خودرو

پرشتاب‌‌‌ترین خودروی جهان ۲۰۲۵ می‌‌‌‌‌‌آید

دنیای‌اقتصاد :

ایلان ماسک، مدیر تسلا، اعلام کرد که مدل رودستر این کارخانه سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. او در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) نوشت که شتاب صفر تا ۶۰مایل (۹۶کیلومتر) در ساعت این مدل کمتر از یک‌ثانیه است. به گزارش BBC، تسلا مدل رودستر را اولین بار در سال ۲۰۱۷ نمایش داد و قرار بود سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود؛ اما عرضه خودرو هر سال به تاخیر افتاد. آخرین بار ایلان ماسک از تولید خودرو در سال ۲۰۲۴ خبر داده بود؛ اما حالا می‌‌‌گوید این خودرو اواخر سال‌جاری میلادی رونمایی و سال ۲۰۲۵ تولید خواهد شد.
در چند سال گذشته با آمدن موتورهای الکتریکی شتاب خودرو‌‌‌های اسپرت بهتر شده است. در حال حاضر میانگین شتاب ۱۰خودروی اول در فهرست‌‌‌ پرشتاب‌‌‌ترین خودروهای جهان کمی بیشتر از ۲ثانیه است. پرشتاب‌‌‌ترین محصول تسلا مدل S پلد است که شتابش ۱.۹۹ثانیه است. تسلا برای دستیابی به شتاب کمتر از یک‌ثانیه از شرکت دیگر ایلان ماسک، اسپیس‌ایکس، کمک گرفته؛ شرکتی که تولیدکننده محصولات صنایع هوافضایی است. براساس اظهارات ایلان ماسک و مهندسان اسپیس‌‌‌‌ایکس، این شرکت سیستمی برای تسلا طراحی کرده که برای مدت کوتاهی هوا را با فشار زیاد از ۱۰ اگزوز زیر خودرو خارج می‌کند. خروج هوا از بعضی اگزوزها خودرو را کمی بلند می‌کند تا اصطکاکش با زمین کم شود. همزمان، خروج هوا از اگزوزهای دیگر به پشت خودرو فشار می‌‌‌آورد تا سرعتش بیشتر شود.
هوای پرفشار در مخزنی ذخیره می‌شود که پشت صندلی‌‌‌ راننده است. به گفته اسپیس‌ایکس، فشار هوا در این مخزن ۱۰‌هزار پی‌‌‌اس‌‌‌آی (PSI) (پوند بر اینچ مربع) است. برای مقایسه، فشار هوای لاستیک خودرو به طور میانگین بین ۳۰ تا ۳۵ پی‌‌‌اس‌‌‌آی است. از این سیستم برای ترمز هم می‌‌‌توان استفاده کرد. جیسون فنسک، بنیان‌گذار و مجری کانال انجینیرینگ اکسپلیند در شبکه اجتماعی یوتیوب در محاسبه‌‌‌ای پیش‌بینی کرده که تسلا رودستر در صورت استفاده از این سیستم می‌‌‌تواند در مسافتی ۱۴متری سرعتش را از ۶۰مایل در ساعت به صفر برساند. پس از اعلام تولید مدل رودستر توسط ایلان ماسک، واکنش ماته ریماک، مدیر شرکت بوگاتی-ریماک خبرساز شد.
ریماک که شرکتش دو مدل از پرشتاب‌‌‌ترین خودرو‌‌‌های جهان را می‌‌‌سازد در پاسخ به سوال یکی از دنبال‌‌‌کننده‌‌‌هایش در شبکه اجتماعی فیس‌‌‌بوک گفت که شرکتش سیستم اسپیس‌‌‌‌ایکس را شبیه‌‌‌سازی کرده است. او اضافه کرد که ساخت خودرو با این روش ممکن است، اما این سیستم وزن زیادی دارد و به جز زمان کوتاهی که از آن برای افزایش شتاب استفاده می‌شود به کارآیی خودرو لطمه می‌‌‌زند. شتاب صفر تا ۶۰مایل در ساعت ریماک نورا (Nevera) که موتور الکتریکی دارد ۱.۷۴ثانیه است و شتاب صفر تا ۱۰۰کیلومتر در ساعت بوگاتی شیرون ۲.۴ثانیه است. ایلان ماسک در زمان رونمایی رودستر گفته بود که خودرو سه‌موتور الکتریکی دارد و با هر شارژ می‌‌‌تواند تا حدود هزار کیلومتر حرکت کند. او در تازه‌‌‌ترین حرف‌‌‌هایش درباره رودستر گفته که طراحی خودرو کاملا تغییر کرده و در برابر دیگر ویژگی‌‌‌های هیجان‌‌‌انگیز خودرو، شتاب کمتر از یک‌ثانیه معمولی‌‌‌ به نظر می‌‌‌رسد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا