خودرو

این یوتیوبر قدرت ورشکست کردن یک خودروسازی را دارد!

خودرویی که مارکز براونلی از آن به‌عنوان «بدترین» مدلی که بررسی کرده است نام برد، شاید باعث ورشکستی سازنده‌اش شود.
به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در دنیای بررسی محصولات، کمتر صدایی به اندازه‌ی مارکز براونلی که بین ۱۶٫۵ میلیون دنبال‌کننده‌ی یوتیوبی‌اش با نام MKBHD شناخته‌ می‌شود، تأثیرگذار است؛ بنابراین، هنگامی که این یوتیوبر پرنفوذ تکنولوژی در نقدوبررسی ویدئویی‌ جدیدش از خودرو برقی فیسکر اوشن آن را به باد انتقاد گرفت، مشخص بود که جنجال به‌ پا خواهد کرد.

براساس گزارش زومیت، ویدئو ۲۰ دقیقه‌ای براونلی با عنوان صریح «این بدترین خودرویی است که تابه‌حال نقد کرده‌ام» از زمان انتشارش در ۲۹ بهمن بیش از ۴٫۳ میلیون بازدید داشت. در دقایق ابتدایی ویدئو، این منتقد کارکشته طراحی زیبا و فضای داخلی جادار اوشن را تحسین می‌کند و حتی آن را از نظر فضای سرنشینان عقب، برتر از رقبایی مانند تسلا مدل Y می‌نامد.
بااین‌همه، از بخت بد فیسکر، طولی نمی‌کشد که براونلی موج انتقاداتش در مورد لیست به‌ظاهر بی‌پایان باگ‌های نرم‌افزاری، مشکلات کاربردی و انتخاب‌های گیج‌کننده‌ در طراحی را بر سر اوشن آوار می‌کند؛ تا جایی که به گفته‌ی او، خودرو با قیمت آغازین ۷۰ هزار دلاری‌اش، اصلاً برای خرید مناسب نیست.

دکمه‌های بدون برچسب، نبود قابلیت مانیتورینگ برای سقف مجهز به پنل‌های خورشیدی، مشکلات اتصال کلید خودرو، هشدارهای خطای تصادفی و دوربین‌هایی که گاه‌وبی‌گاه غیرفعال می‌شوند، تنها اندکی از مشکلاتی‌اند که که مارکز در طول تست‌های خود با آن‌ها مواجه شد.
بروانلی از اوشن به‌خاطر حذف ویژگی‌های رایجی مانند فضای ذخیره‌سازی داشبورد و داشتن میز تاشویی که محفظه‌ی استراحتگاه دست بین دو صندلی را اشغال می‌کند، انتقاد کرد.

براونلی انتخاب‌های صورت‌گرفته در طراحی اوشن و اینکه آیا فیسکر نیازهای اولیه‌ی مشتری را در نظر گرفته است یا خیر، زیر سؤال برد و گفت: «به‌نظر می‌رسد که این شرکت جوان، هنوز به‌درستی نمی‌داند که با بسیاری از این انتخاب‌ها چه‌ کند.»
در ادامه‌ی ویدئو، براونلی نتیجه‌ می‌گیرد اوشن آنقدر پر از مشکلات و تصمیم‌های گیج‌کننده است که حتی حاضر نیست آن را به رایگان دریافت کند. این گفته واقعاً برای خودرویی که فیسکر آینده‌اش را روی موفقیتش شرط بسته، تعریف خوبی نیست.

فیسکر اوشن به سقفی مجهز به پنل خورشیدی مجهز است
در روزهای پس از انتشار این نقد، مشخص شد که فیسکر در واقع از براونلی التماس کرده بود که اوشن را تا زمانی که بتواند یک به‌روزرسانی عمده‌ی نرم‌افزاری به نام Ocean OS 2.0 را برای رفع بسیاری از این نقص‌ها منتشر کند، ارزیابی نکند؛ بااین‌حال، براونلی با بیان اینکه می‌خواهد محصول را در همان وضعیتی که مالکان واقعی آن را دریافت می‌کنند، قضاوت کند، از این کار امتناع کرد.
سپس در تنشی خجالت‌آور، یکی از کارمندان فیسکر که خود را مهندس ارشد معرفی کرد، با نمایندگی فروشی که اوشن را برای بررسی به براونلی قرض داده بود، تماس گرفت. در یک فایل صوتی که به‌طور مخفیانه ضبط و بعداً در تیک‌تاک منتشر شد، این مهندس بارها مالک را برای دریافت اطلاعات تماس براونلی به منظور «کنترل خسارت» بر سر نقد تند و تیز او تحت فشار قرار می‌دهد.

حیرت‌انگیزتر اینکه، نماینده‌ی فیسکر در تماس تلفنی اعتراف می‌کند که حتی پس از به‌روزرسانی بزرگ وعده داده‌شده، نرم‌افزار اوشن «هنوز جاهایی برای کار دارد. ما چیزهای بیشتری برای بررسی مجدد داریم؛ اما این کار باعث بهبود قابل توجه خودرو می‌شود.» این اعتراف صریح با آنچه فیسکر به‌عنوان راه‌حلی جامع برای ایرادات این خودرو معرفی کرده بود، در تناقض است.

سقوط ارزش سهام شرکت فیسکر
افشای این مکالمه‌ی ضبط‌شده که تابه‌حال ۳٫۶ میلیون بازدید داشته است، رسوایی‌های بیشتری را برای فیسکر رقم زد. سهام این شرکت ریزشی ۵۱ درصدی را تجربه کرد و فیسکر در آخرین گزارش درآمد خود گفت که در صورت نیافتن سرمایه‌گذاری تازه، شاید برای بقا تا پایان ۲۰۲۴ بودجه‌ی کافی نداشته باشد.
کل این ماجرا اهمیت و قدرت بالای منتقدان تأثیرگذاری مانند MKBHD را در دنیای فناوری برجسته می‌کند؛ نظر براونلی توانست نظر میلیون‌ها خریدار بالقوه‌ی اوشن را تغییر دهد و پیامدهای مالی عظیمی برای عرضه‌ی حیاتی‌ترین محصول فیسکر داشته باشد.

این اتفاق همچنین زنگ خطری است برای استارتاپ‌های خودرو برقی که خودروهای خود را بدون اطمینان از داشتن یک تجربه‌ی نرم‌افزاری قوی و بالغ در حد خودروسازان محبوب، زودهنگام به بازار عرضه می‌کنند.
در ادامه‌ی این ماجرا، براونلی ضمن پافشاری بر ارزیابی اولیه‌اش، می‌گوید که در صورت رفع نواقص ذکرشده توسط به‌روزرسانی وعده داده‌شده، شاید دوباره نگاهی به اوشن بیندازد؛ اما او به صراحت اعلام کرده که مسئولیت اصلی بر دوش فیسکر است تا نرم‌افزار و تجربه‌ی کاربری اوشن را به‌طور چشم‌گیری ارتقا دهد.
اکنون، تا زمان رفع ایرادات، فیسکر باید در سال سرنوشت‌سازی که برای بقا و دوباره سرپا شدنش می‌جنگد، با حکم «بدترین خودرو» از سوی براونلی دست‌وپنجه نرم کند.
۲۲۷۲۲۷

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا