خودرو

سوزوکی فرانکس هایبریدی توسط راسا موتور رونمایی شد


شرکت راسا موتو با برگزاری مراسمی از محصولات جدید سوزوکی برای بازار ایران رونمایی کرد. این شرکت پیش از این در کنار عرضه محصولات GAC، هاچ‌بک سوزووکی بالنو و سدان سوزوکی سیاز را در سامانه فروش خودروهای وارداتی عرضه کرده بود و حال با رونمایی از چهار محصول سوزوکی فرانکس، سوزوکی گرند ویتارا و سوزوکی جمینی در نسخه‌های ۳ و ۵ درب، سبد محصولات این برند خوشنام را در بازار ایران کامل‌تر کرده است.
سوزوکی فرانکس یک کراس‌اوور سگمنت B است که توسط شاخه هندی سوزوکی یعنی ماروتی سوزوکی از سال ۲۰۲۳ تولید می‌شود. این خودرو بر اساس هاچ‌بک موفق سوزوکی یعنی بالنو ساخته شده و در بین محصولات کراس‌اوور و شاسی‌بلند این برند ژاپنی، پایین‌تر از مدل برتزا قرار می‌گیرد. این خودرو اولین بار در نمایشگاه اتو اکسپو در ژانویه ۲۰۲۳ در هند به نمایش گذاشته شد و دومین شاسی‌بلند سوزوکی با طول کم‌تر از ۴ متر محسوب می‌شود. ماروتی سوزوکی می‌گوید که برای طراحی و توسعه این خودرو، ۹ میلیارد روپیه هند (نزدیک به ۱۱۰ میلیون دلار) سرمایه‌گذاری کرده است.
با فاصله بین‌محوری ۲۵۲۰ میلی‌متر و طول ۳۹۹۵ میلی‌متر، سوزوکی فرانکس یکی از محصولات جادار و بزرگ سگمنت B بازار هند است. عرض و ارتفاع خودرو نیز به ترتیب ۱۷۶۵ میلی‌متر و ۱۵۵۰ میلی‌متر می‌رسد. حداکثر وزن خالص خودرو ۱۰۶۰ کیلوگرم اعلام شده است. فضای بار این مدل ۳۰۸ لیتر است و در مقایسه با سوزوکی بالنو، ۱۰ لیتر فضای بار کم‌تری دارد. باک سوخت خودرو نیز ۳۷ لیتر ظرفیت دارد.

در فضای داخلی سوزوکی فرانکس، سیستم صوتی و سرگرمی مجهز به یک نمایشگر ۹ اینچی HD لمسی دیده می‌شود. سیستم جهت‌یابی GPS،‌ اتصالات بلوتوث و وای‌فای، پورت‌های USB، ۶ بلندگو و سیستم تهویه مطبوع از جمله تجهیزات کابین محسوب می‌شوند. صندلی راننده در ۶ جهت به صورت دستی قابل‌تنظیم است و علاوه دوربین ۳۶۰ درجه، خودرو از مه‌شکن عقب و سنسور پارک عقب هم بهره می‌برد.

بخوانید ->  جی‌ای‌سی امپو، سدان اسپرت جدید بازار ایران
اگرچه که سوزوکی فرانکس در هند با نسخه‌های بنزینی، CNG و هایبرید عرضه می‌شود، اما برای صادرات این مدل، فقط نسخه هایبریدی ملایم در نظر گرفته شده است. این نسخه مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی و موتور الکتریکی ISG است و توان تولید ۱۰۱ اسب بخار و گشتاور ۱۳۷ نیوتن‌متر را دارد. قدرت تولیدشده توسط یک جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک، به چرخ‌های جلو فرستاده می‌شود. این نسخه از ۲ باتری لیتیوم‌یونی ۱۲ وولتی نیز بهره می‌برد که بخشی از انرژی از دست‌رفته در طول شرایط مختلف رانندگی را احیا می‌کند. سیستم تعلیق در محور جلو از نوع مک‌فرسون مستقل و در محور عقب، نیمه‌مستقل محور پیچشی است. حداکثر سرعت سوزوکی فرانکس هایبریدی، ۱۶۰ کیلومتر در ساعت عنوان شده و برای طی کردن شتاب ۰ تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت،‌ نیازمند ۱۱ ثانیه است. سوزوکی فرانس هایبریدی در هر ۱۰۰ کیلومتر، ۵.۴ لیتر سوخت به صورت متوسط مصرف می‌کند.
در فهرست تجهیزات ایمنی سوزوکی فرانکس هایبریدی، گزینه‌های آشنایی مثل کروز کنترل، کیسه‌های هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS و ترمز EBD دیده می‌شود. از سایر تجهیزات ایمنی و کمکی آن نیز می‌توان به سامانه کنترل پایداری، سامانه کمک‌رسان شروع حرکت در سربالایی، سنسور نور، سیستم ضدسرقت ایموبلایزر و سامانه پایش فشار باد تایرها اشاره کرد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا