خودرو

مزدا EZ-6 در نمایشگاه پکن ۲۰۲۴ معرفی شد


بعد از شایعات و اخبار غیررسمی بسیار، مزدا در نمایشگاه پکن ۲۰۲۶ از محصول جدید خود که EZ-6 نام دارد،‌ رونمایی کرد. این مدل تمام‌الکتریکی قرار است جایگزین مزدا۶ شود و بر اساس پلتفرم EPA1 ساخته شده است. از این پلتفرم در ساخت مدل سدان Deepal SL03 که محصول جوینت‌ونچر مزدا با شریک چینی خود یعنی چانگان است نیز استفاده شده بود. تولید مزدا EZ-6 تا پیش از پایان سال جاری شروع خواهد شد. این خودرو سومین محصول الکتریکی مزدا محسوب می‌شود و البته قرار است نسخه پلاگ‌این هایبریدی آن هم عرضه شود. طول این مدل به ۴۹۲۱ میلی‌‌متر می‌رسد و عرض و ارتفاع آن هم به ترتیب ۱۸۹۰ میلی‌متر و ۱۴۸۵ میلی‌متر است.

مزدا هنوز مشخصات فنی هیچ‌یک از دو نسخه خودرو را افشا نکرده و صرفا مدعی شده است که نسخه تمام‌الکتریکی می‌تواند تا ۶۰۰ کیلومتر را طی کند و مسافت ترکیبی قابل پیمایش نسخه پلاگ‌این هایبریدی نیز به بیش از ۱۰۰۰ کیلومتر می‌رسد. با توجه به شباهت فنی به مدل Deepal SL03، انتظار می‌رود که مزدا EZ-6 نیز با گزینه‌های در دسترس پیشرانه الکتریکی همین مدل عرضه شود. مدل دیپال SL03 با دو گزینه ۵۸.۹ کیلووات ساعت و ۶۶.۸ کیلووات ساعت در بخش بسته باتری ارائه می‌شود و پیشرانه الکتریکی آن قادر به تولید ۲۱۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر است. یک نسخه قوی‌تر هم از آن وجود دارد که قدرت خروجی این نسخه به ۲۵۵ اسب بخار و گشتاور ۳۲۰ نیوتن‌متر می‌رسد. مزدا EZ-6 از زبان و فلسفه طراحی مخصوص مزدا که «روح حرکت» (Soul of Motion) نام دارد بهره می‌برد. جلوپنجره جسورانه و جذاب، ظاهر کلی بسیار داینامیک و چراغ‌های باریک و زیبای LED را می‌توان از عناصر برجسته طراحی در نمای بیرونی خودرو دانست. گفتنی است که از لحاظ ظاهری هم می‌توان شباهت‌های بسیاری بین این مدل و Deepal SL03 پیدا کرد. شباهت بین این دو محصول در فضای داخلی هم ادامه می‌یابد. جایی که یک صفحه نمایشگر بزرگ ۱۴.۶ اینچی در کنار یک پنل ابزار دیجیتالی ۱۰.۲ اینچی، وظیفه مخابره کردن اطلاعات و وضعیت خودرو را دارند. سیستم نورپردازی داخلی مخصوص، فرمان با طراحی کف صاف، کنسول مرکزی سفارشی و ورودی‌های باریک هوا را می‌توان سایر عناصر طراحی در فضای داخلی خودرو دانست. مزدا می‌گوید مدل EZ-6 همراه با فناوری‌های کمک‌رسان و تجهیزات ایمنی متعددی عرضه خواهد شد. یکی از این سامانه‌های کمکی، سیستم پارک هوشمند اتوماتیک است که به راننده اجازه می‌دهد حتی وقتی بیرون از خودرو قرار دارد، بتواند با دستورات صوتی بخشی از فعالیت‌های خودرو را شروع و رصد کند.

در کنار این خودرو در غرفه مزدا، یک مدل مفهومی هم به نام Mazda Arata معرفی شد. این کانسپت قرار است پیش‌نمایشی از یک مدل شاسی‌بلند الکتریکی را نشان دهد و نسخه تولیدی آن EZ-60 نام خواهد گرفت. جوینت‌ونچر چانگان مزدا می‌گوید که معرفی رسمی این نسخه به اواخر سال ۲۰۲۵ موکول شده است.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا