خودرو

پیشرفت برق‌آسای صنعت خودروسازی چین در جهان به روایت آمار

عصر خودرو-پیشرفت های سریع و برق آسای صنعت خودروسازی چین بر کسی پوشیده نیست اما سال ۲۰۲۴ یکی از مهمترین دوره ها برای رونمایی از نمود واقعی زیرساخت ها و برنامه ریزی های صنعت خودروسازی در چین است. سالی که در آن BYD از آمار تولید تسلا رسما عبور کرد.
به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو»، خودروسازان چینی در دسامبر ۲۰۲۳ موفق به ثبت آمار سهم ۷۰ درصدی از کل بازار خودروهای با انرژی پاک در جهان شدند و در سال ۲۰۲۴ میلادی قرار است بیش از ۱۱ میلیون خودرو برقی با سهم بازار ۴۴ درصدی در چین عرضه شود. این در حالی است که پیشبینی ها از سهم خودروهای برقی در بازارهای جهانی خودرو تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی حداکثر حدود ۲۲ درصد بر اساس گزارش بخش اقتصادی یاهو است.
بررسی ارزش برند های خودرویی در سال ۲۰۲۴ توسط موسسه معتبر BrandFinance بریتانیا نشان دهنده رشد قابل توجه برند های خودرویی چینی از نظر ارزش در جهان است و در حالی که برند های خودروسازی با قدمت حدود صد سال، نهایتا یک یا دو رتبه کاهش یا رشد در جایگاه داشته اند، میزان رشد جایگاه ارزشی برند خودروسازان چینی ۸ تا بیش از ۲۰ پله بوده است به گونه ای که BYD با رشد ۸ پله ای به جایگاه یازدهم در بین تمامی برند های خودرویی جهان و بالاتر از برند های مطرحی همچون نیسان، ولوو، فراری، شورولت، کیا ، لکسوس و بسیاری دیگر از برند ها رسیده است. همچنین چانگان با رشد ۲۰ پله ای و قرارگیری در جایگاه چهل و چهاریمن برند ارزشمند خودرو جهان، بالاتر از مزدا، فیات و حتی میتسوبیشی قرار گرفته است.
رشد واقعی تولید و صادرات در صنعت خودروسازی چین اعدادی را نشان می دهد که برای خودروسازان مطرح جهانی یک رویا است. برای مثال چری در سال ۲۰۲۳ میلادی حدود ۱.۸۸ میلیون دستگاه خودرو به فروش رسانده که نشان دهنده رشد حدود ۵۳ درصدی تولید این خودروساز است و نکه قابل توجه آن صادرات حدود ۹۵۰ هزار دستگاه از کل این آمار است که این خودروساز را به یکی از بزرگترین صادرکنندگان خودرو چین بدل می کند. آمار صادرات کل چری تقریبا معادل توان کل صنعت خودروسازی ایران و ده ها کشور جهان است و این تنها یکی از ده ها خودروساز بزرگ چین است که موفق به ثبت چنین امار شگفت انگیزی شده است.
خودروسازان چینی ضمن ارائه تعاریف تازه در بازار بومی کشور خودشان که منجر به کاهش محسوس و معنادار مصرف سوخت و آلایندگی شده، چند سال جلوتر از دیگر کشورها حرکت می کنند و نخستین مقاصد صادراتی خودروسازان این کشور، نقاطی نظیر ایران، روسیه، آفریقا ، امریکای جنوبی و برخی کشورهای عربی بوده اما در همین حدود ۲۰ سال که خودروسازان چینی پرشتاب به دنبال تسخیر بازارهای جهانی هستند، ورود آن ها به اروپا نیز با قدرت اغاز شده و این روند هر سال چهره تازه و قدرتمند تری به خود می گیرد. چری مدتی است عرضه محصولاتش در اسپانیا با برند های جدید اومودا و جیکو را آغاز کرده و قرار است به زودی این برند ها در ایتالیا نیز عرضه شود و تا پایان سال انگلستان و لهستان نیز به مقاصد صادراتی اروپایی چری بدل شوند. برای آنکه سرعت گسترش بازارهای صادراتی چری به عنوان یک نمونه از خودروسازان فرامرزی چین را بهتر لمس کنید، این خودروساز در نظر دارد تا پایان سال ۲۰۲۴ میلادی حدود ۶۰ نمایندگی در سراسر ایتالیا راه اندازی کند.
چین به لانه اصلی خودروسازی جهان بدل شده است. این کشور از حدود ۴ دهه قبل، اقدام به جذب اعتماد خودروسازان مطرح برای تولید محصولاتشان در خاک چین کرد و به مرور خودروسازان بومی خودش را در کنار آن ها پرورش داد و اکنون تقریبا تمام خودروسازان و برند های مطرح حداقل یک سایت تولیدی در چین دارند و آمار تولیدشان در چین به مراتب بیش از آمار تولید در خاک کشور مبدا است. چینی ها با الگوبرداری و یادگیری از این خودروسازان اکنون شرکای مشترک با خودروسازان بزرگ جهان در خاک چین هستند و محصولاتشان را ضمن الگوگیری از تجربه بیش از یک قرن خودروسازی جهان با نوآوری های تازه ای به بازارهای مقصد عرضه می کنند که بعضا به مراتب پیشرفته تر از برند های معتبر است. برای مثال، تکنولوژی باتری های لیتیومی خودروهای چینی، عموم رقبا از برند های معتبر را بخصوص از نظر رقابت قیمتی در شرایط سختی قرار داده و صنعت خودروسازی جهانی به سمتی پیش می رود که بعید نیست روزی از تامین پلتفرم خودروهای برقی تویوتا توسط شرکای چینی خبرهایی منتشر شود.
نویسنده: امیرحسین برخورداری
دانلود با کیفیت

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا