خودرو

علت ریپ زدن پراید هنگام شتابگیری


اگر با فشردن پدال گاز و هنگام شتابگیری، ماشین پراید یا هر ماشین دیگری ریپ می‌زند، به نوعی درخواست کمک می‌کند. ریپ زدن ماشین می‌تواند به معنای کم شدن سوخت در باک بنزین باشد، اما همچنین ممکن است نشان‌دهنده‌ی مشکلی جدی‌تر مانند ایراد در سیستم سوخت‌رسانی یا اگزوز، کثیفی سنسورها و… باشد.
در این مطلب از وبسایت خودروبانک برخی از دلایل ریپ زدن پراید یا هر خودروی دیگری هنگام شتابگیری را بررسی کرده و راه‌های برطرف کردن آن را بیان می‌کنیم.

به طور کلی هر خودروی بنزینی مثل پراید و دیگر خودروهای موجود در کشور، به چند دلیل شروع به ریپ زدن می‌کنند که در ادامه آنها را توضیح داده‌ایم.
دلیل اول: مشکل در سیستم سوخت
یکی از شایع‌ترین دلایل ریپ زدن موتور پراید، ایراد در سیستم سوخت خودرو، یعنی فیلتر، پمپ و انژکتورهاست. این سه عضو حیاتی با هم کار می‌کنند تا اطمینان یابند که سوخت از باک به انژکتورهای موتور شما به نحو مناسب جریان می‌یابد و سپس به طور یکنواخت به داخل موتور پمپ می‌شود. این فرآیند، مخلوطی ایده‌آل از سوخت و هوا تولید می‌کند تا درون سیلندر منفجر شود و موتور را روشن کند.
از آنجایی که فیلتر، پمپ و انژکتورهای سوخت به عنوان بخشی از یک سیستم به هم پیوسته کار می‌کنند، کثیفی و آشغال فقط باید یک قسمت را مسدود کند تا باعث خرابی سایر قسمت‌ها شود. این می‌تواند منجر به عملکرد ضعیف موتور، ریپ زدن خودرو یا حتی خرابی کامل موتور شود.
همچنین سوزن انژکتورهای سوخت با احتراق بنزین در موتور ممکن است مسدود شوند. کربن یک محصول جانبی طبیعی موتورهای بنزینی است و به تدریج روی انژکتورهای سوخت جمع می شود. خصوصا اگر بنزین مورد استفاده در خودرو استاندارد نباشد، این مشکل بیشتر رخ می‌دهد. انژکتورهای مسدود شده باعث ریپ زدن موتور می‌شوند زیرا نمی‌توانند بنزین کافی را به داخل سیلندرها یا منیفولد ورودی موتور اسپری کنند.
برای جلوگیری بهتر از چنین مشکلاتی، توصیه می‌کنیم که سالی یک بار سیستم سوخت خودرو را تمیز کنید. تعویض صافی بنزین و شستشوی انژکتورها می‌تواند این مشکل را تا حد زیادی برطرف کند.

دلیل دوم: شمع‌های فرسوده و خراب
ریپ زدن ماشین همچنین می‌تواند نشانه‌ای از نیاز خودرو به شمع‌های جدید باشد که از مهم‌ترین قطعات موتور شما هستند. شمع‌ها با ایجاد جرقه کوچک، مخلوط هوا و سوخت را در موتور منفجر می‌کنند و موتور را روشن نگه می‌دارند. اگر آنها کثیف باشند یا به خوبی کار نکنند، خودرو حتما ریپ خواهد زد و یا حتی ممکن است در نهایت نتوانید ماشین خود را روشن کنید.
تعویض به موقع شمع‌ها (هر سی هزار کیلومتر) می‌تواند از ریپ زدن خودرو هنگام شتابگیری ممانعت کند. ضمنا بهتر است هر چهل تا پنجاه هزار کیلومتر وایرها را نیز تعویض کنید تا برق همواره به نحو مناسب به شمع‌ها برسد.
دلیل سوم: سنسور MAF
یک حسگر جریان هوای جرمی یا MAF کثیف نیز می‌تواند عامل ریپ زدن موتور باشد. این سنسور به عنوان بخشی از فرآیند تزریق سوخت، دمای هوا ورودی و وزن آن را ارزیابی می‌کند. یک مف سنسور کثیف می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند، از جمله عملکرد ضعیف موتور و افزایش مصرف سوخت. با استفاده از یک اسپری انژکتور شوی می‌توانید این سنسور را تمیز کنید. برای اطمینان بهتر است مپ سنسور را هم با همین شیوه پاک کنید. هر بیست هزار کیلومتر می‌توانید این کار را انجام‌ دهید یا از تعمیرکار بخواهید آن را انجام دهد.
دلیل چهارم: مبدل کاتالیزوری معیوب
دلیل ریپ زدن موتور هنگام شتاب گرفتن ممکن است به خرابی مبدل کاتالیزور اگزوز ربط داشته باشد.
مبدل کاتالیزور میزان آلودگی خروجی از خودرو را کاهش می‌دهد. این قطعه بخشی از سیستم اگزوز خودرو است که با تبدیل ترکیبات مضر مانند مونوکسید کربن، اکسید نیتروژن و هیدروکربن‌ها به ترکیبات پاک یا کمتر مضر مانند آب و دی‌اکسید کربن، به کاهش آلودگی خودرو کمک می‌کند. گرفتگی و کثیفی این قطعه باعث بروز ایراد در تنفس موتور شده و مشکلاتی مثل ریپ زدن پراید هنگام شتاب گیری را نتیجه می‌دهد. همچنین خرابی مبدل کاتالیزور می‌تواند باعث گرم شدن بیش از حد پیشرانه و انتشار بوی تخم مرغ گندیده شود که در واقع، شما بوی گوگرد را در این شرایط استشمام می‌کنید.

دلیل پنجم: منیفولد اگزوز
منیفولد اگزوز اولین قطعه موتور است که با گازهای خروجی داغ خودرو سروکار دارد. اگر منیفولد اگزوز دچار نشتی باشد، موتور ممکن است ریپ بزند و بیش از حد گرم شود. همچنین ممکن است صدای سوت کشیدن یا ضربه زدن را بشنوید. این صدا زمانی که موتور سرد است بیشتر به گوش می‌رسد و به دلیل خروج گازهای موتور از منیفولد رخ می‌دهد.
دلیل ششم: واشرها و درزگیرها
نشتی اگزوز یا هوای ورودی در موتور باعث ریپ زدن آن می شود. تعویض واشر یا درزگیرهای فرسوده بسیار ارزان‌تر از تعویض قطعات اصلی موتور است که شاید بعدا در صورت تداوم ریپ زدن، آسیب ببینند. برای مثال، شکستن واشر منیفولد اگزوز می‌تواند به منیفولد اگزوز آسیب برساند که تعویض آن بسیار گران‌تر است.
دلیل هفتم: سنسور اکسیژن
سنسور اکسیژن یکی از چندین قطعه‌ای است که به تعیین مقدار سوخت مورد نیاز برای موتور کمک می‌کند. اگر مقدار سوخت کم یا زیاد باشد، موتور خودرو بد کار می‌کند و ریپ می‌زند. سوخت زیاد می‌تواند اصطلاحا موتور را خفه کند و سوخت کم باعث کاهش قدرت موتور و عملکرد آن می شود.

ریپ زدن موتور خودرو یک علامت هشداردهنده و نگران‌کننده است که نشان می‌دهد مشکلی در موتور وجود دارد. هر چه سریع‌تر به رفع این مشکل بپردازید، بهتر است؛ از جمله می‌توانید موارد زیر را رعایت کنید:
• به طور منظم سرویس و نگهداری خودروی خود را انجام دهید. این مورد شامل تعویض صافی بنزین، بررسی شمع‌ها و سایر قطعات مهم می‌شود.
• از سوخت باکیفیت استفاده کنید. سوخت با کیفیت پایین می‌تواند منجر به کثیفی سیستم سوخت و انسداد سوزن انژکتورها شده و باعث ریپ زدن شود.
• از رانندگی با باک خالی خودداری کنید. باک خالی می‌تواند باعث ایجاد اختلال در جریان سوخت به موتور و نفوذ کثیفی های ته باک به سیستم سوخت‌رسانی ماشین شود‌. درنتیجه ماشین ریپ خواهد زد.

هنگامی که متوجه شدید موتور خودرو ریپ می‌زند، به راحتی می‌توانید آن را تعمیر کنید. با دیاگ زدن و خواندن کدهای خطا شروع کنید. سپس شمع‌ها را بررسی و تعویض کنید. همچنین می‌توانید به دنبال نشتی هواکش ورودی موتور باشید و سنسورهای مف و مپ را تمیز کنید. در غیر این صورت، ممکن است نیاز به مراجعه به یک تعمیرکار حرفه‌ای داشته باشید.
در ادامه چند راهکار حرفه‌ای برای برطرف کردن این مشکل به شما پیشنهاد می‌دهیم که می‌توان با مراجعه به تعمیرکار و انجام این مراحل مشکل ریپ زدن ماشین هنگام شتابگیری و باقی مواقع را رفع کرد.
۱. دیاگ زدن
اولین قدم برای رفع هر مشکلی در خودرو، خواندن کدهای عیب‌یابی به وسیله دستگاه دیاگ است. اگر چراغ چک موتور روشن است، می‌توان حدس زد که کد خطا در حافظه ایسیو ذخیره شده است. با کمک دستگاه دیاگ سازگار ماشینتان می‌توانید ببینید که کدها چه معنایی دارند.
۲. بررسی شمع‌های جرقه
اگر مدتی است که شمع‌های ماشین را تعویض نکرده‌اید، باید آنها را بررسی کنید. برای انجام این کار مراحل زیر را دنبال کنید:
• شمع را جدا کرده و از نظر ظاهری بررسی کنید. اگر کاملاً تمیز و سالم به نظر می‌رسد، مشکلی وجود ندارد.
• اما اگر الکترودهای شمع آسیب‌دیده باشد، ممکن است از بنزین مناسب استفاده نکرده باشید و باید شمع را تعویض کنید.
• اگر رسوبات کربن روی شمع وجود دارد، ممکن است بتوانید آن را پاک کنید. برای این منظور از یک برس سیمی
• استفاده کنید. البته دستگاه‌های فرچه برقی سیمی بهترین راه برای تمیز کردن رسوبات سر شمع هستند که معمولا در هر تعمیرگاهی وجود دارند.
• حتما از شمع‌های اورجینال و باکیفیت استفاده کنید.
۳. بررسی فشار سوخت
از یک دستگاه فشارسنج سوخت برای بررسی میزان جریان سوخت استفاده کنید. البته باید میزان فشار مناسب سوخت ماشین خود را بدانید. به عنوان مثال، سیستم‌های دریچه گاز قدیمی ممکن است با فقط ۱۰ psi فشار خوب کار کنند، در حالی که سیستم تزریق سوخت جدید ممکن است تا ۶۰ psi فشار نیاز داشته باشد. حتی خودروهای یکسان با سال های تولید مختلف نیز می‌توانند متفاوت باشند.
اگر مشکلی در زمینه فشار سوخت وجود دارد، باید بفهمید از کجاست. شاید فقط نیاز به تعویض فیلتر بنزین دارید یا ممکن است به پمپ جدیدی احتیاج داشته باشید. در غیر این صورت، ممکن است بتوانید انژکتورها را با یک انژکتورشور تمیز کنید تا مشکل ریپ زدن ماشین برطرف شود.
۴. جستجوی نشتی در مسیر هوای ورودی به موتور
همیشه آسان نیست که نشتی خلاء را پیدا کنید، اما چند مرحله وجود دارد که ممکن است کمک کند. البته این کار آسان نیست اما برای اطمینان می‌توان تمامی واشرها و اورینگهای منیفولد و دریچه گاز را با نمونه‌های جدید تعویض کرد‌.

۵. تمیز کردن سنسورهای مف و مپ
اگر سنسور مف باعث ایجاد مشکل است، شاید با تمیزکاری بتوان آن را رفع کرد. پس مراحل زیر را دنبال کنید:
• مطمئن شوید که موتور خاموش است و کلید از سوئیچ خارج شده است. سوکت سنسور را جدا کنید. فقط این مرحله را زمانی که موتور سرد استُ انجام دهید.
• سنسور را از براکت هایی که آن را در جای خود نگه می‌دارند، خارج کنید.
• سنسور را با اسپری مخصوص تمیز کنید.
• اجازه دهید سنسور کاملاً خشک شود.
• آن را مجدداً نصب کنید و براکتها را محکم کنید.
• اگر تمیز کردن مشکل را برطرف نکرد، ممکن است نیاز به تعویض سنسور مف باشد. برای تمیزکاری مپ سنسور هم به همین شیوه عمل کنید.

تشخیص دلیل ریپ زدن پراید هنگام شتابگیری شاید به این سادگی ها هم نباشد. پس اگر نمی‌توانید مشکل را تشخیص دهید یا مطمئن نیستید که چگونه آن را برطرف کنید، با یک متخصص تعمیرکار تماس بگیرید و به تعمیرگاه بروید.
به طور کی هر زمان که موتور ریپ می‌زند، باید سریعاً آن را تعمیر کنید. اگر نمی خواهید کنار جاده بمانید یا با هزینه‌های تعمیر سنگین مواجه شوید، بهتر است اولین بار که متوجه ریپ زدن ماشین شدید، دلیل آن را بررسی و برطرف کنید.

ریپ زدن موتور خطرناک است؟
نه لزوما. ریپ زدن نشان می‌دهد که موتور سوخت کافی دریافت نمی‌کند یا سیستم جرقه کمی مشکل دارد. در برخی موارد، تعمیر آن ساده است و زمان زیادی نمی‌برد. با این حال، ممکن است مشکل جدی تری باشد که به همین دلیل نیاز به تشخیص حرفه‌ای برای جلوگیری از مشکلات بیشتر وجود خواهد داشت.
چگونه می‌توانم تشخیص دهم که موتورم ریپ می‌زند؟
ریپ زدن موتور می‌تواند در سطوح مختلفی رخ دهد. در ابتدا، ممکن است فقط احساس کنید که موتور در حال کمی بد کار کردن است، صدای اگزوز یکنواخت نیست و یا پیشرانه قدرت کافی ندارد. به خصوص در هنگام شتاب گرفتن می‌توان این مشکل را حس کرد.
آیا کمبود روغن می‌تواند باعث ریپ زدن شود؟
کمبود روغن موتور معمولاً باعث ایجاد همان نوع احساس ریپ زدن نمی‌شود که به واسطه کمبود سوخت حس می‌کنیم. با این حال، سطح روغن پایین می‌تواند باعث ایجاد فشار مضاعف و خرابی موتور شود. بدتر از آن، بدون مقدار روغن مناسب، موتور روانکاری لازم را ندارد و آسیب قطعی به قطعات حساس را در پی خواهد داشت.
دلیل خاموش شدن خودرو بعد استارت زدن
چک لیست خودرو قبل از سفر
بهترین ماشین برای رانندگان تازه کار

نویسنده حسین باباپور

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا