خودرو

سهم ایران از تولید خودروی جهان چند درصد است؟

اقتصادنیوز: انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا از تولید بیش از یک میلیون خودرو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد و اعلام کرد ایران در این دوره بیشتر از فرانسه، انگلیس، ایتالیا، روسیه و ترکیه خودرو تولید کرده است.
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از تسنیم، انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا از تولید بیش از یک میلیون خودرو در ایران طی سال میلادی گذشته خبر داد و اعلام کرد ایران در این دوره بیشتر از فرانسه، انگلیس، ایتالیا، روسیه و ترکیه خودرو تولید کرده است. انجمن تولیدکنندگان خودروی اروپا از رشد ۱۰درصدی تولید خودرو در جهان طی سال میلادی گذشته خبر داده است. کل خودرو‌های تولیدی دنیا در سال ۲۰۲۳ نسبت به سال قبل حدود ۷میلیون دستگاه افزایش یافته و به ۷۵میلیون و ۶۱۵هزار دستگاه رسیده است. در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۸میلیون و ۵۹۸هزار دستگاه خودرو در دنیا تولید شده بود.
این انجمن تخصصی اروپایی از تولید بیش از یک میلیون دستگاه خودرو در ایران طی سال ۲۰۲۳ خبر داده است. تولید خودروی ایران در این سال ۶۹هزار و ۵۲۹دستگاه کمتر از سال قبل بوده است. ایران در سال ۲۰۲۲ بالغ بر یک‌میلیون و ۷۰هزار و ۱۹۵ دستگاه خودرو تولید کرده بود، اما در سال ۲۰۲۳ تولید خودرو در ایران به یک‌میلیون و ۶۶۶ دستگاه رسیده است.بر اساس این گزارش، ایران سهم ۱.۳درصدی از کل تولید خودرو‌ی دنیا در سال ۲۰۲۳ داشته است و با وجود کاهش تولید خود همچنان از بسیاری کشورهای صنعتی خودروی بیشتری تولید کرده است. تولید خودروی ایران در سال ۲۰۲۳ از کشورهایی مثل انگلیس، روسیه، ترکیه، تایلند، فرانسه، ایتالیا، مجارستان،‌ رومانی، سوئد و بلژیک بیشتر بوده است. ایران حدود دو برابر ایتالیا و ۴ برابر سوئد در این دوره خودرو تولید کرده است.
چین بزرگ‌ترین تولیدکننده خودروی جهان در سال ۲۰۲۳ بوده و  ۲۵میلیون و ۳۴۷هزار دستگاه خودرو در این مدت تولید کرده و سهم حدود ۳۳درصدی از کل تولیدات جهان را به خود اختصاص داده است. تولید خودروی چین ۹درصد در مقایسه با سال قبل از آن رشد داشته است. ژاپن با تولید ۷میلیون و ۷۳۴هزار دستگاه خودرو در رتبه دوم و آمریکا با تولید ۷میلیون و ۶۲۹هزار دستگاه خودرو در رتبه سوم از این نظر قرار داشته‌اند. ژاپن با افزایش ۱۷درصدی تولید خودروی خود توانسته آمریکا را از رتبه دوم جهان به پایین بکشد. البته تولید خودروی آمریکا نیز در این سال ۸درصد رشد داشته است. تولید خودروی چین بیش از ۳ برابر آمریکا بوده است.میزان تولید خودرو در برخی کشور‌های دیگر در سال ۲۰۲۳ عبارت است از: ترکیه ۹۶۰هزار دستگاه، هند ۴میلیون و ۶۶۹هزار دستگاه، کره جنوبی ۳میلیون و ۹۲۶هزار دستگاه، اندونزی یک‌میلیون و ۱۴۷هزار دستگاه، آلمان ۳میلیون و ۹۵۹هزار دستگاه، ایتالیا ۵۴۲هزار دستگاه، سوئد ۲۷۶هزار دستگاه و فرانسه ۹۵۹هزار دستگاه.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا