خودرو

همکاری «اندیشکده خودرو» و «انجمن کسب‌و‌کارهای خانوادگی»

عصر خودرو- امروزه چیزی حدود سه هزار واحد تولیدی در زنجیره صنعت خودروسازی فعال‌اند که شامل شرکت خودروسازی اعم از تولید کننده یا وارد کنندگان خودرو، واحد تولیدی در صنایع پایین دستی یعنی قطعه‌سازان و واحد فعال خدماتی در بخش صنایع بالادستی صنعت خودرو یعنی خدمات پس از فروش می شوند.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، اگر از این بین سه شرکت ایران خودرو؛ سایپا و کرمان خودرو را که وضعیتی شبه دولتی یا خصولتی دارند بیرون بگذاریم؛ می‌توان گفت از نظر تعداد، بیش از ۹۰ درصد فعالین بخش صنعت خودرو در دایره مشمولیت تعریف «کسب و کارهای خانوادگی» قرار خواهند گرفت.
کسب و کارهای خانوادگی نقش مهمی در اقتصاد کشورهای دنیا ایفا می‌کنند. با توجه به عمر صنعت خودروسازی؛ میانگین عمر اغلب واحدهای فعال در این صنعت به مرز ۴۰ سالگی رسیده است و این به معنای در آستانه بودن روند انتقال مالکیت و مدیریت این واحدها به نسل دوم است.
ـ در مسیر این انتقال چه نکاتی باید مد نظر باشد؟
ـ تداوم کسب و کار در نسل بعدی چگونه خواهد بود؟
ـ برای جانشین پروری چه فعالیت‌هایی صورت گرفته است؟
و سوالاتی از این دست اهمیت بسیاری خواهد داشت. در دنیا به همین منظور موسساتی نظیر«FBN International» مراکز شایسته و قابل اعتمادی در عرصه‌های آموزش؛ تحقیقات؛ مشاوره و اجرای رویدادها برای این مهم ایجاد شده است اما در ایران تاکنون شاهد کار ویژه و منحصر به فردی نبوده‌ایم تا این‌که در سال ۱۴۰۱ به کمک تیمی مرکب از: محسن خلیلی؛ سعید جابر انصاری؛ مهدی فضلی؛ محمدرضا جابر انصاری؛ سید عباس موسوی رهپیما؛ شاهین خلیلی و خانم صدیقه گرامی انجمن  ترویج کسب و کارهای خانوادگی ایران( fbpa.net) را تاسیس کردند.
مفهوم کسب و کارهای خانوادگی:
عضویت اعضای خانواده در هیات مدیره، درصد مالکیت سهم از سوی اعضای خانواده و کنترل یا نفوذ قابل ملاحظه خانواده در شرکت، از عواملی است که شرکت‌های خانوادگی به وسیله آن تعریف می‌شوند. به لحاظ درصد مالکیت، شرکت‌هایی به عنوان شرکت‌های خانوادگی تلقی می‌شوند که یک یا چند نفر از یک یا دو خانواده، صاحب حداقل پنجاه درصد از حقوق صاحبان سهام باشند. از منظر کلی و همکاران شرکتی به عنوان خانوادگی تلقی می‌شود که یک عضو خانواده، جزو هیات مدیره باشد و حداقل دو نسل از خانواده در کنترل نقش تحقق اهداف و وظایف سازمانی و قالب برنامه‌های اجرایی برعهده دارد.
این انجمن با شعار «خانواده سازگار؛ میراث ماندگار و توسعه پایدار» در راستای چهار محور فعالیت‌های خود را سامان داده است:
ـ شناسایی و تعیین چالش‌ها و نیازهای توسعه پایدار کسب و کارهای خانوادگی
ـ طراحی و تامین آموزش‌های مورد نیاز نسل‌های ارشد، فعلی و بعدی خانواده‌های کسب و کار
ـ شبکه‌سازی و ایجاد فضای امن برای اشتراک گذاری تجربیات بین همتایان کسب و کارهای خانوادگی موفق
ـ ارتقا آگاهی جامعه درباره اهمیت و نقش کسب و کارهای خانوادگی در رشد اقتصاد، رفاه اجتماعی و توسعه ملی کشور
«اندیشکده خودرو» با رویکرد دانش محور در تلاش است با همکاری و کمک «انجمن ترویج کسب و کارهای خانوادگی» در گام نخست اقدام به جمع‌آوری اطلاعات از واحدهای فعال در زنجیره ارزش خودرو بپردازد و در گام بعدی با ایجاد کارگروهی مشترک در راستای نیل به اهداف انجمن که قرابت بسیاری با اهداف مد نظر اندیشکده خودرو دارد؛ اتحاد خوشایند بین نسلی خانواده‌های کسب و کار در زنجیره ارزشی خودرو را قوام بخشیده و زمینه را برای دستاوردهای فزاینده در اقتصاد و رفاه اجتماعی، توام با ارتقای جایگاه بین‌المللی ایران عزیزمان فراهم آورد.
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا