خودرو

پیکاپ سانگ یانگ خان خودرو جدید خودروسازی ایلیا + عکس


شرکت صنایع خودروسازی ایلیا به تازگی قصد دارد خودرو پیکاپ خان از محصولات شرکت سانگ یانگ کره جنوبی را در کشورمان عرضه کند. این پیکاپ در واقع نسخه جدید خودرو نام آشنای قدیمی موسو است که با نام خان و در نسخه فیس لیفت به ایران خواهد آمد.

یکی از نقاط اوج سانگ یانگ، همکاری نزدیک آن با غول خودروسازی آلمانی مرسدس بنز و تولید خودرو موسو در سال ۱۹۹۳ بود. این محصول مشترک، از کیفیت و عملکرد قابل قبولی برخوردار بود و خاطره خوبی را برای مصرف‌کنندگان ایرانی آن زمان رقم زد، هرچند طراحی بدنه آن چندان جذاب تلقی نگردید. در سال‌های اخیر نیز، سانگ یانگ محصولاتی همچون رکستون، تیوولی و اکتیون را با کیفیت مناسب به بازار ایران عرضه نمود.
اکنون این شرکت پس از مدت‌ها دوری از بازار ایران، با معرفی پیکاپ دوکابین خان که نسخه مدرن موسو پیکاپ یا همان رکستون اسپرت محسوب می‌شود، قصد بازگشت پرقدرت به این بازار را دارد. پیکاپ خان که در بازارهای آمریکای جنوبی با نام کولمن (به معنای قله) شناخته می‌شود، در سال ۲۰۱۸ معرفی شد و از آن زمان تاکنون، با تجهیزات متنوع، چندین بار دستخوش تغییرات شده است.

این وانت که طراحی کابین و نمای داخلی آن سبک قدیمی را به نمایش می‌گذارد، در نسخه استاندارد فاقد نمایشگر بزرگ است و کلیدهای زیر مانیتور آن بسیار پرتعداد و همراه با دسته دنده بزرگ است که حس یک خودروی سنتی را پررنگ می‌کنند. علاوه بر این، وجود ترمز دستی اهرمی کنار صندلی راننده نیز برای یک محصول ادعایی در سال ۲۰۲۴، نکته منفی به شمار می‌رود.
با این حال، در کابین سانگ یانگ خان امکانات و تجهیزاتی همچون صندلی‌های چرم با کیفیت و بسیار راحت، طراحی قابل قبول تودری‌ها و صندلی عقب، سیستم صوتی ۶ اسپیکر، پدال‌های استیل، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید، فرمان چرمی و تهویه مطبوع اتوماتیک گنجانده شده است.

در بخش پیشرانه و امکانات فنی، نسخه بنزینی این پیکاپ از موتور ۲ لیتر توربوشارژ همراه با اینترکولر با قدرت ۲۲۵ اسب بخار و گشتاور ۳۵۰ نیوتن‌متر بهره می‌برد. مدل دو دیفرانسیل آن با گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک، وزن ۲۲۰۰ کیلوگرم دارد و در زمان ۱۱ تا ۱۲ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. میانگین مصرف سوخت این خودرو ۱۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است و امکان حمل بار ۱۲۰۰ کیلوگرم را فراهم می‌آورد.
نسخه دیگری از این پیکاپ نیز با موتور ۲.۲ لیتر توربودیزل و قدرت ۱۸۷ اسب بخار در استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر عرضه می‌شود. این مدل با گشتاور ۴۲۰ نیوتن‌متر، در زمان ۱۰ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و مصرف سوخت ۹ لیتر گازوئیل استاندارد جهانی دارد. امکانات متنوع دیگری از جمله قفل دیفرانسیل، گیربکس دستی یا اتوماتیک و سیستم دو دیفرانسیل یا محرک جلو نیز در نسخه‌های مختلف سانگ یانگ خان ارائه می‌گردد.
مدلی که در حال حاضر در ایران حضور دارد نسخه استاندارد این محصول است که برای گذراندن مراحل قانونی و فنی و دریافت مجوزهای لازم وارد شده و در آینده نسخه فول آپشن بنزینی و فیس لیفت شده این پیکاپ برای ورود به بازار ایران در نظر گرفته شده است. آینده نشان خواهد داد که این بازگشت چگونه از سوی مصرف‌کنندگان ایرانی پذیرفته خواهد شد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا