خودرو

تاکسی های برقی شهرداری در حال تردد بدون پلاک رویت شدند


صبح امروز جی ای سی آیون V پلاس و LX پلاس در سطح شهر تهران در حال تردد بدون پلاک رویت شدند.
به تازگی شهرداری تهران اعلام کرده است که قصد دارد ناوگان تاکسیرانی شهر تهران را به سمت و سوی برقی شدن ببرد اما تا اینجای کار به جز یک تیزر تبلیغاتی که در آن چند دستگاه جی ای سی آیون و اتوبوس برقی مشاهده می شوند، تعدادی بیلبورد تبلیغاتی با جک E50A و… در عمل شاهد اتفاق خاصی نبوده ایم. امروز نیز تعدادی آیون V پلاس و LX پلاس مشاهده شد که نه پلاکی داشتند و نه تا بحال شرکتی واردات آن ها را برعهده گرفته است؛ بدون خدمات، بدون پلاک!
جی ای سی آیون V پلاس یکی از جدیدترین محصولات کمپانی GAC است، که در قالب یک کراس‌­اور کامپکت برقی به بازار عرضه شده. این خودرو به ترتیب طول، عرض و ازتفاعی برابر با ۴۵۸۶، ۱۹۲۰ و ۱۷۲۰ میلی متر دارد. فاصله بین دو محور آن نیز ۲۸۳۰ میلی متر اعلام شده است. آیون V پلاس از یک موتور برقی با قدرت خروجی ۲۴۱ اسب بخار بهره می‌برد.
این کراس اوور برقی در سه تیپ V70، V60 و V80 عرضه می شود که این سه تیپ با هر بار شارژ کامل قادر به پیمایش مسافتی در حدود ۴۰۰، ۵۳۰ و ۶۰۰ کیلومتر هستند. لازم به ذکر است که باتری های این خودرو دست پرورده CATL چین هستند. شارژ سریع آیون V پلاس تنها حدود ده دقیقه زمان می برد که از این حیث، خودرویی کاملا متفاوت در بین رقبای خود به حساب می آید.
قیمت کراس‌اوور آیون V Plus در بازار چین بسته به تریم از ۲۲.۲۰۰ تا ۳۲.۴۰۰ دلار است.
اگر شعاع حرکتی ۶۰۰ کیلومتری را کافی نمی‌بینید، آیون LX توانسته از مرز یک هزار کیلومتر عبور کند. آیون LX پلاس را باید یک کراس اوور برقی با طراحی شکیل و تکنولوژی پیشرفته دانست که به واقع واردات آن نیاز به زیرساخت های مناسب خصوصا در زمینه خدمات و نگهداری است.
نسخه پایه گک آیون LX پلاس تریم ۸۰ نام دارد که دارای یک باتری ۹۳.۳ کیلووات ساعتی و یک موتور الکتریکیست که قادر به تولید ۲۴۰ اسب بخار قدرت و سیستم انتقال قدرت تک دیفرانسیل است. این خودرو در حالت شارژ کامل قادر به پیمایش ۶۵۰ کیلومتر مسافت است. قیمت این نسخه ۴۵ هزار دلار اعلام شده است.
یک پله بالاتر، نسخه ۸۰D آلتیمیت بوده که دارای همان باتری ۹۳.۳ کیلووات ساعتی و دو موتور الکتریکی ۴۸۰ اسب بخاری بوده که در حالت شارژ کامل می تواند ۶۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند. قیمت این نسخه ۵۲ هزار دلار اعلام شده است.
گران قیمت ترین نسخه GAC Aion LX Plus گک آیون LX پلاس هم مدل هزار مایل بوده که دارای باتری ۱۴۴.۴ کیلوات ساعتی، یک موتور برقی ۲۴۰ اسب بخاری و سیستم انتقال قدرت جلو محرک بوده و طی ۷.۹ ثانیه از حالت سکون به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا می کند. این نسخه قادر است در حالت شارژ کامل ۱۰۰۸ کیلومتر مسافت را طی کند و برچسب قیمت آن ۷۲ هزار دلار اعلام شده است.
در پایان باید دید هدف شهرداری از نمایش این خودرو ها آن هم با این تکنولوژی چیست و کدام شرکت واردات و مهم تر از همه خدمات آن ها را برعهده گرفته است، چه تعداد از این خودرو ها وارد می شوند و با چه قیمتی قرار است به دست مشتریان برسند. در شهری همچون تهران واردات چند دستگاه آیون چه دردی را دوا خواهد کرد و چرا اگر قرار بر برقی سازی ناوگان است، به سراغ محصولات ارزان تر و در دسترس تر نمی روند؟ آیا این بار هم سنگ بزرگ، علامت نزدن است؟

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا