خودرو

تکلیف واردات خودرو را چه کسی روشن می کند؟


با توجه به روندی که مردم از وضعیت بازار خودرو می بینند این پرسش ایجاد شده است که بالاخره تکلیف واردات خودرو را چه کسی روشن می کند؟ آیا باید منتظر ثبات در نرخ ارز ماند؟ یا این که باید دید زور کدام بخش از ذی‌نفعان بازار خودرو بیش تر است؟
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، بازار خودرو بیش از یک سال چشم انتظار ورود خودروهای وارداتی دست اول و دوم بوده است، اما گویا هنوز متولیان از خواب خرگوشی بیدار نشده اند و چینی ها لاک پشت وار توانسته اند تمام بازار را تصاحب کنند. در این مدت، حضور و معرفی برندهای غیر چینی از یک سو، توانسته است اندکی امیدواری ایجاد کند و از سوی دیگر، تیراژ و عرضه های محدود و قیمت های آنچنانی، راهی برای امیدواری بیش تر باقی نمی ماند.
بسیاری از برندهای غیر چینی (با چشم پوشی از این که آن ها نیز محصول مشترک با چین هستند و یا در کارخانه های چین آن شرکت ها تولید شده اند) تلاش می کنند با هر شیوه و روشی که وجود دارد، امکان واردات بیش تر را فراهم کنند، اما موانع و دست اندازها و بلاتکلیفی درخصوص آینده کاری کرده است که بیش تر آن ها فعلاً قدمی برای کارهای توسعه برندارند. غیر از چند شرکت که برنامه هایی برای توسعه عاملیت ها و نمایندگی های فروش و خدمات پس از فروش تدوین و اجرایی کرده اند، دیگران به رونمایی و تبلیغات محیطی و اقداماتی این چنینی بسنده کرده اند. با این حال، طی این مدت توانسته اند با استفاده از فضای روانی ایجادشده، بازار را همچنان چشم انتظار نگه دارند.
اما با توجه به روند فرسایشی و اظهارنظرهای صریح در خصوص مخالفان واردات، به نظر می رسد پیش از رفع تحریم های خارجی نیاز است برخی تحریم های داخلی را از پیش رو برداشت؛ نیاز است که برخی افراد تاثیر گذار را توجیه کرد، چراکه با ورود هر چه بیش تر و سریع تر خودروهای وارداتی، اتفاقات مدنظر، کاهش قیمت و افزایش کیفیت و رقابت رخ خواهد داد.
با این حال، هیچ یک از مسئولان و نهادهای مرتبط با شفافیت و صراحت، دلیل کندی و یا حتا دهن کجی به خواسته مردم و قانون را بیان نمی کنند. وزیر از پر شدن انبارهای گمرک می گوید، یکی دیگر، از ثبت سفارش ۱۰۰ هزار دستگاهی حرف می زند. در حال حاضر کسی هم از استانداردها و مجوزهای محیط زیست گلایه نمی کند.
با این حال هنوز خبر خاص و قابل اطمینانی از آینده واردات خودرو به گوش نمی رسد. آیا گره کار به دستان معاون اول باز می شود؟ آیا باید منتظر آغاز به کار مجلس جدید ماند؟ آیا نمایندگان فعلی می توانند کاری از پیش ببرند؟ آیا باید وزارت صمت را هیچ کاره واردات دانست؟ آیا تصمیم ها و برنامه ها در جایی خارج از وزارت صمت اتخاذ می شود؟ بالاخره حرف آخر را چه کسی می زند؟ مردم چشم انتظار مانده اند و با افزایش قیمت ها طی یک سال اخیر بسیاری توانایی خرید خودرو را از دست داده اند و در انتظار دولت برای سر و سامان دادن به بازار هستند؟ آیا اصلاً کسی به فکر مردم است؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا