خودرو

هنگام رانندگی کولر خودرو را بزنیم یا پنجره ها را باز بگذاریم؟

در فصل تابستان، با افزایش دما، استفاده از کولر خودرو برای راحتی و سلامتی سرنشینان خودرو ضروری است. با این حال، در عمل مشاهده می‌شود که بسیاری از رانندگان خودرو، کولر خودرو را روشن نمی‌کنند و بر این باور هستند که روشن کردن کولر باعث افزایش مصرف سوخت می‌شود.
به گزارش اقتصادآنلاین، بسیاری از رانندگان، عدم استفاده از کولر خودرو را به دلیل افزایش هزینه‌های سوخت و نگهداری خودرو می‌دانند. از سوی دیگر، یکی از باورهای قدیمی اکثر رانندگان، رانندگی با پنجره‌های پایین در مسافت‌های کوتاه و بلند است.
هزینه مصرف بنزین کولر خودرو
از آن جایی که مصرف بنزین خودروها همواره یکی از بزرگترین نگرانی‌های رانندگان بوده است، بسیاری از ما در فصل گرما و هنگام رانندگی، به این سؤال فکر می‌کنیم که آیا استفاده از کولر خودرو باعث افزایش مصرف بنزین می‌شود یا خیر؟
تصور عمومی، افزایش هزینه‌های خودرو را مختص دارندگان خودروهای گران‌قیمت می‌داند، در حالی که بسیاری از افراد برای تحمل گرمای شدید و طاقت‌فرسای تابستان نیاز به استفاده از کولر دارند. همچنین این چالش به حدی جدی شده است که برخی از رانندگان تاکسی شهری در صورت درخواست مسافران برای روشن کردن کولر خودرو، به دلیل افزایش قیمت خودرو (مانند افزایش مصرف سوخت و استهلاک کولر گازی) از استفاده از کولر خودرو خودداری می‌کنند یا با پرداخت هزینه اضافی، اقدام به روشن کردن کولر خودرو می‌کنند.
درگ هوا چیست؟
برای درک نیروی درگ، تصور کنید در حال رانندگی هستید و دست چپتان را از پنجره خودرو بیرون می‌گذارید. در این حالت، جریان هوایی که به دست شما برخورد می‌کند، آن را به عقب هل می‌دهد. این نیرویی است که به آن نیروی درگ یا پسا گفته می‌شود و یکی از نیروهای آیرودینامیکی است. با افزایش سرعت خودرو، نیروی درگ وارده به خودرو نیز افزایش می‌یابد. برای مقابله با این نیرو، موتور خودرو نیاز به مصرف سوخت بیشتری دارد. در حال حاضر، مهندسان طراحی خودروها به دنبال طراحی خودروهایی با آیرودینامیک قوی هستند که با کمترین مقاومت در برابر جریان هوا، نیاز کمتری به سوخت داشته باشند.
کولر خودرو روشن باشد یا شیشه پایین؟
سیستم تهویه مطبوع خودرو، بر پایه یک کمپرسور کار می‌کند که برق مورد نیاز خود را از موتور خودرو تأمین می‌کند. این امر می‌تواند منجر به افزایش مصرف بنزین خودرو به نسبت ۳ تا ۱۰ درصد شود. همچنین، زمانی که شیشه‌های خودرو به سمت پایین حرکت می‌کنند، نیروی درگ بر روی خودرو افزایش می‌یابد و موتور خودرو برای مقابله با این نیرو، مجبور به مصرف بیشتر بنزین می‌شود.
در سال ۲۰۰۴، انجمن مهندسان خودرو یک سدان و یک SUV را در یک مسیر بیابانی و در یک تونل باد با دمای حدود ۳۰ درجه سانتیگراد آزمایش کردند تا این مشکل را بررسی کنند. نتایج آزمایش‌ها بسیار جالب و حائز اهمیت بودند.
می‌توان ادعا کرد که در سرعت‌های پایین، که نیروهای آیرودینامیکی تأثیر چندانی ندارند، استفاده از کولر خودرو در حالتی که پنجره‌های خودرو پایین باشند، منجر به مصرف کمتری خواهد شد. اما در سرعت‌های بالا، مقاومت هوا به طور قابل توجهی افزایش می‌یابد و از سوی دیگر، موتور خودرو قدرت کافی را داراست تا کمپرسور کولر را فعال کند. بنابراین، استفاده از کولر خودرو در سرعت‌های بالا گزینه مناسبی است. طبق آزمایش‌های متعدد، بهترین زمان برای روشن کردن کولر خودرو در سرعت‌های بیشتر از ۶۵ کیلومتر در ساعت است.
چرا در حالت درجا کولر خودرو خوب خنک نمی‌کند؟
علت عدم خنک شدن کولر خودرو در حالت آرام، این است که وقتی کولر خودرو را در حالت آرام روشن می‌کنیم، یک بار اضافی به خودرو تحمیل می‌شود و برای تعدیل این بار اضافی، دور موتور و پاشش سوخت همزمان افزایش می‌یابد.
گرم شدن کولر خودرو در محل در حالت ایستاده دارای دلیل منطقی است. وقتی کولر را روشن می‌کنیم، بخشی از انرژی موتور به کولر اختصاص می‌یابد. اما به دلیل کاهش دور موتور در حالت ایستاده، موتور نمی‌تواند به طور کامل کارآمد باشد و به همین دلیل کمتر خنک می‌شود. لازم به ذکر است که روشن کردن خودرو در حالت ایستاده مصرف بنزین را افزایش می‌دهد و موتور بیش از حالت طبیعی گرم می‌شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا