خودرو

ایران خودرو و سایپا روزانه چقدر زیان ایجاد می‌کنند؟

صورت‌های مالی ۹ ماهه ایران خودرو نشان می‌دهد که این خودروساز در این دوره بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است؛ اما با کسر بهای تمام شده و هزینه‌های دیگر، مشخص می‌شود که این شرکت ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده است.
ایران خودرو و سایپا روزانه در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد تومان زیان می‌سازند. بخوانید… معمای تامین لوازم یدکی خودرو‌های وارداتی؛ قطعات فیک چینی می‌آیند؟ قیمت ساندرو در بازار امروز ۱۴ اسفند ۱۴۰۲ قیمت محصولات ایران‌خودرو دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۴۰۲/ ترمز افزایش قیمت‌ خودرو کشیده شد
به گزارش اکوایران، در روز‌های اخیر، بحث‌های زیادی پیرامون زیان‌دهی و هزینه‌های سرسام‌آور ایران‌خودرو و سایپا در محافل مختلف مطرح شده است. اعداد و ارقام مختلفی از زیان روزانه ۵۰۰ میلیارد تومانی تا میانگین دستمزد ۶۰ میلیون تومانی کارکنان این دو شرکت در فضای مجازی دست به دست می‌شود.
صورت‌های مالی ۹ ماهه ایران خودرو نشان می‌دهد که این خودروساز در این دوره بیش از ۱۷۹ هزار میلیارد تومان درآمد داشته است. اما با کسر بهای تمام شده و هزینه‌های دیگر، مشخص می‌شود که این شرکت ۳۰ هزار میلیارد تومان زیان کرده است؛ بنابراین می‌شو گفت ایران‌خودرو روزانه ۱۱۲ میلیارد تومان زیان ایجاد می‌کند. حال اگر همین محاسبات را برای سایپا هم انجام بدهیم، زیان روزانه این خودروساز ۳۶ میلیارد تومان می‌شود. این یعنی این دو خودروساز روزانه در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد تومان زیان می‌سازند.
بر اساس آنچه ایران خودرو در آخرین گزارش مالی آورده این شرکت ۲۳ هزار و ۲۷۶ کارمند دارد که ۱۵ هزار و ۷۹۰ نفر پرسنل تولیدی و ۷۴۸۶ پرسنل غیرتولیدی هستند. این شرکت ۲۲۲۴ میلیارد تومان دستمزد مستقیم تولید و ۱۵۸۶ تومان هزینه حقوق و دستمزد اداری داشته است.
اگر جمع این هزینه را به تعداد کارکنان و ۹ ماه سال تقسیم کنیم، میانگین حقوق چیزی بیشتر از ۱۸ میلیون می‌شود. اگر همین محاسبات را برای سایپا هم انجام بدهیم میانگین دستمزد ماهانه کارکنان این خودروساز هم ۲۱ میلیون تومان به دست می‌آید.
این تفاوت به این برمی‌گردد که بخش هزینه‌های سربار یک بند هزینه حقوق و دستمزد دارد که اتفاقا رقم قابل توجهی را شامل می‌شود. برخی کارشناسان و رسانه‌ها این رقم را هم بخشی از حقوق و دستمزد کارکنان محسوب کرده‌اند. مثلا این رقم برای ایران خودرو بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است که اگر آن را به هزینه حقوق و دستمزد اضافه کنیم و بر تعداد کارکنان تقسیم کنیم حقوق ماهانه کارکنان ایران خودرو معادل ۷۰ میلیون تومان بدست می‌آید. اما در واقع هزینه سربار شامل هزینه‌هایی می‌شود که به ربطی به حقوق و دستمزد مستقیم کارکنان ثابت ندارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا