خودرو

تعویض پلاک بدون سند امکان‌‌پذیر است؟

آیا می‌دانید سند کمپانی با برگ سبز و سند قطعی خودرو چه تفاوتی دارد و ارزش حقوقی کدام یک بالاتر است؟ با مشکلات مربوط به فروش خودرو بدون سند کمپانی آشنایی دارید؟ خرید و فروش خودرو بدون سند کمپانی یکی از دغدغه‌های رایج خریداران خودرو است و با وجود این که نیروی انتظامی اعلام کرده که برگ سبز را به عنوان سند مالکیت خودرو می‌شناسد، اما سند کمپانی هنوز اعتبار حقوقی خود را حفظ کرده و از مدارک مهم در محاکم قضایی محسوب می‌شود. نبودن این سند هنگام فروش خودرو و تعویض پلاک می‌تواند مشکلاتی را برای خریدار و فروشنده ایجاد کند.
به گزارش اقتصاد آنلاین، همراه مکانیک نوشت: در این مقاله قرار است به میزان اهمیت سند کمپانی در معاملات خودرو و چگونگی خرید و تعویض پلاک بدون سند کمپانی بپردازیم.
سند کمپانی برگه‌ای است که از طرف شرکت سازنده خودرو صادر می‌شود و در آن مشخصات ظاهری و فنی خودرو و مشخصات خریدار درج می‌شود. این سند در حقیقت معامله خودرو بین شرکت سازنده و خریدار را تأیید می‌کند و سند مالکیت رسمی خودرو محسوب می‌شود.
حال اگر خریدار اولیه خودرو بخواهد آن را به خریدار دیگری بفروشد و خریدار دوم درخواست ثبت سند در دفترخانه را داشته باشد، پس از مراجعه ۲ طرف به دفترخانه، سندی رسمی به نام خریدار جدید صادر می‌شود که مالکیت او بر خودرو را تأیید می‌کند. این برگه سند قطعی خودرو محسوب می‌شود و به مجموعه سند کمپانی و سند قطعی، سند ۲ برگی خودرو می‌گویند.
برگ سبز خودرو در حقیقت سند مالکیت پلاک خودرو محسوب می‌شود و انتقال پلاک به خریدار جدید را اثبات می‌کند. در محاکم قضایی و حقوقی، سند کمپانی و قطعی دست بالا را دارند و به همین دلیل است که فروش خودرو بدون سند کمپانی می‌تواند مشکلات زیادی را ایجاد کند.

برای تعویض پلاک هم به برگ سبز و هم به سند کمپانی نیاز دارید و بدون آن‌ها تعویض پلاک شدنی نیست. البته در صورت مفقودی هر کدام از این برگه‌ها، فروشنده می‌تواند به خریدار وکالت تعویض پلاک بدون سند کمپانی یا برگ سبز بدهد که اصولاً این وکالت‌نامه‌ها برای پیگیری کارهای مربوط به گرفتن سند کمپانی و برگ سبز المثنی صادر می‌شود. بعد از صدور این مدارک، خریدار می‌تواند تعویض پلاک را انجام بدهد.

اگر شما خودرویی را بدون سند کمپانی خریده باشید یا آن را گم کرده باشید و خریدار جدید از شما این سند را بخواهد، قانوناً باید نسخه المثنی آن را بگیرید و به خریدار تحویل بدهید. درصورتی‌که سند کمپانی المثنی به نام شما صادر نشود، امکان ثبت سند قطعی به نام خریدار را نخواهید داشت. همچنین اگر سند کمپانی به نام شما باقی بماند یا نسبت به فروش خودرو بدون سند کمپانی اقدام کنید و بعداً از پلاک خودرو شکایت شود، امکان احضار شما به دادگاه به عنوان مالک خودرو وجود دارد.
در مورد خرید خودرو بدون سند کمپانی هم باید احتیاط‌های لازم را به خرج بدهید. درصورتی‌که خودرویی را بدون سند کمپانی بخرید و بعداً به دلیل در دسترس نبودن مالک قبلی یا گم شدن سند کمپانی درخواست سند المثنی بدهید، این سند به نام کسی صادر می‌شود که در دفاتر اسناد رسمی نام او به عنوان آخرین مالک رسمی خودرو ثبت شده است. برای تغییر نام مالک در این سند، باید به دادگاه یا شورای حل اختلاف مراجعه کنید و مدارکی مثل برگ سبز (به نام خودتان) و ادله کافی ارائه کنید.
از طرف دیگر اگر مالک خدای‌ناکرده کلاهبردار از کار دربیاید و به شما وکالت تعویض پلاک داده باشد و شما هم هنگام تنظیم وکالت‌نامه به تمامی جزئیات توجه نکرده باشید، امکان دارد بعد از مدتی ادعای مالکیت خودرو را مطرح کند. به همین دلیل است که بسیاری از وکلا توصیه می‌کنند که حتماً نسبت به ثبت سند قطعی در دفترخانه هم اقدام کنید.
برای این که فروش خودرو بدون سند کمپانی بی‌دردسر انجام شود، باید به خریدار وکالت تعویض پلاک بدون سند کمپانی بدهید. همان‌طور که گفتیم، این وکالت در اصل به خریدار اجازه می‌دهد که به دنبال کارهای گرفتن سند کمپانی المثنی برود و بعد تعویض پلاک را انجام بدهد. البته برای تعویض پلاک و ثبت سند قطعی بدون سند کمپانی یک استثنا وجود دارد و آن هم وجود سند قطعی قبلی است. در صورت وجود این برگه، می‌توان تعویض پلاک و نقل‌وانتقال رسمی خودرو را انجام داد.
برای گرفتن سند کمپانی المثنی، باید مراحل زیر را طی کنید:
در این مقاله با راه و چاه فروش خودرو بدون سند کمپانی آشنا شدید و به شما گفتیم که در صورت مفقودی این سند مهم، باید چه‌کار کنید. توصیه می‌کنیم که تا جای ممکن از خرید خودرو بدون سند کمپانی خودداری کنید و اگر این سند موجود نبود، حتماً از وجود سند قطعی به نام مالک اطمینان حاصل کنید و از او بخواهید که این سند را بعد از تعویض پلاک به شما انتقال دهد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا