خودرو

خطرات باتری به باتری که به خودرو آسیب می‌زند چیست؟


در دنیای کنونی، خودروها به مجموعه‌ای پیچیده از سیستم‌های الکترونیکی تبدیل شده‌اند. همان‌طور که می‌دانید، هر دستگاه الکترونیکی در برابر افزایش ناگهانی ولتاژ آسیب‌پذیر است. این دقیقا همان چیزی است که در هنگام باتری به باتری کردن ماشین‌های مدرن ممکن است رخ دهد. یک اتصال اشتباه یا رعایت نکردن دستورالعمل‌های ایمنی می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی و هزینه‌های تعمیر گزاف شود. برقکاران باتجربه بارها شاهد خودروهایی بوده‌اند که پس از باتری به باتری شدن، دچار مشکلات مختلفی شده‌اند. در ادامه به خطرات این کار اشاره می‌کنیم.

خطرات جامپ استارت انواع باتری خودرو شامل موارد زیر می‌شود:
1.سوختن کامپیوتر خودرو ECU
افزایش ناگهانی ولتاژ ناشی از باتری به باتری کردن، می‌تواند به ECU آسیب جدی وارد کند. این موضوع بر عملکرد آلترناتور، پمپ بنزین و حتی فیوزها تأثیر می‌گذارد و ممکن است به خرابی این قطعات منجر شود.
2.اختلال در سیستم کنترل کشش و پایداری
در خودروهای مجهز به سیستم کنترل پایداری و کشش، رعایت دقیق دستورالعمل‌های سازنده در باتری به باتری کردن ضروری است. در غیر این صورت، این سیستم ممکن است دچار اختلال شده و منجر به بی‌ثباتی در کنترل خودرو و به خطر افتادن امنیت راننده و سایر سرنشینان شود.
3.آسیب به سیستم فرمان برقی
عدم رعایت دستورالعمل‌ها در باتری به باتری می‌تواند به سیستم فرمان برقی آسیب وارد کند. در نتیجه، فرمان سفت شده و کنترل خودرو دشوارتر می‌شود که مسلما این مسئله می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

4.عملکرد نادرست کیسه هوا
پس از باتری به باتری کردن، ممکن است سیستم ایربگ دچار اختلال شده و در صورت تصادف، به درستی عمل نکند. عواقب چنین اتفاقی می‌تواند بسیار وخیم است و شاید نتوان آن را به هیچ طریق جبران کرد.
5.اختلال در برخی آپشن های مدرن نظیر سیستم Start/Stop
اکثر خودروهای جدید به آپشن‌های مدرن نظیر Start/Stop مجهز هستند. باتری به باتری کردن نادرست می‌تواند این سیستم را غیرفعال و نیازمند بررسی و تعمیر کند. توصیه می‌شود از باتری به باتری کردن در خودروهای مجهز به سیستم Start/Stop اجتناب کنید؛ زیرا باتری این خودروها مخصوص به خودشان طراحی شده و احتمال نوسان در سیستم برق این خودروها بالاتر است.
6.آسیب به خودروی مدرن دارای باتری سالم
گاهی اوقات از خودروهای مدرن برای باتری به باتری کردن خودروهای قدیمی استفاده می‌شود. این کار می‌تواند منجر به افزایش ناگهانی ولتاژ در خودرو مدرن و آسیب به سیستم‌های الکترونیکی گران‌قیمت آن شود.

اگر به باتری به باتری کردن خودرو نیاز دارید، بهترین کار این است که ابتدا با متخصص برق خودرو تماس بگیرید. او یک بررسی کامل از باتری و علائم خرابی دینام ماشین انجام داده و بعد از تشخیص سلامت دینام، در مورد انتخاب باتری مناسب برای خودروی شما نیز مشاوره لازم را خواهد داد. با این حال اگر نیاز بود خودتان این کار را انجام دهید، به ادامه مطلب توجه فرمایید.

هنگامی که باتری ماشین شما خالی شده است، راه‌های مختلفی برای احیای آن وجود دارد. ساده‌ترین راه برای خروج از چنین وضعیتی، شارژ باتری ماشین توسط خودرو دیگری است. به این فرآیند، باتری به باتری یا جامپ استارت گفته می‌شود. برای این کار، به خودروی دیگری با باتری سالم و چند وسیله ضروری نیاز دارید.
• لوازم مورد نیاز: کابل باتری به باتری، دستکش لاستیکی، خودرویی با باتری کاملاً شارژ شده
•بررسی‌های اولیه
قبل از شروع فرآیند باتری به باتری، برای جلوگیری از هرگونه حادثه‌ای، باید وضعیت باتری را بررسی کنید. مطمئن شوید که باتری نشتی اسید ندارد. همچنین، هرگونه ترک قابل مشاهده روی بدنه باتری را بررسی کنید. اگر همه چیز خوب بود، می‌توانید با کمک خودروی دیگر، فرآیند روشن کردن ماشین را شروع کنید.

•مراحل باتری به باتری
خودرو سالم یا ماشین با باتری شارژ شده، باید به صورت موازی یا مقابل ماشین شما پارک شود. سپس، کاپوت هر دو ماشین را باز کنید و ترمینال‌های مثبت و منفی باتری را که به ترتیب با نمادهای + و – مشخص شده‌اند، پیدا کنید. در تشخیص ترمینال‌ها اشتباه نکنید، زیرا اتصال نادرست سیم‌ها ممکن است منجر به حادثه‌ای مرگبار و انفجار باتری شود.
• پس از تشخیص ترمینال‌ها، کابل باتری به باتری را بیرون بیاورید و فرآیند اتصال را شروع کنید.کابل باتری مثبت (معمولاً به رنگ قرمز) را به ترمینال مثبت باتری خالی وصل کنید. اکنون، انتهای دیگر کابل باتری مثبت را به ترمینال مثبت باتری شارژ شده وصل کنید. کابل باتری منفی (معمولاً به رنگ مشکی) را به ترمینال منفی باتری سالم وصل کنید.
• اکنون، این مرحله را با دقت دنبال کنید. انتهای دیگر کابل منفی را به هر سطح فلزی موجود در ماشین خود وصل کنید. به عنوان مثال، شاسی یا سطح زیر کاپوت. مطمئن شوید که سطح عاری از زنگ زدگی و رنگ نباشد.
• ماشین با باتری شارژ شده را روشن کنید تا کابل باتری شروع به شارژ باتری خالی می‌کند. اجازه دهید موتور حدود ۲-۳ دقیقه کار کند.
• اکنون ماشین با باتری خالی را روشن کنید و هر دو ماشین را حداقل به مدت پنج تا ده دقیقه در حالت آرام نگه دارید. این کار به باتری خالی کمک می‌کند تا کمی شارژ شود. توجه داشته باشید که شارژ کامل باتری زمان زیادی طول می‌کشد.
• موتور هر دو ماشین را خاموش کنید و کابل‌های باتری را به ترتیب معکوس (برداشتن از منفی) جدا کنید تا از جرقه یا آتش‌سوزی جلوگیری شود.
• موتور ماشین با باتری خالی را روشن کنید و اجازه دهید حدود پنج تا ده دقیقه در حالت آرام کار کند تا بتواند از طریق دینام مقداری شارژ ایجاد کند.
توجه: اگر با مسائل فنی باتری ماشین آشنا نیستید، توصیه می‌شود این فرآیند را تحت راهنمایی یک متخصص انجام دهید.
حالا به همین سادگی شما با موفقیت با کمک خودروی دیگری موفق به شارژ باتری ماشین خود شدید. اگر مراحل بالا را دنبال کرده و سیم‌ها را به درستی وصل کنید، این فرآیند بسیار ساده و آسان است.
پس از باتری به باتری، بهتر است برای شارژ بهتر باتری، به یک رانندگی کوتاه بروید. اجازه دهید باتری کمی بیشتر شارژ شود تا دفعه بعد که ماشین خود را بیرون می‌آورید، با همان مشکل باتری خالی مواجه نشوید. البته باید از سلامت دینام ماشین خودتان هم مطمئن شوید و در عین حال اطمینان پیدا کنید که عمر مفید باتری ماشینتان تموم نشده باشد.

باتری به باتری اگر به درستی انجام شود، فرآیندی آسان و ساده است. اگر مراقب نباشید و سیم‌ها را به درستی وصل نکنید، ممکن است منجر به حادثه شود. در اینجا نکاتی برای جلوگیری از هرگونه اتفاق ناخوشایند هنگام شارژ باتری ماشین شما آورده شده است:
• اطمینان حاصل کنید که قبل از شروع، تمام ابزارهای مورد نیاز را در اختیار دارید.
• وضعیت ترمینال‌های باتری را بررسی کنید.
• کابل باتری منفی را به سطحی عاری از زنگ زدگی و رنگ وصل کنید.
• بدون بررسی وضعیت باتری، فرآیند باتری به باتری را شروع نکنید.
• هنگام اتصال کابل‌های باتری، ترمینال‌های مثبت و منفی را اشتباه نگیرید.
• زمانی که موتور ماشین روشن است، کابل‌های باتری را جدا نکنید.

اگر نمی‌توانید خودروی دیگری را پیدا کنید، انجام باتری به باتری امکان‌پذیر نیست. در چنین شرایطی، راه‌های دیگری برای روشن کردن ماشین شما وجود دارد. اول از همه، می‌توانید با یک برقکار خودرو تماس بگیرید که کار را برای شما انجام دهد.
گزینه دوم، روشن کردن ماشین با هل دادن است، اما این سخت‌ترین راه برای حل مشکل است. شما به یک مسیر خالی و استقامت کافی برای روشن کردن موتور با هل دادن ماشین خود نیاز دارید. اما هل دادن ماشین، باتری را شارژ نمی‌کند.
فقط به شما کمک می‌کند تا ماشین خود را روشن کنید. پس از اینکه ماشین دوباره روشن شد، می‌توانید با آن برای مدتی رانندگی کنید تا باتری مقداری شارژ شود. البته هل دادن خطر رد کردن تسمه تایم و کج شدن سوپاپ را هم بالا می‌برد.

باتری ماشین شما ممکن است به دلایل مختلفی تخلیه شود. در اینجا به برخی از دلایل رایج تخلیه باتری ماشین اشاره شده است:
• ممکن است چراغ‌های جلو یا چراغ‌های داخلی روشن باشند
گاهی اوقات ممکن است پس از پارک کردن، چراغ‌های جلو یا چراغ‌های داخلی ماشین را خاموش نکنید. البته خودروهای مدرن با تجهیزات هشدار برای جلوگیری از این وضعیت عرضه می‌شوند که در صورت روشن ماندن چراغ‌ها، به کمک اعلان صوتی به شما هشدار می‌دهند.
• برق دزدی
ممکن است باتری ماشین توسط دستگاه‌های الکترونیکی به صورت ناخواسته تخلیه شود. در این حالت برق دزدی رخ داده و ممکن است به دلیل اتصال در مدارات الکترونیکی خودرو به وجود آمده باشد.

• روشن گذاشتن سیستم صوتی
این یکی از رایج‌ترین اشتباهات مالکان است. شاید شما صدای سیستم را برای صحبت با کسی یا صحبت تلفنی قطع کرده و بعد فراموش می‌کنید که سیستم صوتی را خاموش کنید . روشن ماندن سیستم صوتی ماشین می‌تواند باتری را به سرعت تخلیه کند.
• فرسودگی باتری
اگر طول عمر باتری به پایان رسیده باشد، دیگر نمی‌تواند شارژ نگه دارد و خیلی زود خالی میشود. در این شرایط باید باتری را تعویض کرد.

حفظ سلامت باتری ماشین شما کلید جلوگیری از وضعیتی است که با باتری خالی مواجه می‌شوید. مانند هر قطعه دیگری از ماشین، باتری هم نیاز به نگهداری صحیح دارد. در اینجا چند نکته برای حفظ باتری ماشین در شرایط عالی آورده شده است:
• به طور منظم سطح اسید را بررسی کنید.
• اگر سطح الکترولیت کم است، آب مقطر اضافه کنید.
• با کمک یک برقکار، تست باتری را به صورت دوره‌ای انجام دهید.
• باتری را تمیز نگه دارید.
• ترمینال‌های باتری را تمیز کنید.
• اگر ماشین برای مدت طولانی استفاده نمی‌شود، باتری را جدا کنید
• باتری را بیش از حد شارژ نکنید.
با رعایت این نکات، می‌توانید از تخلیه شارژ باتری ماشین خود جلوگیری کرده و در صورت نیاز، آن را به راحتی شارژ کنید.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا