خودرو

(تصاویر) رنو ۵ ئی-تک؛ کابین همان یادگار ۵۰ سال پیش است، اما جدیدتر!

رنو ۵ خودرویی بود که در دو نسل و طی سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ توسط کمپانی رنو فرانسه تولید شد. رنو ۵ که در ایران با پیکان هم دوره بود، خودرویی به مراتب زیباتر و جذاب‌تر برای مخاطبین بویژه نسل جوان و بانوان بود هر چند در بحث فنی پیکان طرفداران بیشتری داشت. به هر ترتیب چند دهه از تاریخ خودرو ایران با حضور این دو محصول شکل گرفت.
یکی از محصولات جذاب نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ که اتفاقا برای ما ایرانی‌ها نیز خاطرات بسیاری همراه خود دارد، رنو ۵ است البته از نوع جدید آن! بخوانید… قیمت ساندرو در بازار امروز ۹ اسفند ۱۴۰۲ (تصاویر) رنو ۵ برگشت (تصاویر) رنو سنیک؛ زباله دوستی که خودرو برتر سال ۲۰۲۴ شد
رنو ۵ خودرویی بود که در دو نسل و طی سال‌های ۱۹۷۲ تا ۱۹۹۶ توسط کمپانی رنو فرانسه تولید شد. رنو ۵ که در ایران با پیکان هم دوره بود، خودرویی به مراتب زیباتر و جذاب‌تر برای مخاطبین بویژه نسل جوان و بانوان بود هر چند در بحث فنی پیکان طرفداران بیشتری داشت. به هر ترتیب چند دهه از تاریخ خودرو ایران با حضور این دو محصول شکل گرفت.
رسانه‌های معتبر خودرویی رونمایی از رنو ۵ جدید را مهم‌ترین رویداد نمایشگاه ژنو ۲۰۲۴ لقب داده اند. این خودرو جذاب بار دیگر زنده شده و به اروپا باز می‌گردد، اما این بار کاملا الکتریکی خواهد بود.
البته در بحث طراحی مشاهده می‌کنید که تمامی عناصر وابستگی خود را به زبان طراحی اصلی رنو ۵ حفظ کرده اند تا در همه بخش‌ها پروفایلی مشابه با نمونه اصلی شکل بگیرد. نام کامل این محصول جدید، رنو ۵ ئی تِک است و با اولین نگاه خاطرات رنو ۵ توربو را زنده می‌کند.
فضای داخل کابین نیز کاملا با توجه به شرایط نمونه کلاسیک رنو ۵ شکل گرفته است. با توجه به تریم از نمایشگر ۷ یا ۱۰ اینچی برای اطلاعات کیلومتر و همچنین یک نمایشگر ۱۰ اینچی برای تنظیمات سیستم سرگرمی استفاده شده است.
رنو ۵ ئی-تک از منظر ابعاد برابر با ۳۹۲۰ میلیمتر در طول، ۱۷۷۷ میلیمتر در عرض و ۱۵۰۰ میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است فاصله بین محور‌های آن نیز ۲۵۴۰ میلیمتر است. ظرفیت قسمت بار ۳۲۶ لیتر محاسبه شده است.
رینگ‌های آلومینیومی ۱۸ اینچی با تایر‌های ۵۵/۱۹۵ به عنوان شرایط پایه برای رنو ۵ ئی-تک در نظر گرفته شده است. رنو ۵ ئی- تک از نظر اندازه بزرگ‌تر از رنو تویئنگو و کوچکتر از کیلو است.
سبک‌ترین تریم رنو ۵ ئی-تک از باتری ۴۰ کیلووات ساعت استفاده می‌کند و ۱۳۵۰ کیلوگرم سنگینی دارد. سنگین‌ترین تریم نیز مجهز به باتری ۵۲ کیلووات ساعت است که وزن خودرو را به ۱۴۵۰ کیلوگرم رسانده است.
تریم پایه با باتری ۴۰ کیلوواتی از تک موتور الکتریکی مرتبط با محور جلو استفاده می‌کند و ۹۵ اسب بخار خروجی و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور دارد. تریم بالاتر ۱۲۰ اسب بخار خروجی و ۲۲۵ نیوتن متر گشتاور دارد. تریم مجهز به باتری ۵۲ کیلووات ساعت با تک موتور الکتریکی ۱۵۰ اسب بخاری و گشتاور ۲۴۵ نیوتن متر عرضه می‌شود. شاخص صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این مدل حدود ۸ ثانیه است.
بیشینه سرعت به طور الکترونیکی روی ۱۵۰ کیلومتر برساعت محدود می‌شود. برد حرکتی تریم پایه ۳۰۰ کیلومتر است، اما باتری قوی‌تر برد حرکتی را به ۴۰۰ کیلومتر می‌رساند. شارژ AC از بیشینه ۱۱ کیلوواتی پشتیبانی می‌کند، اما با استفاده از شارژ پرسرعت DC می‌توان این بیشینه شارژ را به ۸۰ کیلووات برای باتری کوچک‌تر و ۱۰۰ کیلووات برای باتری بزرگ‌تر افزایش داد.
با استفاده از شارژر DC تنها به ۱۵ دقیقه زمان نیاز است تا ظرفیت باتری را از ۱۵ به ۸۰ درصد آن رساند. گفتنی است که تریم ۹۵ اسب بخاری رنو ۵ الکتریکی از فناوری شارژ DC پرسرعت پشتیبانی نمی‌کند. به عنوان آپشنی عجیب برای این سگمنت، رنو ۵ جدید در محور عقب از تعلیق مالتی لینک مستقل بهره می‌برد.
باتری رنو ۵ ئی-تک از فناوری ریورز نیز پشتیبانی می‌کند که با استفاده از آن می‌توان لوازم خانگی را برق رسانی کرد. همچنین انرژی گرمایی سیستم ترمز نیز برای تجدید قوای باتری وارد چرخه‌ای فناورانه می‌شود. لوگوی عدد ۵ روی درپوش موتور در واقع چراغ نشانگر میزان ذخیره انرژی است که زیبایی خلاقانه‌ای به این قسمت از خودرو داده است.
لوگوی عدد ۵ روی درپوش موتور در واقع چراغ نشانگر میزان ذخیره انرژی است که زیبایی خلاقانه‌ای به این قسمت از خودرو داده است. ارزان‌ترین تریم رنو ۵ الکتریکی در اروپا احتمالا حدود ۲۷ هزار یورو قیمت خواهد داشت.
رنو ۵ ئی- تک در فضای کابین اکسسوری‌های جالب و فانتزی دارد که از جمله باید به سبد مخصوص قرار دادن نان باگت اشاره کرد که فضایی به شدت فرانسوی در این قسمت ایجاد می‌کند!
یک فضای ذخیره سازی که پرینت سه بعدی شده و لوگوی ۱۹۷۲ یعنی سال تولید اولین رنو ۵ را نشان می‌دهد نیز در کنسول میانی جانمایی شده است. به این موارد باید سری تعویض کننده پشت فرمان که ظاهری شبیه به جلد رژ لب دارد را نیز اضافه کنید و البته کار به اینجا تمام نمی‌شود، زیرا ۱۰۴ اکسسوری برای این خودرو در نظر گرفته شده و لیست آن پیش روی مشتریان قرار خواهد گرفت.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا