خودرو

تویوتا کرولای هیبرید در ایران/ مشخصات و قیمت

براساس اطلاعات موجود، احتمالا کرولا مونتاژ چین یا ترکیه وارد ایران خواهد شد. شرکت واردکننده، مدل ۱.۸ هیبرید سدان را وارد ایران کرده است.
به گزارش خبرآنلاین، یکی از نکات جالب در طراحی نمای بیرونی کرولا هیبرید وارداتی، عدم هماهنگی چراغ‌های جلو و عقب است. حالت تیز و مثلثی، وفادار به سبک خودروهای ژاپنی در چراغ اصلی دیده می‌شود. همچنین، کاپوت کوتاه و سپر حجیم به کرولا کمک می‌کند تا حالت تهاجمی داشته باشد.
به نقل از پدال، در نمای جانبی، حالت ساده با حجم‌دهی کم‌عمق وجود دارد. شیب سقف تا صندوق، چشم‌نواز به نظر می‌رسد و خط کشیده شده زیر پنجره‌ها، ظرافت در طراحی کرولا را نشان می‌دهد. رینگ آلومینوم ۱۶ اینچ و آینه بغل هم‌رنگ بدنه، در تمام نسخه‌ها وجود دارد. طراحی این خودرو به گونه‌ای است که مالک بتواند چرخ‌های ۱۸ اینچ هم نصب کند.
چراغ‌های عقب، کم‌هیجان هستند. این شرایط، به خوبی تفاوت نسخه سدان برای کاربری خانوادگی و مدل هاچبک با چراغ‌های مثلثی را نشان می‌دهد. در کرولا سدان، شباهت‌هایی با کمری دیده می‌شود و حجم‌دهی بدنه در محل نصب پلاک، به خوبی انجام شده است. مدل‌های مختلف این خودرو، ادوات پلاستیک در سپر عقب دارند و حس یک خودروی اقتصادی را تداعی می‌کنند؛ اما نسخه‌ی وارداتی، سپر جلو و عقب فلزی هم‌رنگ بدنه دارد.

در مجموع، طراحی بیرونی کرولا سدان ۲۰۲۳ برتری واضح نسبت به خودروهای چینی بازار ایران را نشان می‌دهد. تناسب بین اجزای مختلف، حس بسیار خوبی به مخاطب می‌دهد و قطعا با برند تویوتا برای مردم ما، جذابیت‌ دارد. ابعاد این خودرو شامل طول ۴۶۳۵ و عرض ۱۷۸۰ و ارتفاع ۱۴۵۵ میلی‌متر، همراه فاصله محوری ۲۷۰۰ میلی‌متر است.
طراحی کابین و نمای داخلی تویوتا کرولا ۲۰۲۳
مانیتور لمسی ۸ اینچ برای کرولا ارایه می‌شود. این خودرو در غالب مدل‌ها فاقد پنل دیجیتال پشت فرمان است. دیگر اجزا نیز بسیار ساده به نظر می‌رسند.
نمایشگر ایستاده روی داشبورد، فرمان مدور، دسته‌دنده پلاستیک و مواد سخت روی داشبورد، اجزای اصلی در کابین کرولا ۲۰۲۳ هستند. البته مدل‌های آپشنال در بازار اروپا و امریکا، پنل دیجیتال دارند که احتمالا برای نسخه‌های وارداتی به ایران موجود نخواهد بود.
کرولا به خوبی چهار سرنشین بالغ را جای می‌دهد. صندلی‌های جلو ، ساده و راحت هستند. در عقب، نشیمن صاف و تخته‌ای دیده‌ می‌شود. مجموع این تجهیزات، فضای داخلی کرولا را ساده و کم‌هیجان نشان می‌دهند. صندوق عقب این خودرو، ۴۷۱ لیتر است و به لطف صندلی‌های جمع‌شده، ۱۶۰۰ لیتر فضای حمل بار فراهم می‌کند.
پیشرانه و تجهیزات فنی
براساس اطلاعات موجود، کرولا وارداتی غیر هیبرید مجهز به موتور ۱/۲ لیتر توربو با قدرت ۱۱۶ اسب بخار و گشتاور ۱۸۵ نیوتن‌متر است. این مدل با گیربکس اتوماتیک CVT، در زمان ۱۳ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد و میانگین مصرف سوخت ۷ لیتر در صد کیلومتر دارد. نهایت سرعت تویوتا کرولا ۱/۲ لیتر توربو، ۱۸۰ کیلومتر برساعت است.
در بازار جهانی، ارزان‌ترین کرولا با موتور ۱/۸ لیتری هیبرید، شناخته می‌شود. موتور بنزینی این مدل در ایران، ۱۰۱ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن‌متر گشتاور دارد. موتور الکتریکی هم ۷۰ اسب بخار قدرت و ۱۶۳ نیوتن متر گشتاور به پیشرانه می‌افزاید. کرولا هیبرید، همراه گیربکس CVT، میانگین مصرف سوخت ۴.۰۷ لیتر در صد کیلومتر فراهم می‌کند و در زمان ۱۱ ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد، کرولا در بازار جهانی، با نسخه دو دیفرانسیل نیز تولید می‌شود که طبیعتا وارد ایران نخواهد شد.

هنوز فهرست کامل از امکانات کرولا وارداتی منتشر نشده است. به همین دلیل، نمی‌توان قیمت دقیق را پیش‌بینی کرد. در کشورهای خلیج فارس، برای کرولا سدان ۱/۲ لیتر توربو دنده اتوماتیک، ۱۸ تا ۱۹ هزار دلار پرداخت می‌شود. همچنین کرولا هیبرید ۲۰ تا ۲۳ هزار دلار قیمت دارد.
قیمت قطعی و نهایی کرولای ۱.۸ هیبریدی در سامانه ۲ میلیارد و ۴۷ میلیون اعلام شده است. از مجموع موارد فوق می‌توان نتیجه گرفت که آستانه قیمت کرولا وارداتی در بازار آزاد، حدود ۴ میلیارد تومان باشد. هنگام به‌روزرسانی مطلب در فروردین ماه ۱۴۰۳ که نرخ دلار به ۶۳ هزار تومان رسیده است، کرولا ۱/۲ لیتر توربو ۴/۵ میلیارد تومان قیمت بازار آزاد دارد. اگر مزدا ۳ جدید هم به بازار ایران عرضه شود، می‌توان امیدوار بود تنوع سدان‌های موجود در کشور بهبود یابد. البته تخفیف مالیاتی برای خودروهای وارداتی، فرصت حضور کرولا هیبرید برای مصرف کننده ایرانی را فراهم خواهد کرد.
۵۸۵۸

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا