اخبار خودروهای برقی
Noneآلودگی هوا و میزان بالای آلایندگی خودروهای بنزینی و دیزلی یکی از بزرگترین مشکلات کلانشهرها است. ط یسالهای اخیر، صنعت خودروسازی در دنیا برای مقابله با این مشکل، خودروهای برقی را به بازار معرفی کرده است. گرچه هنوز ساخت خودروهای برقی ایرانی به مرحله اجرا درنیامده است اما با آزادسازی واردات خودرو، بالاخره قرار است پای ماشینهای برقی نیز به کشور باز شود. از همین رو هر روز خبر جدیدی پیرامون خودروهای برقی توسط مسئولان منتشر میشود.
آخرین اخبار مربوط به ساخت و واردات خودروهای برقی در ایران را در بخش بخوانید:
طبق بند الحاقی (۱) تبصره (۹):
تعرفه واردات خودروهای سواری نو و کارکرده برقی و هیبرید با عمر کمتر از ۵ سال در سال ۱۴۰۳ اعلام شد.
وزیر صنعت، معدن و تجارت روز ۲۶ دیماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
رحیم زارع، سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه، در دیماه ۱۴۰۲ مصوبههای این کمیسیون درباره واردات خودروهای برقی گفت:
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزیر صمت، در آذرماه ۱۴۰۲ درباره مرجع قیمتگذاری خودروهای برقی گفت:
منوچهر منطقی، معاون صنایع حملونقل وزارت صمت در آبانماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
وزیر صمت در آبانماه ۱۴۰۲ درباره واردات خودروهای برقی اعلام کرد:
بنابر اعلام شرکت ایران خودرو، تفاهمنامه همکاری استراتژیک بین گروه صنعتی ایران خودرو و شرکت دانگ فنگ چین به امضا رسید.
در جریان بازدید وزیر صمت از شرکت دانگ فنگ، قرارداد عرضه خودرو برقی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کشور بین این شرکت و ایران خودرو امضا شد.
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، در نشست خبری ۳ آبانماه ۱۴۰۲ سازمان حمایت دوباره بر برنامه جدی دولت برای واردات خودروهای برقی تاکید کرد و گفت:
وزیر صمت، اول آبان ۱۴۰۲ گفت:
رئیس سازمان توسعه تجارت گفت:
مدیرعامل ایران خودرو در شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
عباس علیآبادی، وزیر صمت، در شهریورماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
منوچهر منطقی، معاون حمل و نقل وزارت صمت عنوان کرد:
زاکانی، شهردار تهران در مردادماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
عباس علیآبادی، وزیر صمت، مردادماه ۱۴۰۲ درباره ایجاد زیرساختهای مورد نیاز برای برقی شدن خودروها در کشور گفت:
مدیرعامل گروه صنعتی خودروسازی ایران خودرو از خودرو هیبریدی شاین مکس ایران خودرو رونمایی کرد و گفت:
منوچهر منطقی، معاون صنایع حمل و نقل وزارت صمت، تیرماه ۱۴۰۲ اعلام کرد:
تولد خودروهای برقی ایرانی به اوایل دهه ۱۳۸۰ شمسی برمیگردد. اولین خودروی برقی ایرانی با نام آریانا به عنوان پیشقراول این نسل از اتومبیلها در ایران ساخته شد و به دنبال آن بسیاری از مراکز دانشگاهی و خودروسازان بخش دولتی و خصوصی تلاش کردند تا قدمی در این مسیر بردارند. البته با گذشت بیش از ۲ دهه، هنوز هم هیچ خودروی برقی ایرانی به خیابانها نیامده است. تاکنون چندین نمونه از این ماشینها در کشور به صورت آزمایشی ساخته شدهاند:
همانطور که پیشتر اشاره کردیم، بسیاری از شرکتهای خودروسازی در دنیا برای مقابله با پدیده افزایش گازهای گلخانهای به ساخت خودروهای برقی روی آوردند. در حال حاضر شرکتهای BYD، تسلا، فولکس واگن، سایک چین و جیلی ولوو به عنوان ۵ شرکت برتر سازنده ماشینهای برقی در دنیا شناخته میشوند.
خودروهای برقی نقش بسیار مهمی در کاهش مصرف سوختهای فسیلی و گازهای گلخانهای دارند. از آنجا که این خودروهای بدون اگزوز، آلایندگی بسیار پایینتری نسبت به خودروهای فعلی دارند، ساخت یا واردات آنها برای کشورهای مختلف مقرونبهصرفهتر است.
نویسنده: فاطمه امین الرعایا