خودرو

پژو پارس تمام شد

دنیای‌اقتصاد :

در ادامه کش‌وقوس بین ایران‌خودرو و سازمان ملی استاندارد حول موضوع ادامه یا توقف تولید پژو پارس، حالا مدیرعامل این خودروسازی در یک فایل صوتی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد تاکید کرده که امیدی به ادامه تولید این خودرو نیست.
ماجرا به ضرب‌الاجلی برمی‌‌‌گردد که سازمان ملی استاندارد پیش از این به ایران‌خودرو داده و گفته بود تنها تا نیمه اسفندماه سال‌جاری امکان تولید پژو پارس وجود دارد. دلیل این موضوع عدم‌رعایت استانداردهای ۸۵گانه در این محصول ایران‌خودرو بود. در همین راستا دوم مردادماه سال‌جاری این شرکت خودروساز نامه‌‌‌ای به سازمان استاندارد داده و اعلام کرد امکان ارتقای این خودرو برای کسب استانداردهای ۸۵گانه وجود ندارد و قصد دارد تولید این خودرو را متوقف کند. اما ماجرا به این سادگی نبود، چراکه دو مرحله ابرپیش‌‌‌فروشی که وزارت صمت برگزار کرد، تعهدات زیادی را برای ایران‌خودرو ایجاد کرده بود؛ تعهداتی که ایفای آن با وجود برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی که باید برای خروج پژو پارس از خط تولید انجام می‌‌‌شد، کار سختی بود.
بنابراین دهم مهرماه، ایران‌خودرو طی نامه‌‌‌ای به سازمان ملی استاندارد اعلام کرد که سیاستگذار برای این شرکت تعهد بیش از ۱۷۴‌هزار دستگاهی پژو پارس ایجاد کرده و در این راستا ۵۵‌هزار دستگاه پژوپارس را تولید خواهد کرد و مابقی را با سورن جایگزین می‌کند. این شرکت اعلام کرد که برای حل مشکل اختلاف قیمت این خودرو با جایگزین‌‌‌های اعلام‌‌‌شده، ۱۰۰میلیون‌‌‌ تومان از وجه خودروهای جایگزین را بدون دریافت سود و در اقساط ۱۲ماهه برای متقاضیان خودروی جایگزین در نظر گرفته است. اما ماجرا وقتی به اسفندماه رسید با اظهارنظر رئیس سازمان ملی استاندارد، کاملا تغییر کرد؛ چراکه ۱۰اسفند‌‌‌ماه مهدی اسلام‌‌‌پناه، در یک مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد که با «اخذ تعهدات اصلاح، بهبود و ارتقای کیفیت و ایمنی خودروهایی مانند پژو‌‌‌پارس که عیوب فنی، مقرره‌‌‌ای و بعضا کیفیت دارند» تولید این خودروها دست‌‌‌کم تا فروردین ۱۴۰۳ نیز ادامه خواهد داشت.
اظهارات وی در شرایطی است که شرکت ایران‌‌‌خودرو برخلاف رویه قبلی، این بار به خروج خودروی پرتیراژ خود، روی خوش نشان داده و تاکید کرد که امکان اصلاح، بهبود و ارتقای کیفیت پژو پارس وجود ندارد. تنها دو روز پس از آن ایران‌خودرو نسبت به اظهارات اسلام‌‌‌پناه واکنش نشان داده و طی نامه‌‌‌ای اظهار کرد که این سازمان، هیچ مجوز کتبی به ایران‌‌‌خودرو برای ادامه تولید پژو پارس نداده است. رئیس سازمان استاندارد اما مصاحبه خود را «فصل‌الخطاب» عنوان کرد.
در ادامه این کش‌وقوس اما گویا بزرگ‌ترین خودروساز کشور قصد ندارد تولید پارس را ادامه دهد. در این زمینه فایل صوتی از علیمردان عظیمی، مدیرعامل این شرکت در فضای مجازی منتشر شد که در آن تاکید می‌کند هیچ احتمالی برای ادامه تولید پژو پارس وجود ندارد.  در این بین اما این متقاضیان هستند که خود را در کشمکش بین خودروساز و سازمان استاندارد متضرر می‌‌‌بینند، با این حال آنها به اعتماد هیچ یک از این دو مورد اقدام به ثبت‌نام نکرده بودند، بلکه این سیاستگذار بود که در سامانه یکپارچه اقدام به اجرای طرح ابرفروش خودرو کرد که احتمال ایجاد مشکل در ایفای تعهدات نیز از همان ابتدا می‌‌‌رفت. با این حال در ماجرایی که در مورد پژو پارس ایجاد شد، بی‌‌‌اعتمادی به اقدامات سیاستگذار بین متقاضیان خرید خودرو به حد اعلی رسیده است؛ چراکه آنها با اعتماد به سیاستگذار اقدام به خرید این خودروها کردند، اما اکنون تنها شاهد سکوتی هستند که گویا شکستنی هم نیست.
از طرف دیگر به شکل عجیبی به نظر می‌رسد این بار خودروساز تمایل زیادی به حذف محصولات قدیمی دارد. این اتفاق نادر در حالی رخ داده که به نظر می‌رسد این بار عوامل دیگری اجازه حذف این خودروها را نمی‌‌‌دهند. بازار خودرو نیز به‌شدت تحت‌تاثیر این حاشیه‌‌‌هاست، به طوری که از زمان مصاحبه اسلام‌‌‌پناه که شروعی بر این چالش بود، قیمت پژوپارس با رشد قابل‌‌‌توجهی همراه بوده است؛ در حالی که قیمت پژو پارس سال از ۶۴۰‌‌‌میلیون تومان به ۶۶۰میلیون تومان در روز گذشته رسیده و رشد قیمت ۲۰میلیون تومانی و ۳.۱درصدی را تنها در ۱۱روز ثبت کرده است. بهای پژو پارس LX در این مدت از ۷۸۰میلیون تومان به ۸۱۵میلیون تومان رسید تا ۳۵میلیون تومان معادل ۴.۵‌درصد افزایش داشته باشد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا