در جلوی تایرها را بهبود می‌بخشد.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-31
فراری GTC4 لوسو از یک دیفیوزر ابداعی که از آبشش‌های کوسه الهام گرفته شده نیز بهره می‌برد. این دیفیوزر هوا را در یک مسیر مرکزی کانالیزه کرده و با کاهش مجدد عرض جریان هوا درگ را کاهش و شتاب را افزایش می‌دهد. ترکیب این دیفیوزر با اسپویلر سبب تغییر مرکز ثقل فشار‌های مختلف به سمت محور عقب می‌شوند که در نتیجه چسبندگی و فرمان پذیری چرخ‌های عقب و مانورپذیری کلی خودرو افزایش می‌یابد.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-2c
دینامیک خودرو
فراری برای اولین در مدل FF سیستم ۴RM معرفی و با سیستم‌های دیفرانسیل الکترونیکی، F1-Trac ، SCM و ESC ترکیب کرد که کشش عالی در هر شرایط آب و هوایی را محقق کند. اما GTC4 لوسو یک گام دیگر به جلو برداشته و با معرفی سیستم جدید کنترلی و ترکیب آن با ۴RM موجب تکامل این سیستم درباره فرمان‌پذیری و خوش‌دستی چرخ‌های عقب گردیده است. سیستم بهبود یافته ۴RM در ترکیب با فرمان چرخ عقب نوآوری جدید فراری با نام ۴RM-S (چهار چرخ متحرک، چهار چرخ فرمان پذیر) را خلق کرده است که نسل چهارم توسعه یافته کنترل لغزش جانبی (SSC4) را نیز شامل شده و اکنون سیستم دیفرانسیل الکترونیکی (E-Diff) و تعلیق میراگر (SCM-E) را نیز دربر می‌گیرد.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-1b
ویژگی‌های سیستم فرمان چرخ عقب به گونه ایست که با طراحی یک مدل دینامیکی برای کنترل فعال، خودرو را چابک‌تر کرده و نیاز به اصلاح مسیر توسط راننده در پیچ را کمتر می‌نماید. این همان مفهوم کنترل بردار فشار است که برای اولین بار معرفی شده و با چرخش چرخ های عقب نیروی طولی اضافی را در راستای محور چرخ انتقال داده تا نیروی جانبی توسط تایرهای تولید شود. این بدان معنی است که خودرو بسیار دیرتر به محدودیت‌های دینامیکی خود رسیده و شتاب جانبی نیز بهبود می‌یابد که موجب افزایش کارایی در پیچ‌ها خواهد شد.
کنترل کمک فنر مگناراید SCM-E نیز بخشی از سیستم ۴RM-S می‌باشد که تضمین می‌کند GTC4 لوسو نه تنها از چسبندگی و کشش عالی بهره خواهد برد بلکه در هر شرایطی جاده‌ای راحتی را به ارمغان خواهد آورد.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-2d
سیستم کنترل لغزش جانبی SSC4 بخش‌های مختلف خودرو و دینامیک کلی آن را کنترل می‌کند. از طریق دریافت اطلاعات حسگرهای پردازنده و برآورد آنها، SSC4 میتواند با استفاده از سیستم‌های پردازشگر تمام بخش‌ها را تحت کنترل داشته باشد تا با توجه به تغییر رفتارهای دینامیکی و شرایط جاده مناسب‌ترین واکنش را برای خودرو انتخاب کند.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-33
سیستم ۴RM-S بدان معنی است که راننده می‌تواند تمام قابلیت‌های بی نظیر GTC4 را در تمام شرایط تحت فرمان خود داشته باشد. در برف، بارندگی یا چسبندگی پایین سطوح این سیستم بهترین پایداری را به همراه کنترل ماهرانه و ایمن خودرو به ارمغان خواهد آورد که در یک کلمه مفهوم عملکرد برتر GTC4 را نشان می‌دهد. از آن سو در جاده‌هایی با چسبندگی بالا خودرو به مراتب چابک‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند که نتیجه آن سریع‌تر بودن در پیچ‌ها است.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-04
طراحی خارجی
در نتیجه طراحی فراری، GTC4 لوسو مفهوم کوپه شوتینگ بریک را بیش از پیش ارتقا داده است، تفسیر این مفهوم بسیار ساده است، اشکال مخروطی که تقریبا شبحی از یک فست بک را القا می‌کنند. روح اسپرت خودرو با شکل و نمای عقب آن مورد تاکید قرار گرفته، یعنی جایی که خطوط سقف پایین آمده درحالی که فضای کافی نیز برای راحتی هر چهار سرنشین حفظ شده است. همانطور که فضای مناسب برای یک چمدان وجود دارد.
نشان فراری زینت بخش چراغ‌های دوتایی عقب است. این نه تنها یک مشخصه برای خودروهای عضلانی و نشان پهنای افقی آنهاست بلکه خطوط انتهایی حس القای قدرت در عقب خودرو را تشدید می‌کند. در نمای جلوی خودرو یک پنجره مشبک بزرگ خودنمایی می‌کند که نه تنها هرآنچه برای خنک کاری ضروری است را فراهم می‌کند بلکه احساس توانمندی را نیز به ارمغان می‌آورد.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-2e
طراحی داخلی
فضای داخلی به دلیل توجه دقیق به طراحی و دقت در اجرای جزییات تبدیل به یک شاهکار بی‌عیب و نقص و یک اسپرت لوکس شده است. از طرف دیگر چینش دوگانه کابین فراری GTC4 لوسو سبب شده تا راننده و سرنشین کناری از تجربه مشترکی در رانندگی لذت ببرند. بدین ترتیب که هر دو بخش جلو و عقب توسط کنسول مرکزی از یکدیگر جدا شده و در هر دو سمت کنترل‌های مربوط به امکانات رفاهی به طور مجزا قرار گرفته است.
شکل و محل قرارگیری کنترل‌ها به منظور ارگونومی بیشتر و سهولت در استفاده، جدید و متفاوت است. همین امر در خصوص فرامین ثانویه راننده نیز لحاظ شده و با بازنگری و تجمیع آنها زمینه کاربردی‌تر شدنشان فراهم گردیده است. در خصوص فضای سرنشینان جلو نیز توجه زیادی صرف شده و تلاش شده تمام کنترل‌ها به سادگی در دسترس آنها باشد. گذشته از نقش تقسیم کننده‌ای که کنسول وسط ایفا میکند، به عنوان یک پل بین سرنشینان عقب و جلو نیز مطرح می‌شود که برای هر چهار سرنشین فضایی لوکس و محیطی آرامش بخش را فراهم کند که این مهم با صندلی‌هایی بزرگ و راحت مورد تاکید قرار گرفته است.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-2f
آسایش درون خودرو
عایق صوتی فضای داخلی به طور قابل توجهی بهتر از FF است که از این بابت باید از عایق‌های بهبود یافته جاذب صدا تشکر کرد. البته نیازی به گفتن نیست که این موضوع شامل حداقل صدای ورودی که نشان موتور V12 فراری می‌باشد نمی‌شود. بهبود عایق‌های صوتی آسایش بیشتری را برای سرنشینان به ارمغان آورده و به آنها اجازه می‌دهد از سیستم صوتی خودرو کمال استفاده را ببرند که این خود موجب راحت تر و آرامش‌بخش‌تر شدن سفرهای طولانی می‌گردد. ۲۰ درصد این کاهش سر و صدا نیز به علت بهبود استحکام نقاط اتصال شاسی است. به روز رسانی سیستم کنترل آب و هوا موجب شده ۲۵ درصد ساکت‌تر عمل کند و نباید جذب فرکانس‌های ناخواسته لبه‌های برش خورده با استفاده از مواد جاذب صدا را نیز فراموش کرد.
ferrari-gtc4_lusso-2017-1280-32
یکی دیگر از عوامل اساسی در ارتقا راحتی داخل GTC4 لوسو بهبود قابل توجه سیستم تهویه مطبوع است. مفهوم جدیدی که با توسعه تهویه مطبوع به وجود آمده موجب نفوذ و یکنواختی بهتر هوا در کابین می‌شود. برای افزایش حساسیت، تعداد حسگرهایی که اطلاعات محیطی را دریافت می‌کنند تقریبا دو برابر شده و RLFSoSe (سنسورهای خورشیدی باران، نور و ضد بخارگرفتگی) های جدیدی اضافه شده است. افزایش کارایی تا حد ممکن برای سیستم تهویه مطبوع یکی دیگر از نقاط مورد تاکید بوده و اکنون ارائه درجه حرارت درخواستی ۲۵ درصد سریع‌تر شده است.
GTC4 لوسو فقط یک خودروی سریع با قابلیت‌های اسپرتی نیست. شما می‌توانید با اطمینان تمام قابلیت‌های فنی و دینامیکی این خودرو را به خدمت گرفته و همزمان که یک رانندگی هیجان انگیز را تجربه می‌کنید از راحتی دلپذیری نیز بهره ببرید. GTC4 مانند یک مرکب راهوار شما را شیفته خودش خواهد کرد چرا که ویژگی‌های یک اسب سرکش و یک جنتلمن ایتالیایی را تواما داراست.

GTC4 لوسو آخرین نسل از مدل های V12 GT تنفس طبیعی فراری است که با قدرتی باورنکردنی در کنار بازدهی بالا برگ برنده خود را رو کرده و هماهنگی به وجود آورده که نتیجه آن هیجان در رانندگی است؛ با این حال فروتنانه، شرایط مطلوب یک رانندگی عادی را نیز فراهم میکند.

تصویر مرتبط

GTC4 لوسو؛ پیوند بین راحتی و هیجان به سبک فراری

به اشتراک بگذارید :