خودرو

فروش خودروسازان از تولید پیشی گرفت

دنیای اقتصاد: مقایسه آمار تولید و فروش سه خودروساز بزرگ کشور در سامانه کدال، حاکی از آن است که آنها در سال ۱۴۰۲ تقریبا هرچه را تولید کرده‌اند به فروش رسانده‌اند و حتی به میزان محدودی از انبار خود را نیز خالی کرده‌اند. طبق آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت، سال گذشته تولید خودروهای سواری و وانت این سه خودروساز بزرگ ۹۸۱هزار و ۸۳۰ دستگاه بوده است، اما در همین مدت ۹۸۵هزار و ۱۷۰دستگاه فروخته‌اند. بنابراین طی سال ۱۴۰۲ خودروسازان بزرگ کشور سه‌هزار و ۳۴۰ دستگاه بیشتر از آنچه تولید کرده‌اند، فروخته‌اند که نشان می‌دهد انبار خودروسازان در این مدت رو به خالی شدن بوده است.
البته در سال‌های گذشته روال بر این بود که خودروسازان در ماه پایانی سال فروش خود را نسبت به تولید کاهش می‌دادند تا بتوانند با دریافت مجوز افزایش قیمت در آغاز سال بعد، محصولات خود را با قیمت بالاتری به فروش برسانند، اما اسفندماه امسال خبری از دپوی محصول نبود. فروش در سامانه یکپارچه در ابتدای سال ۱۴۰۲ که تعهدات زیادی برای خودروسازان ایجاد کرد، یکی از عواملی بود که باعث شد خودروسازان برای رفع تعهدات، خودرویی را راهی انبار نکنند. عامل دوم نیز حساسیتی است که نهادهای نظارتی در سال گذشته نسبت به عرضه خودرو داشتند. برای مثال فروش ایران‌خودرو در اسفندماه سال پیش، ۴۶هزار و ۱۴۳ دستگاه بود؛ این شرایطی است که این خودروساز در آخرین ماه از سال، ۴۳هزار و ۶۴۰ دستگاه تولید داشته است. علت این امر این است که در بهمن‌ماه سال ۱۴۰۲بخشی از تولیدات عرضه نشده بود اما در اسفند این بخش نیز وارد بازار شده است.
همچنین آمار تولید و فروش خودروسازان در سال گذشته که در سامانه کدال منتشر شده، نشان می‌دهد هر سه خودروساز بزرگ در مدت‌زمان مذکور نسبت به مدت مشابه سال ۱۴۰۱ میزان فروش کمتری داشته‌‌اند. بر اساس این آمار در سال گذشته سه خودروساز بزرگ کشور در مجموع ۹۸۵هزار و ۱۷۰ دستگاه محصول به فروش رسانده‌اند. این در حالی است که این رقم برای سال ۱۴۰۱ به میزان یک‌میلیون و ۱۳۱هزار و ۶۹۰ دستگاه بوده است. بنابراین غول‌‌های خودروسازی ایران سال گذشته ۱۴۶هزار و ۵۲۰دستگاه محصول کمتری را به فروش رسانده‌اند که نشان از افت حدود ۱۳درصدی نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.
برای بررسی جزییات تولید و فروش غول‌های خودروساز کشور، ابتدا به سراغ ایران‌خودرو برویم. این خودروساز بزرگ کشور در سال ۱۴۰۲، ۵۳۵هزار و ۶۳۶دستگاه خودرو تولید کرده است، اما فروش محصولات این تولیدکننده خودرو به ۵۳۷هزار و ۶۰۰ دستگاه می‌رسد؛ بنابراین ایران‌خودرو هزار و ۹۶۴ دستگاه بیشتر از آنچه در سال گذشته تولید کرده به فروش رسانده است. باید توجه کرد که فروش این خودروساز در سال ۱۴۰۱، ۶۰۷هزار و ۱۰۰ دستگاه بوده است. بنابراین این شرکت در سال گذشته، ۶۹هزار و ۵۰۰دستگاه، معادل ۱۱.۴ درصد، کمتر فروش داشته است. نسبت فروش به تولید ایران‌خودرو نیز در سال گذشته ۱۰۰.۴درصد بوده که نشان می‌دهد ۰.۴درصد بیشتر از تولید خود فروخته است.
سایپا نیز در سال گذشته بیشتر از تولید خود فروخته است. طی سال ۱۴۰۲ سایپایی‌ها ۳۴۵هزار و ۹۴۶دستگاه خودرو تولید کرده‌اند اما فروش آنها ۳۴۶هزار و ۷۳۲ دستگاه بوده است که آمار ۱۰۰.۲درصدی را برای نسبت فروش به تولید آنها رقم زده است. در سال ۱۴۰۱ فروش سایپا ۳۸۶هزار و ۸۵۵ دستگاه بود که نشان می‌دهد در سال گذشته، این شرکت ۱۰درصد، معادل ۴۰هزار و ۱۲۳ دستگاه، کمتر از سال پیش از آن فروش داشته است.
پارس خودرو طی سال گذشته ۱۰۰هزار و ۸۳۸دستگاه خودرو را به فروش رسانده است، این در حالی است که این آمار برای سال ۱۴۰۱ به میزان ۱۳۷هزار و ۷۳۵ دستگاه بود. بنابراین در این مدت زمانی پارس‌خودرو ۳۶هزار و ۸۹۷ دستگاه، معادل ۲۸درصد، کمتر فروش داشته است. همچنین نسبت فروش به تولید سومین خودروساز بزرگ کشور ۱۰۰.۶درصد بوده است. چراکه پارس‌خودرویی‌ها در سال گذشته ۵۹۰دستگاه بیشتر از تولید ۱۰۰هزار و ۲۴۸دستگاهی خود در سال ۱۴۰۱،  فروش داشته‌اند.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا