خودرو

کیسه ای که دولت برای مالیات خرید و تعویض پلاک خودرو دوخته


جزییات بخش دوم لایحه بودجه در حالی منتشر شده است که از افزایش چشم‌گیر مالیات نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو خبر می دهد.
به گزارش پایگاه خبری اسب بخار، براساس بخش دوم جزییات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، رقمی در حدود ۴۷۵ هزار و ۸۷ میلیارد تومان مالیات بر کالا و خدمات تعریف شده است که از این میزان، برای نقل و انتقال اتومبیل ردیف بودجه ۲۰ هزار و ۵۷ میلیارد تومانی (۲۰۰ هزار و ۵۷۰ میلیارد ریالی)، تعریف شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته که ۱۳ هزار و ۵۷ میلیارد تومان (۱۳۰ هزار و ۵۷۶ میلیارد ریال) برآورد شده بود، ۵۳ درصد افزایش صورت گرفته است.همچنین در لایحه بودجه سال جاری برای شماره گذاری خودروها، دولت درآمد ۱۶ هزار و ۱۹۲ میلیارد تومانی (۱۶۱ هزار و ۹۲۶ میلیارد ریالی) را در نظر گرفته است، که نسبت به ۱۱ هزار و ۶۶ میلیارد تومان (۱۱۰ هزار و ۶۶۵ میلیارد ریال) سال گذشته، ۴۶ درصد افزایش دارد.
این افزایش نرخ ها نشان از آن دارد که دولت برای افزایش درآمدها از محل نقل و انتقال و شماره گذاری خودرو برنامه ریزی کرده و رقمی بیش از ۳۶ هزار میلیارد تومان را برای این درآمد در نظر گرفته است. این در حالی است که درصد افزایش این هزینه ها بسیار بیش از آن چه دولت برای تورم در نظر داشته، محاسبه شده است. نرخ های جدید در حالی به این عدد رسیده اند که افزایش قیمت خودروها در کشور در سال اخیر کار را به جایی رسانده که خرید خودرو برای بسیاری ناممکن شده است.
همین موضوع احتمالاً روی دادوستد خودرو نیز به صورت جدی تأثیر می گذارد؛ با این وجود، دولت بیش از تعداد معاملات روی افزایش قیمت خودرو برنامه ریزی کرده است، چراکه مالیات های مربوطه با افزایش قیمت، بیش تر می شوند. در این حالت و در شرایطی که دولت چنین درآمدی را برای مالیات خرید و فروش خودرو و تعویض پلاک در نظر گرفته است، به هیچ عنوان نباید به کنترل قیمت ها در سال جاری امیدوار بود، چراکه دولت بخشی از درآمد خود را به افزایش قیمت خودرو گره زده است.
ناگفته نماند که این مالیات ها در حالی از مردم اخذ می شوند که خرید خودرو از کارخانه شامل مالیات بر ارزش افزوده و خرید خودروی وارداتی شامل چند مدل تعرفه می شود. از این رو می بینیم که تشنه بودن مردم برای فعالیت در بازار تورمی خودرو و تبدیل کردن خودرو به کالایی که نوسان گیری از آن سودرسان است، تنها دولت را در تأمین هزینه ها یاری می کند و در نهایت نیز به ضرر مصرف کننده واقعی تمام می شود، چراکه با این اوصاف هزینه تمام شده خرید خودرو هر روز بیش تر می شود.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا